Gå til innhold

hva syns dere om dette? ang tørking av klær.

Anbefalte innlegg

I barnehagen til snuppa har de begynt med at vi som foreldre må tørke regntøyet deres. de sier de bruker så vannvittig mye tid på å henge alle 21 settene med regntøy i tørkeskapet. Det er ikke plass til alle regntøyene heller. så da må regntøyet vrenges....de mener vi skal vrenge det selv. og om det er for vått bør vi ta det med hjem og tørke det hjemme.

hva syns dere om dette? er de late?

Fortsetter under...

Selv sjekker jeg ofte regntøyet på våte dager. Er det vått tar jeg det med hjem. Regntøyet er av god kvalitet, så jeg har nesten aldri funnet det i tørkeskapet eller at tatt det med hjem.

Vet ikke helt hva jeg skal mene. Synes det viktigste er at de er sammen med barna. Heller litt til at det er vi foreldre som må sjekke om utstyret er i orden. Tar ikke mange minuttene, heller.

Synes ikke de er late. Men de bør kanskje si litt om hvorfor de endrer praksisen.

Visst er de late!

Tenk deg tre ansatte på 18 barn. En av de ansatte hadde tidligvakt, og er gått hjem.

Skal ikke to voksne mennesker kunne greie å ta seg av 18 unger og samtidig bruke ett minutt på hvert sett med regntøy? ETT MINUTT! Da blir det ikke mer enn 18 minutter hvor en ansatt steller med regntøy og den andre med de 18 ungenes behov for f.eks. håndvask, mat og matro, hjelp på do o.s.v.

Mye greiere slik enn at hvert foreldrepar bruker ETT MINUTT på sin unges regntøy :-)

Hei

Synes ikke personalet er late. Det er MYE viktigere å ta vare på barna i barnehagen og ikke bruke tid og ressurser på å vrenge å tørke regnklær hver ettermiddag. Det er lite nokk ressurser i barnehagen fra før, så jeg hadde vært glad hvis det var vanlig praksis i alle barnehager.

Ofte så henger klær tett og tørkeskap har ikke kapasitet til å tørke klærne.

Vi som foreldre har ansvar for DAGLIG å sjekke at det er nok skiftetøy og bleier samt at regntøy, dresser votter m.m passer og er inntakt.

Det er lurt å ta med alt hjem hver helg slik at man får sjekket bla strikket under foten på regnklær og dresser.

Dette er forventinger jeg har selv fått som foreldre og stiller i barnehagen jeg jobber i.

Det syns jeg var en SUPER ide.... der jeg jobber sliter vi oss helt ut når vi skal henge alt regntøyet til tørk. de som har foret regntøy er jo selvsagt alltid våte og det tar jo evigheter å få det tørt.

Jeg skal jammen meg skrive skriv til foreldrene med engang jeg...;) at dette begynner fra neste uke av....;)

kjenner jeg ble lettet nå jeg..;)

Og NEI jeg syns ikke de ansatte er noe late. Syns de var lure og fornuftige som heller vil bruke tid på barna...

synes dette høres lurt ut..i vår barnehage har vi en litt rå garderobe og deler tørkeskap med den andre storbarnavdelingen...dvs 40 barn på et lite tørkeskap...det går ikke...derfor må foreldrene ta med vått regntøy hjem...det tørker IKKE over natten i barnehagen....

såpass må da foreldre kunne klare..! man sjekker vel regntøyet uansett og ser om det er skittent?

Annonse

Kjære vene, er man lat om man ikke har tid og mulighet til å stå og vrenge og trøke så mye klær?

Hva mener du er viktigst i barnehagen da, at de tar vare på klærne til alle barna og lar barna seile sin egen sjø, eller at de er sammen med barna deres og lar dere ordne med tøyet selv????

Det er faktisk slik stort sett over alt, at vått og skittent tøy skal hjem til vask og tørk.

Over alt der jeg har jobbet, og har vi kun tørket tøy om vi har vært ute på formiddagen og så skal ut igjen på ettermiddagen.

Ellers må foreldrene ta med tøyet hjem til vask og tørk.

Må si jeg mange blir overrasket her inne over hva dere foreldre faktisk forventer at vi som jobber i barnehage skal gjøre. Skulle vi rukket alt man ønsker, måtte vi faktisk hatt en husmor ansatt der og det koster jo penger, penger som foreldre nok ikke er interessert i å betale ...

JA- hva er egentlig en barnehage?

En serviceinstitusjon så foreldre slipper å ordne ting selv- eller et pedagogisk tilbud hvor barn faktisk har mulighet til læring og utvikling???

Om det er en seviceinstitusjon for foreldre- så bli barnehagen mer og mer et oppholdssted, med LITE kvalitet og fokus på det pedagogiske innholdet. Men det er kanskje mange foreldre som ikke bryr seg så mye om innhold og kvalitet så lenge de slipper å ordne med møkkete klær osv.

Kjedelig å tenke på når jeg har brukt mange år på å utdanne meg for å jobbe i barnehage for å skape et GODT PEDAGOGISK tilbud til barn...

Kan bare signere deg her jeg.

Har til og med vært borte i foreldre som mener vi bør vaske klærne til barna der så de slipper å ta med mer skiftetøy osv.

Tror ikke de forstår hvor mye vi faktisk har å gjøre på jobb

Jeg er så enig med deg.

Vi har i dag en slik servicebarnehage som du sikter til. Det er helt umulig å ha en normal samtale med personalet om barnets utvikling og tiltak som kan settes inn for å hjelpe barnet (helt normale, språk osv.)

Alt skal hele tiden være så koselig og hyggelig. Men slik er jo ikke hverdagen for de fleste. Mange foreldre som nå begynner å bli lei av denne holdningen pga vi merker at barna ikke utvikler seg, de bare er i barnehagen.

Vi bytter nå barnet vårt til en bhg med fokus på pedagogikk.

Vi foreldre har ansvaret for alt utstyret til barna. Jeg vil dra det så langt at hvis det er noe feil med utstyret, er det ok å sende med barnet en skriftlig beskjed. Om ikke foreldrene retter seg etter denne, bør de kalles inn. Har man ikke råd til å kjøpe utstyr, bør man kunne være ærlig om det og få hjelp.

Vi må snu trenden og det er dere med utdannelse som må veilede og være tydelige mot oss foreldre. Ikke vær redd for å komme på kant med noen, det er i barnets beste at det stilles krav til foreldrene, men salvsagt rimelige i forhold til hvem de er.

Kjempe bra tråd dette HI, jeg forstår at i din bhg kan det være noe som ligger bak og at du reagerer på dette. Akkurat nå svarte jeg på generell basis.

Viktig at vi respekterer at HI sin rett til å ha denne meningen.

Vår barnehage har ikke tørkeskap. Det er foreldrenes ansvar å sørge for at regntøy og annet blir tatt med hjem og tørka. Synes det er helt greit at de ansatte bruker tid på annet enn å ordne med klær til ungen min. Klærne er MITT ansvar.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...