Gå til innhold

Hvorfor uroe dere så mye på vekta?

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mange som kommenterer at de går opp så mye. Jeg syns dere ikke skal tenke så mye på det og heller tenke på at babyen inni deg har det godt :) Tenk heller på å spis sunt og kanskje gå deg en tur hverdag eller anna hver dag. Dere burde heller nyte at dere har en liten gull klump imagen, for det lillegullet er der bare i 9 måneder. Og at folk sier det er vanlig å gå opp bare 12 kg skjønner ikke jeg, det er mer vanlig å legge på seg fra 15-20 kg. For man legger på seg som regel på seg mer en på bare på magen, puppene vokser, rompa og lårene også. og ungen veier vanligvis fra 2-3kg (spørs person selvfølgelig) og livmorskaken veier opp til 4kg, så det er noen kg der også. Kos dere heller : D

Fortsetter under...

Jeg tror de fleste koser seg med graviditeten og tenker på at den lille skal ha det bra, selv om noen uroer seg litt for vekta. Det kommer et liv etter fødselen også, og man ønsker gjerne å bli "normal" igjen...... Det skal sies at det er ikke like lett for alle å ta av de ekstra kiloene, så jeg har forståelse for at mange tenker på vekta.

Det med at det er vanlig å legge på seg 12 kilo, er nok et gjennomsnitt. Noen mer og andre mindre:-)

selvsagt vil ingen legge på seg for mye, og jeg skjønner at folk vil bli normale igjen for det vil selvsagt jeg og, men da er det kanskje en ide og spise sunt og gå seg en tur :- ) jeg veit også at noen legger på seg mer en andre, men jeg trur ikke gjennomsnittet er 12 som du sier, da ville jeg heller sagt 15-16 kg og noen mer og andre mindre :- )

Jeg kjenner jeg begynner å få litt "panikk" nå angående vekta. Er nå i uke 19 og har gått opp nesten 10kg! Og jeg veide nok fra før av... Prøver å ikke tenke så mye på det,men saken er den at jeg nylig har gått ned 35 kg-noe som er utrolig bra,men er nå redd for å legge alt på meg igjen...

Men så må jeg jo si at det er jo helt opp til meg selv hvor mye jeg legger på meg, og jeg har ikke vært flink til å spise sunn mat eller trene siden jeg ble gravid. Tenkte derfor at jeg nå skulle fortsette å trene regelmessig slik jeg gjorde før sommeren kom- og bruke mer tid på å planlegge sunn og næringsrik mat. ( selv om det er så mye annet jeg heller vil ha i disse tider ) Vil fortsatt gå opp i vekt ja,men da har jeg kontroll over vektoppgangen,og se på det som en positiv ting. Og ikke som nå, nå føler jeg bare at jeg begynner å bli feit igjen... =)

jeg skjønner, men jeg har iallefall tenkt å gå meg mange turer med barnevogna og bebien etter jeg har født :-) prøve så godt jeg kan og spise sunt og trene en gang i uka iallefall : ) men som sagt skjønner jeg at dere ikke vil gå opp så mye , for det vil ikke jeg heller :) Og jeg har gått opp en del alt jeg også ^^

for min del så er det pga at mange av kiloene er selvforsynt ;) og det selvforsynte kiloene er vanskelig å få av etter fødselen.. Jeg er ikke så veldig søtsyk, men hvis jeg er i besøk eller sambo kjøper og smaker litt, blir det til mye.. og så hadde jeg så forferdelig matlyst de første mnd.. går opp 4 kg i mnd.. det er mye det... er for det meste sunn, så... Jeg tenker ofte at må ete mens jeg kan, for i desember bli det slanking (yeah right!!!! ;) jula er jo en kjempe fin måte å få tilbake fasongen på .. he he)

men jeg koser meg jeg... litt småmobbing fra sambo og kollegaer, men ikke slemt ment... :) koser dere alle sammen

Annonse

På de fleste nettsteder står det at man legger på seg ca 12 kg i gjennomsnitt. Under en graviditet skjer det mye med kroppen. Man kan legge på seg ganske mye selv om man spiser sunt og trener...... Det er så individuelt, så på dette området er nok ingen fasit.

Synes du har skrevet mye fornuftig Marthe! Godt å se unge mødre som har skjønnt det:) Jeg selv har gått opp 12kg. Er 31 uker, og stortrives med kroppen, pluss har en sambo som alltid skal klemme på meg! Han liker iallefall brystpartiet:P kiloene kan jeg springe av senere:)

Hun jeg snakket med som akkurat har fått unge sa det til meg, så ikke veit jeg. Men sier bare det jeg selv har hørt.

Er selv i uke 31 og har vell gått opp like mye eller 1-2 kg mer, jeg syns det er helt normalt og trives selv :- ) Kjæresten min driver å prikker på magen min han, for den lille engelen jeg har inni der presser enten foten eller hånden sin ut på hans rett etter på : -) Og det med att 12 kg er gjennomsnitt, jeg syns jeg kan få lov til å ha min egen mening om det, for jeg har lest mye jeg også og snakket med veldig mange gravide, og det har som regel gått opp en del mer enn 12 kg :- ) Og jeg har lest en del innlegg her hvor andre en bare meg mener at gjennomsnittet er ca 16kg :- ) Men som sagt så kan alle ha sin egen mening om det :- ) Lykketiil alle sammen og vær stolt av den nydelige magen deres, uansett størrelse på den :D

Amerikanske helsemyndigheter gir anbefalinger for ønsket vektøkning under svangerskap i forhold til kvinnens kroppsmasseindeks (KMI) body mass index (BMI) før svangerskapet, og anbefaler at den gravide får informasjon om kosthold og trening for å oppnå dette:

Undervektige (KMI <18,5 kg/m2): 12,5 - 18 kg

Normalvektige (KMI 18,5-24,9 kg/m2): 11,5 - 16 kg

Overvektige (KMI 25,5-29,9 kg/m2): 7,0 - 11,5 kg

Fedme (>30 kg/m2): 5,0 - 9,0 kg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...