Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #1 Skrevet 4. september 2009 Noen som har klart lengre enn 1 uke?Dem i barnehagen vill att jeg skal gå fort fordi dem mener det er det beste selv om min datter gråter å vill ha mamma der.Hun begynte å var borte en uke pgr sykdom så må jeg tilvenne henne helt på nytt igjen i en uke.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #2 Skrevet 4. september 2009 Skjønner ikke spørsmålet ditt jeg. Du må jo gå selv om hun gråter, de gjør jo gjerne det for å få deg til å bli. Så må du høre med de ansatte om hun gir seg eller gråter mye når du ikke er der. Etter sykdom så må du ikke tilvende 1 uke til! Vi brukte veldig kort tid på tilvending når han var ny. Etter sommeren var det ingen tilvenning. Nå var det ny avdeling og vi tok en kjapp tilvending. Gråt når jeg dro men ga seg fort.
Faylinn Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 Barnehagestart er kjempevondt med sarte barn! :-( Det er nok sant at det ikke lønner seg å bli der veldig lenge når du leverer, men så kan du ringe etter en liten stund og høre hvordan det går. Gråter hun enda, må du vurdere å gå tilbake igjen. Er nok fint med veldig korte dager en periode! Vår sønn brukte nesten tre måneder på å trives i barnehagen, men da var det stadig avbrudd av sykdom og ferie. Han var halvannet år. Han gråt ikke hele tiden, men innimellom i løpet av dagen. Spør hvor mye hun har grått, forhåpentligvis blir du beroliget, og forhåpentligvis er de ærlige!
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 vi brukte bare ett par dager på tilvenning, fordi det gikk strålende når vi var der, da lekte hun fint uten å bry seg om oss,men med en gang vi gikk ble hun lei seg, derfor ville vi ikke vende henne til at vi var der, pluss at hun tidligere hadde gått i en annen barnehage, men hatt fri helt fra mai til nå i slutten av august.. hun griner å klamrer seg fast når vi går:( det e sårt å gå da, men med en gang vi er ute av porten har hun sluttet å grine. å da er hun blid reste av dagen å når vi skal hente er det ofte hun ikke vil hjem for hun vil leke mer. så hun trives hvertfall. så håper det med at hun griner når vi leverer snart går over for det er ikke noe kjekt å gå fra når barnet ditt griner
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 19. september 2009 #5 Skrevet 19. september 2009 Vi har vært der til ungene har vært klare til at vi skal gå, og sier hadet uten problem. Med fire-og-et-halvtåringen tok det tre dager, med to-og-et-halvtåringen fire dager. De har ikke gått i barnehage før. Etter det trenger de foreløpig litt lange (15-30 minutter) leveringer, men det går seg mer og mer til. Man MÅ ikke gå fra de gråtende fra første stund om man har tid til at de skal vente til de er mer trygge
sirkelkatten Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 Denne 3-dagers regelen er helt tullete. Ingen barn er like, og for noen passer det med lenger tilvenning. Det er foreldrene som skal bestemme hva som er best for sine barn, og det bør man være åpne for i barnehagen også! Etter sykdom er det såklart nødvendig med ny tilvenning. Det er en stor forandring for barn å begynne å barnehage, og noen dager ekstra med tilvenning kan spare både foreldre og barn for mye gråt og utrygghet. Stå på ditt,du vet hva som er best for DITT barn:)
SusyQ Skrevet 13. oktober 2009 #7 Skrevet 13. oktober 2009 Vi brukte tre uker vi! Men da gikk det uten en tåre... Sånn gjorde vi: Først hang vi ut i barnehagen sammen i 3 timer om dagen sammen med henne. (Tok ut avspas dager) Tok masse bilder så vi kunne snakke om barna/de voksne/navnene deres når vi kom hjem. Typisk ved legging. Neste uke tok vi den vanlige innkjøringen. Så leverte vi sent og hentet tidlig den neste uka og trappet det gradvis opp til full dag. Har hektiske jobber begge to, men med litt ekstra ferie etc gikk det fint. Og det er absolutt verdt det kontra 2 mnd med skriking og tårer ved levering. Husk at hvert barn er et individ, finnes ingen "oppskrift" som passer for alle. Lykke til :-)
SusyQ Skrevet 13. oktober 2009 #8 Skrevet 13. oktober 2009 Men ja. Gå fort. Den er jeg også enig i. Ellers blir det bare mer grin, som oftest. De roer seg ofte når vi er gått. Bruker vi 3 min på å gå gråter de 5 min. Bruker vi 15 min gråter de 18 min etc ;-) Forklar masse i forkant hva som skal skje og at du kommer og henter igjen etter at hun/han har spist frukt f.eks (eller når hun/han leker ute elle rnoe annet hun/hun kan forholde seg til) Å lese bøker om barnehagestart er også god hjelp. Vi elsket Barnehageboka mi av Kari Grossmann + klassikerne Emmas første dag i barnehagen og Emma i barnehagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå