Gå til innhold

Kan de tvinge meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk ADHD da jeg var ca. 12 år. Jeg hadde veldig mye kontakt med barnevernet da jeg var ungdom, fosterhjem og institusjoner. Og nå har de pinadø tatt kontakt med meg fordi de mener at jeg ikke er kapabel til å ta hånd om barna mine!

Barnevernet krever at jeg skal ADHD teste sønnen min, som ikke har noe tegn til å ha denne diagnosen. De tok kontakt i juli i år, og kjenner ikke gutten min i det hele tatt. Tror de har møtt han 3-4 ganger og jeg var med alle gangene, og gutten min forholdt seg helt rolig. Han har ikke lærevansker, og skolen skjønner ikke hvorfor barnevernet tror han har ADHD da de knapt kjenner han. Det er jo et styr å teste han og jeg er egentlig ikke interessert i det, siden han ikke har noen ADHD symptomer.

Vi er inne i en veldig sår periode nå, siden samboer og barnefar døde i mai, og jeg orker egentlig ikke å forholde meg til de nå, men det er jeg jo pent nødt til.. :/

Kan de tvinge meg til å teste han om jeg blånekter? Jeg tenker at det bare kommer til å slå tilbake på meg om jeg nekter. Da blir man jo sett på som en som ikke vil samarbeide, og det er vel ikke akkurat positivt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke "vondt" å bli testet, så det er jo ikke det store problemet, slik jeg ser det. Hadde det vært fysiske tester som var vonde, så hadde jeg forstått din motstand.

første del av utredningen består jo i at de snakker med skole og hjem. Og så barnet. Og når ingen der viser tegn til bekymring, så.....

Hva er grunnen til at de er kommet på banen? Er det fordi du selv har vært under dem tidligere? Og hva er grunnlaget de vil ha han testet på? Har de sagt det? Det må jo være noe mer enn at du selv har ADHD. Og ADHD hos en forelder er jo ikke grunn nok til at barnevernet kobles inn.

Skrevet

De kan nok ikke tvinge deg, men du gjør det nok lurest i å samarbeide, så de ikke kan bruke det mot deg ihvertfall.

Kan det ha noe å gjøre med at du nå er aleneforelder, OG at du har vært under dem selv, som gjør at de tar kontakt?

Skrevet

For det første kan du nekte, men det ville ikke jeg ha gjort. Jeg ville ha tatt kontakt med en privat psykolog og fått gutten sjekket, sendt de en kopi av journalen og fått advokaten min til å skrive et brev om at du ønsker at ditt privatliv fra nå av blir respektert.

Det at du er alenemor eller at du selv har vært under barnevernet er selvfølgelig ikke gyldig grunn for å tvile på dine evner som mor. Dessverre opplevde min fosterbror noe av det samme. Det gjelder å gi dem det de vil ha uten å samarbeide om du forstår. Vet det er som å banne i kirka.

Hilsen juss student.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...