Gå til innhold

På en skala fra èn til ti, hvor vanskelig er det egentlig å tapetsere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har tapetsert masse, og begynte med å lese meg til det.

Det er ikke vanskelig, men du må være nøye. Hvis du er flink å klippe rett, og er nøye med å sette den opp helt beint, og det ikke er for mye komplisert mønster, er det like lett som å bygge lego.

Men det er greit å lese seg til det i ei bok, med trinn for trinn-bilder. Det var sånn jeg lærte meg det.

Du må som sagt bare være nøye fra første stripa, så går det fint. Og ikke klippe den for kort ;o)

Det er ikke vanskelig ;o)

Lego er ikke vanskelig heller, hvis du bygger lette ting som hus.

Tapetsering er virkelig ikke vanskelig, spesielt ikke når dere er 2 stykker.

Jeg har tapetsert hele rom helt alene, og det skal jeg love deg er vanskelig!

Første anonym

http://www.norvegg.no/html/page_2.asp?clientid=433071&pageid=224652&nocache=1894

Du finner sikkert bedre sider på nettet, men fant denne i all hast.

Jeg brukte badekaret når jeg gjorde tapeten våt. Kjøp tapet som allerede har lim på baksiden, og kun trenger å vætes. Det er så mye søl ellers..

første anonym

Hvordan er det med de forskjellige tapettypene? Stor forskjell på vanskelighetsgrad? Mannen i butikken snakket om en ganske ny type tapet, som var mye enklere å feste. (Noe med at man ikke trengte å bløyte tapeten, bare klæsje på med lim og kjøre på)

Er det lurt å velge en sånn type tapet kanskje? Står mellom tre tapeter, og den ene fantes ikke i "nye versjonen"

Annonse

Jo enklere jo bedre:) Men bruk for all del tapetkniv, ikke klipp! Men dette får du også hjelp til i butikken.

Er mannen din relativt nevenyttig så gjør han "hovedjobben" mens du er assistenten. Det viktigste er å ha tunga bent i munnen og være nøyaktig:)

M

Jeg liker best de som har lim bak allerede, men pleier å ha en ekstra limgreie ved siden av, for å "spe på" dersom det ser ut til å være litt lite enkelte steder (i sømmene eller nederst/øverst)

Det er lettest med vinyltapeter synes jeg, for de revner ikke så lett som tynne (billige) papirtapeter. Det finnes en haug forskjellige, og det er noen som revner lettere enn andre mens du setter dem opp, hvis du er uheldig.

Jeg liker aller, aller best malbare glassfiber-strier. Men det er ikke tapet, da.

Men de har fine mønster, og kan males over mange ganger, hvis man blir lei fargen.

Jeg og mamma la tapet i stua, kjøkken og soverom når vi bygde hus. Ho hadde vært med før, jeg var tapetjomfru. Det gikk fint som bare det.

Vi hadde sånn tapet som ikke skal bløytes, men bare rulle lim på veggen og henge opp.Viktig å være veldig nøyaktig i begynnelsen så en ikke kommer skjeivt ut.

Tapetet på kjøkkenet var litt tjukkere og stivere enn de andre, det var kjempe lett å legge/få opp. En annen var helt myk og det var noe herk!

Øvde oss på soverommet først...ble rene proffene til slutt.

Mannen og pappa ble så skuffa, for de var jo klare for å steppe inn og redde oss, den gleden fikk de ikke nei;-)

Annonse

Tapetsering kan være hele fjøla fra to til ti. Kommer an på rommet og tapeten. Jo mer rommets vinkler og vegger ikke er i NØYAKTIG 90 graders vinkler, jo større problem. Jo større mønster i tapeten, jo større blir problemet når veggene er ute av vinkel. Og noen tapeter ER bare vanskelige å arbeide med enn andre.

Har du "mønsterfri tapet", vegger i 90 graders vinkel (omtrent) og en GOD tapet (god behøver ikke å være dyr, men de aller, aller billigste tapetene er sjelden gode, i denne sammenhengen, fatisk heller ikke de aller dyreste, fordi det er "tatt for gitt" at disse settes opp av fagfolk, som legger andre kriterier for "godhet" til grunn), kan du regne en 2er eller en 3er. Maling av vegg ligger til sammenligning på en 3er.

Med en litt stormønstret tapet og vegger godt ute av 90 graders vinkel har du minimum en 8er....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...