Gå til innhold

Hvilken farge skal jeg male trappen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal male en trapp som i der selve trappen i utgangspunktet ubehandlet tre og gelenderet er malt i en not so lekker blå farge.

Skal ha hvitt panel i gangen påde oppe og nede, Hvitt tregulv i gangen oppe og litt uvisst hva vi skal ha i gangen nede. På veggen ved siden av trappen skal jeg ha tapet. Har ikke helt bestemt meg for hvilken, det står for øyeblikket mellom tre stk. Den ene er hvit med noen blå blomster, den andre er brun med noe (jeg lurer på om det ikke var gullfarget) blomsterdingser. Og den andre tapeten er mørk lilla, men lysere lilla blomster.

Jeg er så dårlig til å se for meg hva som vil bli finest. Hadde i utgangspunktet tenkt meg hvit trapp, men den blå malingen på gelenderet viser seg å være ganske vasnskelig å få slipt helt bort, og da kan det jo fort lyse gjennom. Samtidig mente min mor (som er ganske flink til sånne interiørgreier, hehe) at jeg ikke burde gå for hvit. Hvilken farge jeg skulle gå for ville hun dog tenke litt mer på:P

Noen som har noen forslag til hva som kan bli fint? Gjerne i forhold til de tre tapetene?

Fortsetter under...

Skrevet

åååå jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har tryna ned den malte trappa, de er jo dritglatte!

Var jeg deg ville jeg malt gelenderet hvitt og beisa trappetrinna i en mørkere farge enn trehvit, eventuellt lakke etter beising, men da blir de glatte igjen, men ikke så ille som med maling.

Du har jo barn, og ei sklisikker trapp er en bekymring mindre :)

Skrevet

Hmm, det var jeg ikke klar over (at den blir glatt når den er malt)

Treet i trappa er ganske slitt og "ruglete" ikke noe særlig pent. Jeg hadde tenkt å slipe den. Men hva om jeg maler den som den er da? Det vil jo ikke bli så fryktelig fint, men den vil vel bli mer sklisikker da? Eller?

Skrevet

Hvitt rekkverk og litt mørk rødlig beis ala merbau farge på trinnene er rålekkert syns jeg:) Og "toppbordet" i samme beis som trinnene

Skrevet

Merbau er den typen vi vurderer å ha på gulvene i gangen nede (laminat), så det ville jo egentlig passet bra da.

Skrevet

Tror jeg ville satset på å matche tapeten jeg. Litt lysere lilla, blå eller brunfarge for eksempel?

Og så får du kjøpt antiskli tape som du fester op trinnene, så slipper du at den blir så glatt.

Mener du får den også i forskjellige farger. Om du har brun tapet med gull i feks så kan du ha litt gullfarget i tapen.

Ville ikke hatt den helt hvit om du skal ha hvite vegger og hvitt gulv, det blir for sterilt.

Annonse

Skrevet

Beklager anonym 23:oo, men for guds skyld _ikke_ match med tapten, kommer til å se helt grusomt ut..

Skrevet

Vi har malt trappa slik: Hvitt gelender ( velg en svært slitesterk maling) og hvite opptrinn. Inntrinnene lakket vi med en lakk som ikke er sånn superblank og glatt. Det ble kjempelekkert!

Skrevet

Hvit trapp er flott, så lenge du går med vaskefilla på håndvanga ca tre ganger pr dag. Gjør du ikke det, taper det flotte seg ganske fort!

Ville selv valgt en trapp med vangen (siden) i hvitt (akkurat samme fargen som fargen som panelet), gjerne også trappens trinn i samme. Og så med håndvange (altså den delen av vangen som går OVER "spileverket", den som hånden følger om du trenger støtte) , endesøyle (altså "øverste" og "nederste" søyle i trappa, som jo ofte er mye kraftigere enn de andre) og teppetrinn (det BØR du faktisk ha i ei trapp om den skal være noenlunde barnesikker og "støyfri", se link: http://www.teppeabo.no/default.pl?showPage=96) i enten blått, brunt eller lilla, så overensstemmende med tapetfargen som mulig. Insisterer du på at du IKKE skal ha teppetrinn, bør fargen på trinnene være akkurat samme fargen som på håndvangen.

Du klarer ALLTID å få dekket med hvitfarge om du bare velger en kvalitetsmaling (f eks denne, ypperlig egnet for trapp: http://www.nordsjo.no/produkt.asp?Id=43) og er villig til et ekstra strøk om nødvendig for å få den HELT fine fargedekken.

Skrevet

"Inntrinn" er det flate trinnet der du setter foten. "Opptrinn" har bare lukkede trapper, det er der "foten sparker" mellom trappetrinnene (i ei åpen trapp er det hull her....)

Skrevet

Jeg har selv lys antikk på gelender og trappesvanger. Og selve trinna har jeg lakkbeiset(Bistrot) et strøk med fargen medium eik. Trinna var da rent tre uten lakk eller noe slikt fra før. Kanskje dette kan passe med den brun og gull-tapeten du nevner?

Det du kan gjøre, er å grunne godt først på gelender og trappesvanger, og så ha to strøk oljebasert maling utenpå. Vask trappen godt med salmiakkvann først, og la dette tørke noen dager før du begynner:)

Der er en mulighet til for å fjerne den gamle malingen; lakk og malingsfjerner(kjemisk). Denne løser bra opp både maling og lakk, men lukter litt. Litt skraping, men mindre sliping og støv:) Her må du vaske trappen med vann og eddik før du maler, for det fjerner restene av lakk og malingsfjerneren:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...