Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #1 Skrevet 3. september 2009 Har fått tilbud om plass i bhg når vesla er 14 mnd. Hadde egentlig tenkt å være hjemme til over neste sommer, da er hun 22 mnd. Men denne bhg er den vi aller helst vil ha plass i, og strengt tatt hadde det vært mest praktisk å ha barnehageplass nå rundt nyttår. Men, jeg trives så utrolig godt hjemme med vesla (studerer litt ved siden av), og det er så fantastisk å se hvor blid og fornøyd hun er, hvordan hun utvikler seg. Hun er trygg og sosial, men i en periode nå hvos hun er litt skeptisk til fremmede voksne (elsker barn). Lurer vel egentlig på hvordan barn på 14-15 måneder er, hva kan de, hva liker de, hvor store er de, har de noe mer utbytte av barnehage enn før de fyller året? (vet det er individuelt) Hun er forresten 11 mnd nå
trebarnsmamma84 Skrevet 4. september 2009 #2 Skrevet 4. september 2009 Hei Guten min er 14.5 mnd no,og begynte i barnehagen for 3 veker siden.... han trivest veldig godt... Kva han kan....tja..han går og stabber rundt...veldig flink til å leike for seg sjølv..peiker på ting i bøker,og prøver å sei kva det er... Han likar den maten me har til middag,eter skiver i barnehagen med hvitost,hamburgerrygg,leverpostei,prim... og er veldig glad i melk og vatn. Likar ikkje saft eller juice.. Han er 11.9 kg og ca 80 cm.. Om han har noko utbytte av da trur eg ja..Han sjønnar at han må dele på leikene(men da sjønnar han heime og med 2 storesøsken) han leikar med andre ungar enn søskena sine. Han lærer å vere borte frå mamma og pappa noken timar...Dei finn ofte på andre ting,enn kva me heime finner på. Alle mine 3 trivest veldig godt i barnehagen,og seier fint hadet når mamma eller pappa går.
KAS.81 har født:-) Skrevet 5. september 2009 #3 Skrevet 5. september 2009 jenta vår er 14 mnd akkurat hun er 83 cm lang og 10,5 kg. hun elsker barnehagen. hun løper rett inn i barnehagen om morran og setter seg på plassen sin for å ta av sko og jakke og gir den voksne som tar i mot en god klem og inn for å spise frokost. gir mamma og storesøster en god klem og vinker fornøyd fra frokost bordet. hun trives med å være med andre barn på samme alder og er trygg på de voksne i barnehagen. har også storesøster i samme barnehage som hun treffer hvertfall i utetiden. hun elsker å være masse ute og samlingstund er kjempe gøy og gjør nå mange bevegelser til forskjellige sanger og klapper når hver sang er ferdig. jenta vår er ei aktiv jente hun går ikke lenger men løper, klatrer på det hun finner på sin vei. men kan også sitte rolig i korte perioder. liker godt å bygge duplo og leke med dukken og dukkevogn, liker å gi dukken mat og lager smattelyder når hun putter skjea til munnnen på dukka. hun liker n¨å stadig bedre å sitte på fanget å se i bøker og peke på bilder og mamma må svare hva det er. hun er sko fiksert elsker å ta på seg store sko og sorterer skoene i garderoben i barnhagen så ingen sko er i riktig hylle når barna skal kles på. hun sover en gang om dagen. spiser brødskiver selv liker det meste av pålegg bortsett fra makrell i tomat. drikker melk eller vann fra tutekopp, har begynt å øve litt med vanlig kopp selv noen dager med hell andre dager absolutt ikke med hell. begynt å spise med skje selv men snur fortsatt skjea men har skjønt prinsippet. hun har ikke så mange ord ennå men sier mamma, pappa, nam nam, ma (mat), didde (storesøster vilde) akka gakka ( makka pakka fra drømmehagen), gakk gakk og bø. storesøster hadde mange flere ord på samme alder.men det er jo kjempe indibiduelt storesøster var tidlig språklig og tok det litt mer med ro motorisk mens lillesøster har hatt kjempe hastverk motorisk og drøyet litt det språklige, begge deler like normalt. storesøster begynte forøvrig i barnehagen 10 mnd gammel noe som forøvrig gikk super bra det også. de lærer å dele, er masse ute, masse på tur og lærer mange ting som jeg ikke ville tenkt på å lære dem engang, får masse språkstimulering og hvert barn får dekket sine individuelle behov. hvertfall føler jeg det i vår barnehage som jeg er super fornøyd med. jobber i barnehage selv som støttepedagog hvor jeg er i forskjellige barnehager så har mange barnehager å sammenligne med, men jevnt over er det mange veldig bra barnehager rundt forbi. er du student så har du jo også muligheten til å ikke ha så lange dager også. de blir slitne den første tiden, men blir bedre etterhvert. jeg tror ikke du vil angre og 14 mnd alderen er fin alder å begynne i barnehage på. var hvertfall på den tiden jeg følte mini trengte litt større utfordringer enn å gå hjemme med bare meg lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #4 Skrevet 6. september 2009 Jenta mi er 13 mnd. Har tatt sine første skritt, men er litt usikker på å gå helt alene enda. Er vedlig aktiv og det er full fart dagen lang. Liker godt å leke ute; dra på tur, lekeplasser, sykkeltur..osv. Inne er hun flink til å leke selv, men liker også veldig godt å se i bøker sammen og hjelpe til med husarbeid =) Hun er veldig flink til å uttrykke seg og gjøre seg forstått - har mange ord. Liker godt å være sammen med andre barn, men trives også godt i mitt selskap. Er veldig flink til å spise selv. Jeg har henne hjemme og skal ha henne hjemme i 7 mnd til. Jeg er student og synes kombinasjonen går veldig bra. Vi er på åpen barnehage, mye på tur og vi koser oss veldig begge to. Så hvis du har muligheten til å ha henne lengre hjemme - så vil jeg absolutt anbefale det (det er jo anbefalt også!!). Barnehage før 2 år, er jo ikke for barnas skyld - men for foreldrene. Selvfølgelig trives mange barn i bhg og har det topp der, men enda bedre er det å ha de hjemme. De blir så fort store og tilknytningen de første årene er så viktig. Jeg er kjempe glad jeg får denne tiden sammen med jenta mi =)
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 9. september 2009 #6 Skrevet 9. september 2009 Hei! Har en liten jente på 13,5mnd. Har gått i bhg en mnds tid. Stortrives der, liker godt å leke med andre, og utforske alt Hun går, løper nok snart. Klatrer oppi sofaen og vogna. Skal opp overalt nå... Klatrer av og på gåbilen selv, og sparker av gårde. Vi kan leke sisten. Veldig glad i dyr. Leker fint hjemme, glad i å gå inn på vaskerommet å hente sokker, og gå rundt med de, og legge de rundt, for så å hente mer... Har begynt å få intr for skjea/gaffelen, så iblandt får ho den og klarer å putte den i munnen m mat. Veldig glad i musikk!! Digger med hodet, framover og til siden! Og bøyer litt på knea! Herlig!! hehe Veldig glad i mat, kan spise dagen lang. Får mme kveld og morgen enda, drikker godt med vann og melk til mat. Sover fra 19-07. Hun sier: hest, mamma, pappa, se, oi, ja, neinei, pus, voff, lys, Masse bableord...Vanskelig å skjønne... Merker hun begynner å bli litt egen. Hun kan blir kjempesint om hun ikke får det som hun vil, og legger seg ned å hyler. Merker at det er mye som skjer om dagen, hun skjønner mye mer, får med seg det meste. Vi har mye gøy nå altså Kjempeherlig tid!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå