Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #1 Skrevet 3. september 2009 Eller???? Jeg har nettopp begynt i ny jobb og skal ha lønn den 5 som er nå på lørdag, jeg spurte sjefen i forbifarten om det var lønn på fredag, men hun sa at den 5 er på lørdag så lønna kommer inn da. Trodde det var sånn at i helger er det ingen transaksjoner? Så hvis det e rsom hun sier får jeg sikkert ikke lønn før mandag igjen da, og da er det den 7 og lønn skal jo være den 5 står det i kontrakten min. Har jobba mange steder opp gjennom årene og alltid kommer lønna fredag hvis utbetalingsdatoen er lørdag eller søndag...
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #2 Skrevet 3. september 2009 Lønnen din skal komme på fredag, så lenge lønningsdagen er på lørdag eller søndag.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #4 Skrevet 3. september 2009 Det som forfaller lørdag/søndag skal betales første ETTERFØLGENDE bankdag er hovedprinsippet i Norge. Altså skal lønn som forfaller på lørdag/søndag befinner seg på kontoen på mandag, Akkurat som når en regning med forfallsdato på lørdag først er "betalingspliktig" på mandagen. Men etter de aller fleste tariffavtaler er det da avtalt at lønn skal være på konto på fredagen. Dette er i tilfelle bindende for den som er bundet av tariffavtale, men ikke for andre. Men de fleste PRAKTISERER derfor at lønn som skal utbetales på lørdag/søndag er på konto på fredag. Og når dette har vært gjort lenge nok ved en bedrift er det blitt "sedvane" som er bindende. Uten at det av den grunn binder andre bedrifter. Så her blir tarifftavtalens bestemmelser og evt bedriftens "sedvane" avgjørende. Finnes ingen av delene knyttet til ditt arbeidsforhold har du ikke juridisk RETT på lønna før på mandag. Faktisk! Men det VANLIGE er jo da at man får lønna på fredag.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #5 Skrevet 3. september 2009 Vi får lønn første arbeidsdag ETTER lønningsdag hvis lønningsdag faller på lørdag eller søndag. Hender selvfølgelig vi får den fredagen også hvis sjefen er i godlunde, men oftest kommer det på mandagen. Dette er en regel vi ansatte er fullstendig klar over og derfor ingen sure miner når lønna ikke kommer inn på fredagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå