RM79 Skrevet 3. september 2009 #1 Skrevet 3. september 2009 Hei! Jeg går på medisinen Trandate for høyt blodtrykk. I felleskatalogen står det at man bør unngå å bruke dette i 1. trimester. Men det står ikke hvorfor... Noen som vet?
Trinepia mamma til 2 prinser!! Skrevet 3. september 2009 #2 Skrevet 3. september 2009 Heisann! Har gått på trandate i flere år nå, sånn ca 5 år. Dette fikk jeg fordi jeg ønsket og bli gravid, da jeg gikk på en type blodtrykksmedisin som ikke var forenelig med svangerskap. Fikk forklart at trandate var den type medisin man gav til gravide med høyt blodtrykk og at det skulle være helt trygt. Har ærlig talt ikke lest noe særlig i pakningsvedlegget da jeg er helt avhengig av å bruke bt-senkende medisin pga ekstremt høyt bt. Nå bruker jeg bare 100 mg daglig da svangerskapet gjør at jeg har mer "normalt" bt enn vanlig. Har aldri hørt noe om at det er farlig eller at det ikke burde brukes av gravide uansett trimester. Men kan godt hende det står at man ikke burde/skal bruke det. Det er ofte fabrikantene skriver at man ikke skal bruke ditt eller datt, slik eller sånn i forskjellige perioder i livet for å sikre seg om det skulle skje noe ved bruk av medikamentet, mens legene vet at dette er trygt osv og bruker medikamentet i behandlingen likevel. Håper du ikke ble mer forvirra nå da.. hehe er ikke så god til å forklare ting...
Kongeørna Skrevet 3. september 2009 #3 Skrevet 3. september 2009 Dette medikamentet kan du trygt bruke gjennom svangerskapet.
RM79 Skrevet 4. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 4. september 2009 Tusen takk for svar jenter! Har ikke barn i magen enda, men håper det klaffer allerede nå, er i 1 pp ;o) Tror mest sannsynlig bt mitt skyldes stress, men slik har det vært de to siste årene, så nå var det på tide å få medisin.
ranselja Skrevet 31. mars 2010 #5 Skrevet 31. mars 2010 Jeg går også på trandate og har gjort det fra vi begynte å planlegge å få barn. Både lege og jordmor har sagt at det er denne medisin de bruker og har brukt i alle år for høyt blodtrykk under svangerskapet. Jeg tar 200 mg tabletter 2 morgen og 2 på kvelden. Tisammen 800 mg pr dag. Man blir alltid bekymret når man putter i seg tabl når man er gravid, men man må velge å stole på fagfolk og de som kan dette. Som de sier er det verre og la være å ta tabl, da blodtrykket er altfor høyt. Så jeg prøver å ikke tenke så mye på det. Håper bare alt er bra med den lille i magen. ;o)
Bumblebeee Skrevet 31. mars 2010 #6 Skrevet 31. mars 2010 Jeg gikk på Trandate, men seponerte tablettene da jeg planla å bli gravid igjen. Det var ikke nødvendig, legen sa at det var en trygg medisin å bruke i svangerskap, men jeg ville nå helst unngå det i 1.trimester. Hadde planer om å starte igjen i 2.trimester, men nå er det 27 dager til termin og jeg er fremdeles pillefri. Selv om BT begynner å bli høyt. Ikke vær redd for å bruke Trandate hvis du trenger det, legen min og legen på sykehuset sa at det var førstevalget hos gravide etter at Aldomet ble tatt av markedet. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå