meg og jentene Skrevet 3. september 2009 #1 Skrevet 3. september 2009 Mannen min har fått tilbud om ny jobb, men med bare 130 kr timen! Er ikke det litt vel lavt? Per mnd blir det ihvertfall flere tusen kr dårligere enn det han har nå (men som han mistrives i av andre grunner). Noen som vet hva tarifflønna er?
adrenaline7 Skrevet 3. september 2009 #2 Skrevet 3. september 2009 Hvor mange år er mange? Har han fem, kan han ta fagprøven:) Jeg er ufaglært kokk, og har kun vært noen mnd i jobben, og jeg ligger også på samme lønnstrinn. Men det som gjør min lønn levelig er 2-400 tips pr dag, skattefritt:) Leser i Fellesforbundets tariffavtaleskriv fra 2007(da minstesats var 127.34), og der står det: Hvis du kan dokumentere relevant praksis, kan du ha rett på høyere lønn etter ansiennitet. Fant også siste tariffavtale for kokker, her står noen satser etter erfaring:) pkt 2 på lista. http://www.fellesforbundet.no/internet/templates/GoogleSearch.aspx?id=699&quicksearchquery=kokk Håper det hjelper litt:)
meg og jentene Skrevet 3. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. september 2009 Takk, det hjalp endel. Er snakk om litt over fem år, men såvidt jeg vet finnes det ikke noe sted å ta fagprøve i Oslo? Når jeg søker på nett kommer det bare Bergen. Og at man må gå på kurs først som koster mange tusen. Eller er det dette man slipper med over fem års erfaring? Tusen takk hvis du kan hjelpe meg litt mer...
adrenaline7 Skrevet 3. september 2009 #4 Skrevet 3. september 2009 Hmm.. Tror det beste er å kontakte utdanningskontoret i fylkeskommunen imorgen på dagtid. De kan hjelpe med når og hvor og hvordan fagprøven kan tas. Eller hvertfall henvise til rette kontor. Mener ganske sikkert det er mulig å ta fagprøve i kokkefag i samtlige fylker i Norge. Hvertfall Oslo;) Han trenger ikke noe kurs, det er kun ekstra forberedende for de som ønsker det. Jeg har ikke satt meg aaaltfor mye inn i det, siden det er 4,5 år til jeg har 5 års erfaring:P +en fødselsperm til våren. Bare si ifra om det er noe mer, har en del bransjekontakter, så skal alltid finne det ut om du lurer på noe mer:)
JuniAnkerHansen Skrevet 3. september 2009 #5 Skrevet 3. september 2009 En god venn av meg tok fagbrevet for ca. tre år siden, i voksen alder. Han hadde jobbet som kokk over lengre tid, men aldri tatt utdannelse eller fagbrev. I samarbeid med det som da var aetat, (nå NAV), fikk han til et individuelt opplegg med yrkesskolen (videregående skole) og fikk mulighet til å gå opp som privatist. Han slapp å sette seg på skolebenken, men måtte lese på egenhånd til teoretiske eksamener, fikk seg lærlingplass på restaurant, og etter at han hadde bestått teori-eksamenene sine fikk han gå opp til fagbrev. Dette tok vel ett års tid så fikk han fagbrev. Det er verdt å undersøke slike muligheter, om det er vanlig videregående skoler i nærheten som har kokkelinje er det store muligheter for tilrettelegging. Man må kanskje regne med en nedgang i inntekt over en periode, men det tar man jo igjen når man kommer ut i arbeidsmarkedet med utdannelse senere.
adrenaline7 Skrevet 3. september 2009 #6 Skrevet 3. september 2009 Jeg har undersøkt med kontorer før jeg begynte, og man skal ikke trenge noe som helst skole så lenge man kan faget og har minimum fem års erfaring. Dette var spesielt viktig for meg grunnet jeg har ikke mulighet til å gå på lærlinglønn. Har ikke råd med billån, husleie og dyre matvaner:P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå