Gå til innhold

Til "flaskemødre" om blandemetoden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye kaldkokt vann klart i flaska om det skal være til 200ml ferdig mme blanding? (altså kaldkokt som skal blandes med varmt)

Hadde vært kjekt å få et svar, så slepper jeg å eksperimentere så himla.:) Skal reise både med fly og bil til lørdag, så begynner forberedelsene mentalt, hehe:)

(Liker ikke helt uttryket flaskemødre, men må bare fange oppmerksomheten deres!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må skrive hvilket merke det gjelder, da de forskjellige merkene skal tillages ved forskjellig tempratur. Blandingsforholdene varmt og kald vil jo varriere ettersom hvilken temperatur man skal ha...

Når det er sagt, så er det ikke sikkert at blandingsforholdene som en har funnet ut av passer for en annen. Kommer ann på om man bruker f.eks kjøleskapskaldt eller romtemperert, nykokt eller vann som har vært på termos en stund....

Så kanskje greiest å ikke ha det kalde vannet ferdig oppmålt slik at du heller kan føle deg frem når du skal lage til?

Uansett vil jeg anbefale deg å teste selv på forhånd, og ikke bare få en "oppskrift" av noen andre... men selvfølgelig greit å ha noe å gå ut i fra :-)

Skrevet

Det er litt forskjellig fra mme-merke til mme-merke. Selv bruker vi nan, og da har jeg 180ml med vann (enten kokt kaldt, eller rett fra springen), så er det seks skjeer med mme, og det blir 200ml med ferdig blanding :)

Skrevet

Hei:)

Det kommer jo litt an på hvordan mme du bruker, noen skal blandes ut i 40 grader, noen i 50, 60 eller 70. Vi bruker Hipp som skal blandes ut i 50-60 grader vann.

Veldig vanskelig å vite når man er på tur hvor varmt vannet i termosen er, så vi blander nok litt varmere på tur:

Vi har termos med varmt vann og flaske med kaldt vann som vi heller over i flasken.

Til 220 ml ferdig Hipp (lages av 200 ml vann): ferdig oppmålt pulver i flasken, helle på 120 ml varmt, riste, fylle på med 80 ml kaldt.

Jeg vet at de som bruker Nan som blandes ut i 40 grader bruker 50/50 varmt og kaldt og rister ut i det, da blir det ca rett temp. Så da antar jeg 100 ml kaldt i flasken, fyll på med 100 varmt, tilsett pulver og rist:)

Dersom det er lenge siden du fylte termosen må du ta hensyn til at vannet kanskje er litt kaldere. Når det er sagt, vannet i vår termos holder 70 grader etter 5 timer, så det holder lenge på varmen.

Men kan jeg komme med et tips? Bruk ferdigblandet mme. Den varmer du i vannbad, og varmt vann får du på flyplass og fly (vi har bare positive erfaringer med svært hjeplsomt personell). I bilen kan du ha med en termos, evt stoppe på bensinstasjon el.l. Det sparer deg for mye utstyr på reisen:). Vi har alltid med ferdigblandet Småfolk, deilig å slippe å ha med pulver, varmt vann og kaldt vann, kun flasker og mme kartonger i håndbagasjen.

Håper du fikk svar på det du lurte på:)

God tur!

Skrevet

Ops, vi varmer vannet i mikroen vi.

Men skal jeg på cafe e.l har jeg 120ml med kaldt vann, og fyller opp til 180ml med varmt vann. var vel egentlig det du spurte etter ;)

Anbefaler deg også selv å prøve deg litt fram så du får riktig temp.

Skrevet

Vi har flaskevarmer med biladapter, helt supert, og ferdig mme på kartong, 3 minutter og den har passe temp! :) brukte det på bilferie i danmark i fjor, kan også varme barnematglass.

Skrevet

Mme-pulver skal blandes ut i vann som er minst 70 grader. For enkelhets skyld bruker jeg bare kokende vann. Og får å få det i passe drikketemperatur har jeg på kaldt vann etterpå. Jeg bruker 50/50 kokende vann og kaldt vann. Har det kokende vannet på flasken først, så pulveret og til slutt det kalde vannet.

Skrevet

Hvis du bare skal ha mme til ferieturer ville jeg brukt kartongene med ferdigblandet mme. Sjekk om barnet ditt er villig til å drikke det romtemperert så slipper du å tenke på å varme det opp også.

Skrevet

Ikke for å være vrang, men dette med at mme alltid skal blandes i 70 grader stemmer ikke helt:

Helt kort: WHO anbefaler å blande ut mme i 70 grader for å drepe bakterier. En ulempe med dette er at man samtidig vil drepe enkelte næringsstoffer samt gjøre melken litt tyngre og fordøye, slik at enkelte produsenter allikevel anbefaler å blande i 40 grader varmt vann. Nestlé er en av produsentene som sier at deres produkt skal blandes i 40 grader, å blande ut Nan i 70 grader vil over tid kunne føre til feilernæring da næringsstoffene forringes. Det blir derfor anbefalt at man heller bruker en type som skal blandes ut i 70 grader, som f.eks Collett, dersom man vil følge WHOs anbefaling.

Man SKAL altså ikke blande ut all mme i 70 grader, det er det som er anbefalt av WHO.

Blomstre: arrester meg hvis jeg sier noe feil nå, du har jo sjekket dette grundig opp:)

Skrevet

Da fant jeg blomstres innlegg om dette.

Klippet og limt fra flaskemelkforumet:

WHO sine retningslinjer finner du her:

http://www.who.int/foodsafety/publications/micro/PIF_Bottle_en.pdf

Mattilsynets retningslinjer finner du her:

http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00048/R_d_for_trygg_tilber_ 48251a.pdf

Årsaken til de nye retningslinjene er at man i de senere år har blitt oppmerksomme på en bakterie (e.sakazakii) som er vanskelig for produsenten av mme å håndtere, og som kan ha alvorlige konsekvenser for de aller minste og svakeste. Bakterien drepes enkelt ved at man blander mme pulver i vann som holder min 70 grader. Og for å være sikker på at man ikke får vekst av bakterien er også det tryggeste å tilberede måltider ferskt hver gang.

I tillegg til WHO sine retningslinjer så påpeker Mattilsynet at det er viktig at man følger nøye det som står på pakken til merke du har valgt å bruke!

Før de nye retningslinjene kom så var den vanligste måten å tillage på å blande mme for et døgn av gangen og ha klart i kjøleskapet. Dette KAN man fremdeles gjøre, men man må da bruke et merke som skal tillages ved min 70 grader (småfolk eller collett). Man må ikke lage i stort kvanta f. eks på en mugge, men porsjonsvis på flaske (nøye rengjort og sterilisert). Man må kjøle ned raskt og oppbevare under 5 grader. Vær obs på at det ikke anbefales å ha med seg en slik ferdiglaget flaske ut på tur da det er vanskelig å holde jevn temperatur under 5 grader.

Merker som skal tillages ved lavere temperaturer enn 70 grader kan IKKE tillages på forhånd (nan og hipp). Tillager man ved lavere tempertur enn 70 grader vil man få bakterievekst! Tillager man disse merkene ved høyere temperatur enn anbefalt av produsenten vil vitaminer gå tapt, og proteiner vil bli tyngre fordøyelig. Melken vil da ikke inneholde det som produsenten går god for på pakken, og babyen kan få unødvendige mageproblemer.

Skrevet

Signerer Kilona

Følg temperatur anvisningen som står på pakken, og vær oppmerksom på at man ikke skal tillage merker som har temperaturanvisning under 70 grader på forhånd.

Nestlé har svart meg og andre på mail ang dette. Og i korte trekk sier de at i nan så vil næringstoffer gå tapt og proteiner kan bli tyngrefordøyelig (mageproblemer) dersom nan blandes ved for høye temperaturer.

Småfolk garanterer at deres produkt vil inneheholde næringstoffene som står på pakken selv om man blander i kokende vann. De har tatt hensyn til at vitaminer er flyktige ved høye temperaturer, slik at pulveret inneholder mer enn det som står på pakken.

Hipp har jeg akkurat sendt en mail til for å spørre om dette, legger det ut hvis og når det kommer svar.

Har lagt ut en egen tråd for tilberedning av mme på forumet flaskemelk :-)

Skrevet

Vi har brukt Nan hele tiden, og den blandes ved 40 grader. Det vi gjorde når vi var på tur, var å koke opp vann, og deretter avkjøle det slik at det holdt 45-50 grader før vi hadde det over på termos. Da er det bare å måle opp på flaska, helle oppi pulver, (på forhånd oppmålt pulver som vi har på sånne doseringsbokser...) riste - ferdig! Veldig greit å ikke være avhengig av å få varmet opp noen ting - kan gjøre klar melken hvor som helst og når som helst

Skrevet

Kjekt tips! Jeg stjeler det og limer det inn i tråden som ligger på flaskemelk :-)

Skrevet

Takk for alle svar!

Glemte jo sef å skrive at jeg bruker Nan1. Så da vet dere det.

Tenkte også at det kanskje var lurest med ferdigblanda mme, men så tenkte jeg også at det var lurt å kjøre blande metoden, så slapp man å være avhengig av oppvarming fra andre hold.

Men når jeg tenker meg om igjen nå, så var det kanskje lurest med ferdigblanda likevel.

Mye tenking:)

Skrevet

Jeg (grov)leste den flotte tråden du hadde laget!! Jeg husker ikke om dette stod der, men jeg har et godt tips for klargjøring av melk hjemme også;

Koke vann i kjele på kvelden, avkjøle, måle opp klart på flasker, og sette i kjøleskapet på rekke og rad. Da er det bare å ta ut flasken og varme i mikro´n noen sekunder. Helle i pulver, riste - ferdig MME med kokt vann og riktig temperatur på ca. 1 minutt:o)

Skrevet

Jepp, det har kommet med. Har kalt den Nan-metoden og du finner den udner tråden "riktig tilberedning av mme". Er 2 slike tråder, en for tilberedning og en for generelle tips. La tur-tilberedningsmetoden din under generelle tips :-)

Skrevet

Det er foresten fritt frem for alle å dele sin erfaring og sine tips på de 2 trådne på Flaskemelk altså! Bare jeg som har dratt det i gang og vært litt i overkan ivrig ;-)

Så oppfording til alle - dele alt det lure dere har funnet ut på trådene:

HOLDES OPPE riktig tilberedning av mme

HOLDES OPPE generelle råd for mme

på forumet Flaskemelk!

:-)

Skrevet

hvis babyen er under 6 uker så skal ferdiglaget nan på kartong gis, da blandingsforholdet her er "fool proof".

Skrevet

Jeg blander ikke varmt og kaldt lenger. Jeg har ferdig oppmålt på flasker og varmer enten i mikro eller i vannbad. Har kjøpt meg en mattermos som vi bruker når vi er på tur. Da kan jeg bare putte flaska oppi termosen og varme vannet til det er passe. Bruker nan så da er jeg ikke avhengig av å blande

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...