Gå til innhold

Flere som supplerer med mme på kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 2 mnd som var helt håpløs i går. Sov kun 1 time av gangen og våknet sulten. Jeg drøyde en time før jeg ammet ham, slik at han var skikkelig sulten og våken, og fordi han ikke skal få mat "for ofte".

Men i går var han ikke fornøyd uansett hvor mye jeg ammet han, det virket ikke som jeg hadde nok melk.

Så på kvelden orket jeg ikke mer, og varmet opp mme. Og for første gang sov han hele natten! Fra ca 24.00 og til pappa,n gikk på jobb kl 08.00. Han har aldri sovet så lenge før!

Så det var jo tydelig at det var mat han manglet, og siden jeg ikke rakk å få nok melk melom hvert måltid, ble det mme i stedet.

Er det flere som må supplere? Og har det gått utover produksjonen?

Jeg håper jeg kan fortsette å amme lenge, men må jo innse at jeg kanskje ikke har nok..

Skrevet

Det går an å pumpe seg og gi det på kvelden også, på den måten vil produksjonen øke. (du har antagelig litt til overs på morgnen etter første amming siden du da ikke har ammet om natten)

Ellers - det er ingen krise å gi litt mme. så lenge han ellers ammes, så vil jo han de gode stoffene i seg!

Skrevet

Jeg syns dette høres ut som en typisk økedag jeg! Da sitter man jo ute med puppen stort sett hele dagen, og babyen er som regel litt kranglete disse dagene. Slike dager har man for å øke produksjonen, og det er jo slik at dersom du ammer når gutten din er sulten så vil produksjonen tilpasse seg behovet hans.

Det er jo selvfølgelig ikke krise å gi mme, men jeg fikk iallefall beskjed om at kveldsamminga var veldig viktig for å holde produksjonen på det nivået som babyen har behov for. Dette fordi vi på kvelden har litt mindre og annerledes melk.

Skrevet

Eg gjorde det ein liten periode, fordi mini sov lenge om natta, men var veldig svolten og grinete på kvelden. Fekk råd om å heller pumpe meg ein runde på natta, og gje på kvelden. Det fungerte, sjølv om det var litt kjipt å sette på vekkarklokke for å pumpe (har heldigvis elektrisk pumpe). Etter kvart trong han ikkje den flaska på kvelden lengre, så eg fekk eit lite lager i frysen, og no når han er tre mnd vaknar han ein runde på natta for amming, slik at eg slepp pumpinga. Ver obs på at om du går 8 timar utan å amme/pumpe på natta, så vil melkeproduksjonen minke noko. Ver og obs på at svært mange babyar har såkalla aukedøgn (sjølv om det ofte varer lengre) der dei krev mat hyppig for dermed å auke produksjonen til mor, ettersom dei treng meir melk når dei vert større. Om ein då gjev etter og gjev mme i staden så vil dei ikkje oppnå denne auken.

Eg hadde oppstartproblem med amminga og måtte gje tilskot pga baby ikkje la på seg. Så eg er villig til å jobbe litt ekstra for å få amminga til å fungere. Mi erfaring var at mme er meir tungtfordøyeleg,slik at det tok lengre tid før babyen vart svolten att, og dermed vart eg mindre stimulert til å produsere meir melk.

Vel, det var litt langt om mi erfaring, er heilt sikkert nokon som får det til å fungere med å kun gje ei flaske ekstra om kvelden og.

Her er ein artikkel på ammehjelpen (mykje bra der) om barn som er urolege på kvelden. http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=307

Her kan du lese om aukedagar. http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=51

Lykke til, veit at det ikkje er kjekt med baby som skrik om kvelden!

Skrevet

Tusen takk for gode tips og erfaringer.

I går var nok en "helveteskveld". Med skriking nesten hele kvelden, og jeg ammet og ammet.. Rakk ikke å fylle seg opp igjen før han ville ha mer.

Jeg hadde punpet meg på morningen, og prøvde å gi han dette i flaske. Men det ville han IKKE ha! Ble bare sintere av det...

Så etter at han hadde ligget til puppene i halvannen time, fikk han mme. Og det ville han ha. (skjønner ikke hvorfor han vil ha mme på flaske, men ikke mm..)

Men når han ble mett, var han så glad og fornøyd.

Så om han fortsatt er sulten etter amming på kvelden, får han erstatning heretter. Han skal da få slippe å være sulten så lenge.

Får jo vondt av gutten.

(Og blir fryktelig sliten av all skrikinga.)

Skrevet

Må bare oppdatere litt.

Siden man er så veldig opptatt av hvor bra morsmelk er, og man skal være veldig forsiktig med å gi mme og flaske.

Jeg fikk helt vondt inni meg av lillegutt som skrek og skrek og var sulten. Og hadde jeg ikke gitt ham mme (puppene mine var helt tomme etter timer med amming), kan jeg jo bare tenke meg hvordan han hadde hatt det påfølgende natt..

Men vi trengte bare gi erstatning 3 dager. Jeg prøvde alltid å amme ham en del ganger først, før jeg varmet opp mme. Og nå er lillegutt igjen fornøyd, og jeg har tydeligvis nok mat til å mette igjen.

Det jeg vil med dette, er at man må bruke litt sunn fornuft når det gjelder barn og mat. Man kan ikke kun gi mm for alle penga, særlig ikke hvis det i så stor grad går utover babyen. Mme er et godt produkt, og det er ingen skam i å gi erstatning.

Man kan ikke gå på akkord med seg selv heller!

Skrevet

Jeg gir mme om kvelden etter amming på begge bryst, gjerne sammenhengende i noen timer. Jeg vil gjerne ha et liv jeg også, og den timen jeg kan få for meg selv etter at h*n endelig har sovnet gjør at jeg ikke mister fornuften. Jeg sitter med puppene ute hele kvelden, og har gjort det siden fødsel. Ungen er snart 4 måneder, og jeg ammer resten av døgnet, så jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for det... men er lei av kommentarer fra mm-mafiaen, så jeg står ikke fram med nick. Trist men sant.

Skrevet

Jeg har også måttet gi litt tillegg et par kvelder. Jeg har plutselig gått ned i produksjon, og holder på å øke så godt jeg kan nå. Ammer hver annen time om dagen, og hvis hun sover veldig godt, så pumper jeg i stedet. Har til og med på vekkerklokke på natta for å ikke vente mer enn 3 1/2 time mellom amming (lillemor sover veldig godt, så må desverre vekke henne en periode nå for å amme). Men likevel så har hun vært sulten, og et par kvelder med sulten illsint baby er NOK. Det er fælt å se sin egen baby sulten og ikke kunne gi den mat nok. Så da har vi mme klart som nødløsning. Håper det ikke blir lang periode, når jeg har fått melkeproduksjonen tilbake der den var, så trenger vi det ikke. Men jeg tror ikke barn har vondt av en flaske mme i ny og ne. Vil jo helst gi ekte vare, men man må bruke skjønn, mener jeg.

Skrevet

Tror det er veldig mange som supplerer med litt mme ved siden av amming, i allefall i perioder, uten at dette går ut over melkeproduksjonen i stor grad (inkludert meg selv). Kjenner flere som gir litt ekstra på kvelden, man kan bli temmelig sprø av å sitte med puppen ute hele tida! Dessverre funker det ikke å gi mme for min del, jenta mi drikker det, men blir ikke mer trøtt og fornøyd, vil bare kose ved puppen til hun sovner en gang mellom 22 og midnatt...

Er enig med siste anonym her at det kan bli for mye mas om at man ikke skal gi mme, men man skal huske at det kan være problematisk for en del barn å veksle mellom pupp og flaske, selv om det går greit med de fleste. Dessuten er det også greit å huske at de slitsomme første månedene ikke varer evig.....men uansett er det viktig at mor og barn har det bra, og litt mme kan ofte bidra til dette!

Skrevet

Ja, vi supplerer også med mme!

Ser ingen grunn til å sitte med såre brystvorter på timesvis, med en villsint baby som er så sulten så sulten. Det viktigste er at den lille blir mett og glad og sover godt.

Noen ganger virker det som om min sønn er for sulten til å sove, og for trøtt til å spise. Da kan en flaske være bedre enn puppen, fordi han bare sovner når han kommer på puppen, og våkner og vil ha mer straks han har blitt lagt ned i vogga. Man blir gal av slike kvelder, da topper jeg med glede med litt mme for å ha en lykkelig og sovende baby.

Har ikke noe dårlig samvittighet for deg jeg nei ;) Har vært sta med første barnet mitt og hun la ikke skikkelig på seg siden jeg ikke har så mye melk. De gode stoffene fra mm får babyen i seg likevel, selv om det blir noen slanter mme innimellom.

Skrevet

hei:)

jeg supplerer med mme til hvert måltid, datteren min ble født med akutt keisersnitt blant annet fordi navelstrengen hennes lå i klem de 3 siste ukene av svangerskapet, slik at hun ikke fikk noen næring stakkars. hun var derfor innlagt på nyfødt intensiven den første uka, hvor hun fikk mat gjennom sonde. jeg ammet henne i tillegg, for å få opp produksjonen, men når hun endelig fikk sansen for mat så rakk ikke melkeproduksjonen å henge med på hennes behov.

det jeg gjør da, er at jeg gir henne bryst først(begge to), og mme etterpå. nå er hun 3 uker og jeg merker at produksjonen min begynner å henge med på hennes behov, for hun spiser bare mindre og mindre mme til hvert måltid.

men, jeg liker virkelig ikke å amme offentlig, så jeg kommer nok til å fortsette å gi henne mme innimellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...