Gå til innhold

Arbeidsledig, gravid, økonomi?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var hjemme med min førstefødte frem til mars i år. Rundt juletider flyttet vi til en annen kommune grunnet min manns yrke. Jeg fikk da innvilget permisjon fra min arbeidsgiver frem til høsten 2010. Jeg har ikke fått meg fast jobb, men har klart meg med vikariater i ulike bedrifter. Jeg har ikke søkt om dagpenger enda, men har bestemt meg for å gjøre det nå.

Problemet mitt er at jeg ønsker å bli gravid med nummer to, men jeg er redd for at jeg skal bli dårlig og ikke ha mulighet til å jobbe så mye i løpet av svangerskapet. Hva vil skje med min inntekt da? Har jeg krav på dagpenger evt sykepenger under svangerskapet, og hva vil jeg få i økonomisk støtte etter fødselen?

Hos NAV er det ikke mulig å få tak i saksbehandler som kan svare på spørsmålene mine. Er det noen her som vet? Noen som har vært i samme situasjon?

Rådvill

Fortsetter under...

Om du har rett på dagpenger kan du få det i svangerskapet ja.. For å få sykepenger må du ha jobbet i minst 4 uker.. Så ja, muligheten er absolutt der for at du skal klare å opptjene deg rett til foreldrepenger, men jeg vil likevel absolutt anbefale deg å få deg en jobb før du blir gravid.. Alt blir så mye enklere med en fast jobb (evt vikariat)... Lykke til hva enn dere bestemmer dere for!

Takk for svar! Jeg har jobb frem til november, og har fått muntlig bekreftelse på at det vil bli mer jobb på meg der. Ellers har jeg jobb å gå til etter et evt svangerskap. Bor i en veldig liten kommune nå som gjør det veldig vanskelig å få fast jobb. Mange som sliter med det samme her. Ønsker å få barna tett, og min datter er alt 18 mnd, så d passer perfekt nå (bortsett fra økonomien da)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...