Gå til innhold

Tips/råd om morgenfugler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 17 mnd som det siste halve året har våknet mellom 04.30 og 05.00. Da vil hun opp, men er slett ikke uthvilt. Sover to lurer om dagen på tilsammen 2 - 2 1/2 time, legger seg greit kl 18.45. Jeg har prøvd å vekke henne 15 min før hun pleier å våkne, en teknikk jeg leste skulle være bra. Men funket dårlig hos meg. Jeg har unngått skrikemetoden da jeg har litt kort lunte så tidlig om morgenen:) Jeg har en sønn på 3 år som våkner i 6 tiden. Jeg er selv gravid i 7 mnd og er alltid trøtt, så dagene blir slitsomme. Håper noen har et supertips til meg så vi kan få tilbake nattesøvnen før tredjemann kommer og krever nettene:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, det hørtes stritt ut med 3 åring, morgenfugl og magekul. Jeg har inntrykk av at det er en del uhelbredelige morgenfugler i den aldren og at det ikke er så lett å få gjort noe med det. Min datter har også holdt på å våkne ekstremt tidlig en lengre periode fra omtrent 1,5 år og framover. Det begynner å bli litt bedre nå som hun nærmer seg 2 år.

Det eneste som fungerte litt hos oss var å ha en boks med noen spennende leker stående ved sengen og gi henne når hun våknet. Så tøyde vi strikken littt og litt og nå kan hun holde på en time og tutle med lekene sine før vi må stå opp. Noen ganger tar vi henne inn til oss og lar henne kravle i midten og leke, bare for å få hvile/sove litt til.

En annen ting er kanskje å prøve å slå sammen sovelurene hennes til en dupp på maks 2 timer på dagtid, samt sørge for at hun ikke sover etter kl 14 om dagen?

Skrevet

Ja det er litt stritt om dagen:) Vi har prøvd å slå sammen lurene til en lur om dagen. Det er bare det at når hun er oppe så tidlig, så klarer hun ikke holde seg våken til f.eks kl 12. I 9 senest 10-tiden er hun stuptrøtt (hun som oss andre hehe). Jeg har lurt litt på å sende mann og 3 åring bort en helg og prøve skrike metoden. Det har fungert supert når de i en periode ikke vil legge seg om kvelden, har bare tatt maks en time på to dager. Har hørt at det samme gjelder når de våkner tidlig, det er innsovningen som er problemet. Men det er liksom siste mulighet føler jeg...

Skrevet

Høres slitsomt ut, ja! Jeg ville prøvd å legge henne tidligere om kvelden! Kl 18 f.eks. Her våkner vesla tidlig når hun legger seg sent... Høres ikke så logisk ut, og jeg vet at det ikke gjelder alle barn, men en del. Hvis hun våkner senere, vil hun sikkert klare seg med 1 lur på dagtid. Evt gå motsatt vei og prøve å "tyne" henne litt noen dager, slik at hun sover kun 1 gang fra f.eks 10-tida. Da er hun sikkert trøtt kl 18 igjen. Lykke til, uansett hva du må finne på!

Skrevet

Det har jeg faktisk ikke tenkt på før, men de sier jo at søvn avler søvn.. Høres liksom så tidlig ut å legge henne kl 18 allerede, men jeg skal jammen prøve:) Merker at jeg begynner å bli litt stresset på dette nå, vil gjerne få henne til å sove lenger før nestemann kommer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...