Gå til innhold

Kjørt inn i noen bakfra?

Anbefalte innlegg

Jeg mener følgende: Hadde damen funnet skader etter " berøringen ", skulle hun omgående tatt kontakt med politiet av egen interesse.

Politiet sa at det ikke hadde kommet inn noen ting, og at dette kunne vi ta helt med ro.

En annen sak, er at i det gitte tilfellet det skulle vært en skade, kunne damen i den forbindelsen tatt kontakt med politiet, og fått telefonnummer for eventuelt skadeskjema. Jeg kjenner en helt latterlig følelse inni meg akkurat nå, da det ikke ble noe skade på bilen. Du snakker som om det skulle vært utdelt livstid om ikke mer på alle områder. Når forsikringsselskapene får høre at " den skyldige " har tatt kontakt med politiet selv, sitter de ikke å sender skademeldingskrav til hverandre, uten de hører om partene har snakket sammen. Hun får telefonnummer om hun ringer dit, ( altså til politiet ), så det skulle ikke være vanskelig å " ordne opp " på en normal måte.

Hvorfor skal jeg melde fra til forsikingsselskapet mitt, når det ikke er en skade?

Fortsetter under...

Samme hva du "mener" HI, forsikringslovgivningen er klinkende klar på dette punkt! Hva damen KUNNE gjort er uinteressant, det er en "standard prosedyre" foreskrevet her! Den sier at den som MENER seg å ha en skade, leverer inn en skademelding, vedlagt (evt ettersendt) en skaderapport fra et verksted som dokumenterer skaden mht sannsynlighet og pris. Og DERSOM en forsikringstaker har levert inn en skademelding, har forsikringsselskapet en (sivil)rettslig PLIKT til å behandle den. Ved sende kravet over til motparten, om forsikringstaker mener ansvaret ligger her, og så be om en kopi av den andre parts skademelding. Det er DETTE som er den sivilrettslige normalmåten!

Og ENHVER som har "mistanke om" en MULIG skade (det antar jeg du har, HI, siden du i det hele tatt startet tråden med overskrift "kjørte inn i noen bakfra?") har plikt til å fylle ut standard blå skademelding. Gjerne med med et klart notat i merknadsfeltet om at du antar det ikke foreligger skade, og derfor ikke forventer en skademelding fra motparten, men at det foreligger en MULIGHET for skade. Å levere slik (med påført ID til motparten eller en GOD forklaring på hvorfor dette ikke er mulig å påføre, siden partene har PLIKT til å utveksle opplysninger om "navn, adresse, bilnummer og forsikringsselskapsnavn" i slike tilfeller) er en plikt ENHVER forsikringstaker har når det foreligger bilskade! Brudd her er i utgangspunktet "stikk", men får bare praktiske følger dersom den andre parten sitt forsikringsselskap oversender en skademelding. Ellers har du bare spart forsikringsselskapets arkiv for nok en mappe.

Politiet svarer for det "straffe"rettslige (førerkortet) og har ingenting med det sivilrettslige å gjøre i en forsikringssak! I forhold det "førerkortrettslige" har du gjort alt ditt korrekt ved å ta kontakt med politiet, og her trenger du neppe vente å høre mer, akkurat slik politiet sier. Men saken har også en sivilrettslig, en forsikringsrettslig, del!

Og PLIKT til å ta kontakt med politiet har man altså i to tilfeller: Dersom man ikke KAN få levert ID-opplysninger til den andre eller dersom det foreligger "alvorlig personskade" (her og nå).

Tror, HI, at du enten skal ta kontakt med ditt eget forsikringsselskap og fylle ut skademelding så snart som mulig. Eller være forberdt på konsekvensene av en skademelding som evt måtte komme (sjansen er som sagt minst 2 mot 1 for at den IKKE kommer, men du vet aldri hvilket "tilfelle" du har med å gjøre) fra motparten.

Valget blir ditt, HI. Og med DET regner jeg debatten som avsluttet fra min side. VIL du ikke ta kontakt kan ingen tvinge deg. Før motparten evt HAR levert en skademelding om en skade som ditt forsikringsselskap ikke finner "din versjon" av.

Rart at det kun er du som kommer med forslag om å sende inn en skademelding da, og ingen andre jeg har pratet med idag.

Skal jeg sende inn et ark hvor det står, kan hende jeg var borti bakenden på en

xxxx bil, når vi ventet på rødt?

Fylte ikke ut noen skademelding, ingen skade har skjedd, eller var å se, og hørte heller ingen ting hos politiet om damen hadde anmeldt saken.

Vet ikke hvilken nytte det skulle gjøre.....

Ha ha, la oss håpe ingen av oss noen gang "kjører på" bilen til anonym med de lange innleggene..;) Virker som om h*n har en hel masse utspekulerte scenarier klare til bruk!

HI, ta det med ro, stol mer på politiet enn en anonym her på BiM:)

Annonse

åhh finally, ja det var liksom ikke måte på hvor mye styr det skulle bli av denne episoden.... - skal ikke ligge bak anonym noen gang jeg heller tror jeg. Politiet lo til og med når jeg snakket med de sist, og sa at jeg bare skulle kjøre videre:)

I tillegg, kontaktet jeg forsikringsselskaper vårt, og forklarte dem hendelsen via telefon nå nettopp. En trivelig kar, som sa at dette hadde ikke kunne blitt noe særig til sak, og at det heller ikke hadde kommet inn noenting om denne hendelsen i løpet av dagen. Var positivt i følge han at jeg meldte fra, i tilfelle damen skulle prøvd seg, men da visste de om det, og i tillegg til at jeg hadde fortalt politiet om det, so no harm done i følge han. Dette skulle jeg ta helt med ro. Noen er ikke helt gode i toppen, men avventer folk lenge med å si ifra, og eventuelt unngår å anmelde blir det ikke mye troverdighet av den grunn. Heller ikke disse senskadene som visse andre muligens bærer litt preg av selv. I værste fall ble det ikke noe bonus på meg år, men det kan jeg absolutt leve med, da det BLIR bonus på meg i år:)

Hadde dette vært alvorlig, hadde hun nok gjort noe med det skal vi tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...