Gå til innhold

Trenger sårt tips....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er nå 9 mnd, og eg har fullammet henne hele tiden.. Om natten og. Men nå begynner hun å våkne hver 2 time for at hun vil ha pupp.. Det er veldig slitsomt, og føler at eg ikke sover om natten.. Er alenemor til 2, sønnen min er 3,5 år.. Har veldig lyst å trappe ned på ammingen.. Er veldig greit med tanke på visst andre skal passe hun..

Eg har prøvd MME, (hipp, nan og småfolk sine) men det nekter hun å drikke... Om det er fordi at det er eg som gir hun det eller om det er fordi det rett og slett smaker ekkelt aner eg ikke.. Men siden eg er alene har eg jo ikke noe annet valg enn å måtte prøve.. men finnest det noen annen melk eg kan gi henne? Kan eg prøve med å varme litt vanlig melk, eller er hun for ung til det? Event noen andre tips?

Min mor skal passe hun nå i helgen 1 natt.. Og da er det første gang hun sover borte fra meg.. men aner ikke hvordan min mor skal gjøre det da om natten visst det blir noe problem...

Håper noen kommer med tips og gode råd utav egne erfaring..

Takk på forhånd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun er 9 mnd er det på høy tid å begynne med fast føde, ikke pga det praktiske men fordi kroppen hennes trenger mer næring. Det er ikke rart hun våkner annenhver time for hun er så gammel at mm ikke metter noe særlig. Grøt til kveldsmat er en fin begynnelse og så grønnsaksmos/middag, da vil du nok raskt se at nattammingen tar slutt. Vanlig kumelk til å drikke skal de ikke ha før ett år. Tarmene deres er ikke klare til å drikke kumelk ennå. De kan få litt yoghurt og fra 10 mnd kan du bruke melk i matlaging, f.eks. lage hvit saus til middagen. Det er litt kort tid til helgen, så du rekker vel ikke å etablere noe grøtmåltid innen da, det hadde jo vært enkelt for moren din å gi. Det eneste alternativet jeg kan tenke meg, siden hun ikke vil ha mme, er at du pumper deg og fryser ned og så kan moren din gi henne mm på flaske.

Skrevet

Det er som Lemonia sier. Du må gi henne fast føde. Hvorfor har du ikke begynt med det? Hun trenger blant annet jern som det ikke finnes i morsmelk.

Skrevet

Oi, ikke rart hun våkner ofte om du har fullammet til nå nei. Her er det bare å hoppe rett ut i det; begynn med fast føde. Først mild maisgrøt blandet med morsmelk om morgenen, etter et par dager kan du gi henne litt om kvelden også. Øk så gradvis til du kommer opp i fullporsjon, og så kan du innføre lunsj (brødskive?) og middag (grønnsakspure 4. mnd glass kanskje?) etter hvert.

Det er veldig viktig at hun får annet enn morsmelk når hun er så gammel.

Lykke til!

Skrevet

Nå tror eg at eg har forklart meg litt feil! Selvsagt får hun fast føde.. Det har hun gjort siden hun var 5 mnd.. Så spiser mat sånn som vanlig, men eg har kun ammet hun.. Ikke gitt hun noe annen form for drikke( helsesøster kalte det for fullamming).. Eg har prøvd MME men som sagt det nekter hun... Tenkte at eg skulle pumpe meg, men hadde vært greit å slutte og føler eg! Skal begynne å jobbe igjen nå, så må slutte uannsett eller hvertfall gi hun noe annet.. Og mme tar hun ikke! Da blir hun veldig sint og lager kvelelyder.. Eg har en rar dramaqueen baby...

Skrevet

Når hun er ni måneder og spiser fast føde gjennom dagen trenger hun ikke mat om natta. Men det vet du jo sikkert. Småtten min er snart åtte måneder, og ville også gjerne fått puppen flere ganger gjennom natta, men jeg har bestemt meg for at han tidligst får mat rundt fire. Han våkner gjerne i totida, og av og til rundt tolv også. Da får han bare smokken og litt stryk på kinnet. Jeg løfter ham ikke opp av senga. Hender han protesterer litt da, men jeg lar ham gråte litt så lenge jeg er der sammen med ham, og holder en hånd på ham. Nå roer han seg som regel veldig fort, og ofte blir det ikke mer protest når han får smokken. Han får puppen i firetida, og i sekstida er det morgen - og da får han frokostpuppen i senga. Jeg kunne helt sikkert ha satt ned foten ift det siste nattmåltidet også, men jeg har ikke kommet så langt. Skal flytta ham litt lenger unna meg snart (til et lite rom som henger sammen med vårt), så det er mulig jeg prøver da.

Jeg skjønner godt at du blir sliten av å gi mat annenhver time om natta, for jeg blir ganske sliten av de nettene vi har nå...som tross alt er en del roligere enn det du beskriver.

Men drikke: Har du prøvd å gi henne vann? Hvis hun drikker vann fra flaske eller kopp kan du jo prøve å gi henne det når hun våkner om natta også? Kanskje du klarer å nattavvenne henne? Jeg tror jeg ville ha prøvd fra når hun kommer tilbake fra moren din. Da får du utnytta at hun har hatt en natt uten puppen.

Kan godt hende at jenta di tar flaske fra bestemora si selv om hun ikke tar den fra deg.

Skrevet

Aha.. Beklager.. Jeg trodde når du sa at du fullammet at det var kun det hun fikk. Har du prøvd ferdigblandet MME? Noen babyer liker det bedre, har jeg hørt. Hva med vann fra tutekopp eller vanlig glass? Gutten min elsker vann. :)

Skrevet

Ja vet at hun ikke trenger nattmålltid, derfor eg har så lyst å slutte med nattammingen.. Eg vil beholde ammingen før leggetid til kveldsmaten, og morningen.. Morgenkosen er jo bare kos!

Smokk har hun aldri villet tatt:( Det har vært et stort problem og kunne nok spart meg for mye hadde hun bare tatt den..

prøvde ene natten å gi hun vann, men da ble hun bare mer sint! Har prøvd ferdigblandet MME og sånn eg må blande selv.. Men hun nekter.. Og skriker som om noen hadde knivstukket henne.. Også lager hun kvelelyder som at hun blir kvelt... Hun blir altså skikkelig fornærmet..

Skal prøve å avvenne hun om natten nå, men må bare få samlet krefter.. Rekner med at det blir søvnløse netter, også må eg jo fungere på dagtid for min sønn.. Er vel det som er ulempen med å være alenemor... Pluss at bor i en liten leilighet så er redd sønnen min kommer til å være våken hele natten visst hun kommer til å protestere å hyle...

Hadde aldri noe problem med sønnen min når det gjaldt dette, han sov gjennom natten når han kun var 4 mnd.. fikk siste måltid kl 7 og frukost kl 6.. var veldig greit, og ikke minst godt å få sove hele natten... han fikk jo MME fra han var 2 mnd pga kolikk og begynte med fast føde ved 4 mnd, så kan jo være derfor..

Bare så slitsomt at det skal være sånn.. Kjenner bare kreftene mine er veldig på minus siden...

Skrevet

dytter litt her eg:)

datteren min var oppe hos min mor idag noen timer, og da prøvde hun å gi hun MME, men hun klikket totalt.. Hun nektet å drikke det.. :( Nå får eg dårlig samvittighet, visst hun skal tulle seg om natten når mamma skal ha hun på lørdag... Men skal ikke babyer på den alderen ha melk om dagen.. eg kan jo ikke bare gi hun vann.. det er jo det ikke næring i og hun blir jo ikke skikkelig mett av det..

Hva med sånn laktosefri melk da? Eller går det under det samme som vanlig melk? Eg er nærmest desperat nå... :-/

Skrevet

Det beste er vel om du begynner avvenningen i natt og i morgen natt og pumper deg en eller annen gang i løpet av natten som moren din kan gi på lørdag... men da blir du vel bare sabla trøtt til du skal bort... ;-) ...ps det er ikke sikkert det blir så vanskelig som du tror!

Det er ikke noe farlig for datteren din å ikke få mm en dag hvis hun får vann og grøt, middag. På natten trenger hun ingenting, men hun er jo vant til det så det blir sikkert vanskelig...

Det er kanskje fint om hun fikk mm på flaske... da er det ihvertfall noe kjent... hvis hun er sulten nok spiser hun nok, men hvis hun mest vil ha kosen så hjelper det jo ikke uansett hva du gir henne som ikke er deg (les puppene dine... ;-) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...