Gå til innhold

NAVstøtte for IVF i Danmark for enslig...??

Anbefalte innlegg

Lurer bare litt jeg...

Regner ikke med å få noe økonomisk fra NAV siden jeg er enslig og velger å dra til Danmark og bruke donor. For det er vel ikke slik at staten dekker medisinutgifter over 15.000,- kr til tre forsøk for slike som meg...? Noen som vet sikkert eller har erfaringer med dette?

Fortsetter under...

Jeg lette - og fant :)

Sakset fra NAV's egne sider, her står det ingenting om enslige kontra par, så da er det vel bare å søke...med mindre bioteknologiloven inneholder noen avgjørende vilkår...det er vel fortsatt mulig.

Infertilitetsbehandling

[Endret 9/02, 2/04, 4/05, 5/06, 9/06, 11/06, 1/07, 12/07, 12/08]

Medlemmet må betale en egenandel på 15 000 kroner for legemidler (hormonpreparater) som brukes spesifikt til behandling av infertilitet. Det er en forutsetning for innvilgelse av bidrag til infertilitetsbehandling at vilkårene i bioteknologiloven er oppfylt. Ordningen omfatter både kvinner og menn. Utgifter til sprøyter og kanyler regnes som en del av utgiftene til infertilitetsbehandlingen. Disse utgiftene kan således også legges til grunn ved oppsummering av egenandelen og i grunnlaget for beregning av bidrag. Det overskytende beløp dekkes fullt ut av folketrygden.

Bidrag kan gis til følgende infertilitetsbehandlinger:

· befruktning utenfor kroppen (IVF, ICSI),

· inseminasjon (AIH/AID)

· hormonstimulering hvor befruktning skjer på vanlig måte (ikke omfattet av bioteknologiloven)

Dekningen av legemidler ved IVF og ICSI er begrenset til inntil 3 forsøk per barn. Ett forsøk defineres som en teknisk fullført behandling med uthenting av egg og tilbakesetting av befruktede egg i kvinnens livmor. Ved egguttak vil flere egg kunne bli befruktet, og egg vil kunne fryses ned. Innsetting av lagrede befruktede egg, fra samme egguttak, blir ikke å anse som et nytt forsøk. For definisjon av fødsel vises til folketrygdloven §§ 14–5 jf 14–17 med merknader.

Legemidlene må være kjøpt i Norge, men det er ikke av betydning om forsøkene skjer i offentlig eller privat sykehus eller om behandlingen skjer i utlandet.

Brukeren leverer kvitteringer og legeerklæring til stønadsseksjonen i HELFO i regionen som refunderer utgiftene. Legeerklæring for IVF, ICSI, AIH/AID skal inneholde en bekreftelse på at vilkårene i bioteknologiloven er oppfylt. Ved IVF eller ICSI behandling skal legeerklæringen også inneholde opplysninger om hvilket forsøk i rekken det er snakk om.

Dersom ikke markedsførte legemidler inngår i behandlingsopplegget må lege søke på vegne av brukeren om dekning av disse utgiftene. Søknaden sendes til stønadsseksjonen i HELFO i regionen, som skal innhente uttalelse fra farmasøyt før vedtak fattes. Det kan ytes bidrag dersom det foreligger særlige grunner. Særlige grunner foreligger når markedsførte preparater har vært forsøkt, uten at ønsket effekt er oppnådd, eller dersom behandlingen har gitt uønskede bivirkninger.

Krav om bidrag til utgifter ved infertilitetsbehandling må settes fram innen 6 måneder etter at kravet tidligst kunne ha vært satt fram, jf. ftrl. § 22-13.

Hei.

Jeg er singel og har gjennomgått inseminasjon og IVF. Jeg fikk ikke dekket av NAV. Bruk av anonym donor + at man er singel gjør at vi ikke får dekket det. Legen må nemlig undertegne et papir fra NAV på at vi ikke bryter den bioteknologiske loven.

hilsen ei som nærmer seg terminen :-) Det var verd all pengan kan du tro ;-)

• 3 uker senere...

Jeg er singel og planlegger IVF i Danmark. Lurer på om du kan fortelle litt om deg selv? Hvilken klinikk brukte du? Har du råd eller tips til meg? Har prøvd åtte inseminasjoner uten å lyktes så er spent på IVF.

Hei anonym.

Jeg brukte den tidligere Nordica som har skiftet navn: http://www.copenhagenfertilitycenter.com/

Jeg har også gått gjennom flere inseminasjoner, 9 ganger tilsammen. Ble gravid par ganger, men mistet. Valgte å ta IVF pga følte at tiden fløy fra meg og det hastet med nye forsøk på andre måter.

Jeg lyktes på første forsøk og har nå få uker igjen til terminen :-)

Rådet er å sette seg godt i prosessen med IVF ved å lese nettsiden deres, ha samtale med dem pr. mail el telefon og her inne på BIM. Jeg var mye inne på assisert befruktning, der er det mange erfarne VIF prøvere som har mye å gi av råd og tips.

Et godt råd fra meg, ha alltid penger liggende til uforutsette utgifter. Jeg måtte gå ekstra dager på hormoner pga foliklene vokset litt for sakte. Det ble noe tusenlapper ekstra. Jeg hadde heldigvis del på kontoen og fikk fullført kuren :-) Det varierer veldig fra person til person hvor mye hormoner man trenger, hvordan kroppen reagerer, osv. Der er legen eksperten man må snakke med. . . .

• 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...