Gå til innhold

Hvor lenge må man ha hatt jobb for å kunne få lån (hus)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sjelden spørsmål om hvor lenge du har hatt jobb, bortsett fra at det er nok en fordel at du har vært i jobb lenge nok til at prøvetida er ferdig. Altså maks 6 måneder.

Det som interesserer banken en god del mer, og særlig i dagens marked, er hvor mye oppspart kapital du har. For har du IKKE oppspart kapital (absolutt minst 20 % av det huset/leiligheta koster) er du svært sjelden interessant kunde for banken å låne ut til. Enten du har hatt jobb i 6 måneder eller 6 år. Bankens antagelse er at den som ikke FØRST kan spare opp litt kapital, klarer heller ikke å betale et lån tilbake.

Og det er GODE muligheter for å spare opp som student. Kjøpte selv bolig ca 14 mndr etter endt studietid (på fulltid, var deltidsstudent i 8 måneder etter dette), og hadde da oppspart drøyt 30 % av kjøpsprisen. Problemer med lån? Nei! Sendte 4 søknader og fikk 3 lånetilbud. Det kom et etterhvert et fjerde også, men da var allerede gjort..........

Skrevet

Banken ser på kontrakten, om det er fast kontrakt, hva du får i lønn osv.

Så fast jobb er jo et must.

Og det hun andre her sier er bare tull! Med førstehjemslån kan du få 100% av kjøpesummen i lån, det gjorde nemlig vi. Vi måtte til og med låne penger for å betale dokumentavgift og resten av avgiftene staten skulle ha. Men det lånte vi av mine besteforeldre.

Skrevet

Nei, dette er IKKE "bare tull" i dag, det er UNNTAKET, ikke regelen at man får 100 % lån i dagens marked! Som regel da mot SOLID tileggsstikkerhet, f eks kausjon. Og jeg jobber, om ikke daglig, så i alle fall ukentlig, med lånesøknader. Så dette vet jeg faktisk en del om!

At "vi" fikk (når??) 100 % lån, er jo fint for dere. Men ikke anse det "vi" fikk (engang) som automatisk normalen i dag.

Årsaken er selvfølgelig at boligmarkedet ikke er automatisk stigende i dagens marked. Heller ikke er tilgangen til penger å låne ut for bankene så ubegrenset som for et år siden. Men noen TROR at verden ikke ikke har forandret seg. Og så blir de "forbannet" på banken når lånesøknaden ikke innviliges slik de hadde tenkt......

Det normale i dag (som det har vært i 40 av de siste 50 år) er at banken forventer at du FØRST viser spareevne før du får lån. Men noen klarer jo ikke å se at tilstanden på lånemarkedet siste 3-4-5 år har vært "unormal", og at vi i dag er (noenlunde) tilbake på normalen igjen. Slik det alltid skjer når tidene blir trangere....

Skrevet

Er ikke mer enn et år siden vi fikk lån, og da var jo boligmarkedet allerede på vei ned og renta var på sitt høyeste. Og førstehjemslån er jo meget gunstige lån.

Skrevet

vet ikke hva som er normalen.. men jeg og samboer fikk innvilget 2,9 i lån for 3 måneder siden! Vi har ca 950 000 totalt i året, og på det tidspunktet vi fikk lånet hadde vi begge kun vært i jobben ca en måned. Dvs at han, som har fast jobb, hadde 5 mndr igjen av prøvetiden og jeg, som er ansatt i en ettårig prosjektstilling hadde i hvert fall 11 måneder igjen i full jobb..

utover lønn var de opptatt av om vi er flinke til å spare, og om vi hadde noe annen gjeld (billån, studielån.. vi hadde ca 400 000 i studielån og har fått 100 000 i billån i etterkant)..

Som sagt så kan jeg ikke si noe om hva som er normalt og hvordan alle banker tenker.. men dette er sånn det funket for oss! Forhåpentligvis kan det hjelpe litt..

Skrevet

Har selv fått fullfinansiert boliglån og vet om maaange andre som har fått det,så det er vel ikke akkurat så uvanlig lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...