Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal velge - KS eller igangsetting 14 dager før termin..

Anbefalte innlegg

På grunn av to styrtfødsler (siste på ca en time fra jeg spiste frokost i fin form til tulla var ute..) og også med totalruptur har fødselslegen på sykehuset gitt meg valget. Han sier at det er gode argumenter for begge deler, og jeg får rett og slett velge. Uansett blir det nok 12 - 14 dager før tiden da førstemann kom 9 dager før termin.

Problemet mitt er at jeg har ikke peiling på hva jeg skal velge! Jeg vil ikke ha en ny totalruptur, men vil samtidig ikke at mitt neste barn skal få problemer..

Er det noen som har noen gode innspill eller argumenter for det ene eller det andre??

Fortsetter under...

Glemte å si at jeg også hadde atoni blødning og at sistemann var over 4 kg. Det ser ut som barnet i magen også blir stort, noe som også må tas med i vurderingen...

Håper på mange innspill!!

hva anbefaler legen da??

pga andre grunner har jeg fått tilbud av lege om igangsetting eller ks jeg også :) men jordmor ville fraråde meg igangsetting. "det blir bare tull" sa hun. men nå har jeg ikke født vaginalt før da.. endte opp i et hastesnitt sist.

Maja08, du skrev:

Ingen som har vært i lignende situasjon? Eller har innspill??

--------------------

Jeg ble nesten igangsatt. I ettertiden ble jeg veldig glad for at jeg ikke ble det. Skrev om min erfaring tidligere, i denne tråden:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/140415813

(Det første svaret der, like under hovedinnlegget, er mitt.)

Og lengre nede er det en som skriver:

"Jeg har blitt igangsatt, og det var ikke noe gøy... Jordmor sa til meg - etterpå, selvsagt - at rier ved igangsetting (når man får drypp) er vondere, kortere, og kommer helt plutselig i forhold til vanlige rier.

...

Når det er sagt, er det mange som er strålende fornøyd med sine igangsatte fødsler også. ... (dersom drypp ikke behøves) ..."

Jeg ville for min del aldri ha ønsket en igangsatt fødsel. Mange er sinte/misfornøyde etterpå, for at de ikke ble informert på forhånd hva igangsatt fødsel innebar. (Meg selv inkludert, selv om det ble bare NESTEN.)

Og som jeg skrev i den tidligere tråden: "Huff ! Beklager at jeg skriver en del negativt, men hadde det vært meg så hadde det vært viktig å få høre om dette på forhånd."

Når det gjelder keisersnitt, legger jeg spesielt merke til at det er mange fornøyde keisersnittpasienter. Noen av disse har født vanlig før, mens noen av dem har bare hatt keisersnitt.

Derimot de som skriver om de negative sidene av planlagt keisersnitt, gjør det nesten alltid utfra et teoretisk ståsted. De skriver nesten aldri (som jeg har kunnet se) som pasient selv som har erfaring med planlagt keisersnitt.

Lykke til, hva du enn velger.

Takk anonym, jeg har lest tråden din også. Veldig greit med litt fokus på igangsatte fødsler også. Jeg skjønner at ikke det er like vellykket alltid. I forhold til det med rier og smerter så tror jeg kanskje at det kan sammenlignes med slik jeg føder "normal" - i og med at jeg har fødsler på ca en time totalt (fra jeg merker noe som helst til barnet er ute) så blir det en time med STORE smerter. Jeg får ikke pause mellom riene i det hele tatt. I grunnen helt greit å føde slik syns jeg, men komplikasjonene mine med totalruptur og store blødninger etterpå er det jeg er redd for og det som gjør at jeg kan velge KS. Har fremdeles ikke bestemt meg, så flere innspill mottas med takk :o)

Annonse

Takk, jeg leste det som stor her. Skulle virkelig ønske at jeg kunne føde normalt, men pga at jeg har styrtfødsler (noe som legene mener at jeg sikkert får igjen i og med at mine to første fødsler har vært det) så har jeg nok en risikofaktor for totalruptur igjen, i tillegg til at barnet sannsynligvis er over 4 kg også denne gangen.. Hjelp, jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre!!

vanskelig valg!!

jeg har selv både blitt satt igang(umoden) og tatt planlagt ks.

igangsettingen gikk bra, det gikk veldig fort(53 min fra 4 cm til jenta var ute), men jeg revnet minimalt.skjønner at det kan være skremmende å bli satt igang med tanke på totalruptur;-/

for drøye 14 dager siden tok jeg ks, og det gikk også fint.litt rart å ligge våken mens de åpner deg, og mye smerter de første dagene...men du får smertestillende ved behov(og egentlig var etterriene verst, syns jeg..)

men jeg syns det er kjedelig å ikke kunne løfte/bære osv nå i ettertid...

grunnen til at det ble ks denne gangen er at jeg har en kronisk magesykdom som gjør at jeg ikke kan klippes eller revne mye.risikoen er i verste fall utlagt tarm, og det vil jeg ikke ta sjansen på;-/

men dersom jeg skulle valgt ved en evt 3. fødsel, og ikke hadde hatt denne risikoen ville jeg valgt vaginal fødsel...fordi det er bedre etterpå!

men med tanke på din fortid med totalruptur, og mest sannsynlig stort barn, skjønner jeg at du sterkt vurderer ks.jeg ville bedt legene om et svar på hva de ville gjort i din situasjon(faglig sett).det gjorde jeg, og legen anbefalte ks, fordi risikoen ved vaginal fødsel var for stor til¨å gamble!

masse lykke til uansett!

Jeg har to fødsler bak meg.

En igangsatt (som var et mareritt. Bl.a. 12 timer med drypp)

Andre gangen startet det v seg selv, men babyen var stor, og satt fast.

Denne gangen fikk jeg velge selv. Jeg har gått hele svangerskapet og gruet meg, og fått snakke med gynekologen min. Jeg valgte å gjøre det slik at jeg skulle føde vanlig om vekst-estimering av babyen var grei. Baby som var like stor, eller større enn nr.2, skulle ut med ks.

Alle estimeringer viste mindre baby... Helt til jeg kom 8dagen på overtid. Da var babyen 0,5kg større. Jeg valgte ks, og det ble utført neste dag.

For først gang i svangerskapet sov jeg en hel natt! Og jeg sov godt! Var så uthvilt da jeg kom til sykehuset på morran, at de lurte på om jeg hadde det bra :P Men gynekologen min skjønte da hvor jævlig svangerskapet hadde vært for meg (i topplokket)

Etter 2 fødsler, og 1 planlagt ks, er ikke jeg i tvil om hva jeg hadde gått for igjen. Kunne tatt ks igjen imorra ;)

Jeg var fort oppe, og syns ikke det var ille... Eneste var at jeg måtte ha smertestillende pga etterriene. De var JÆ...... denne gangen :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...