Gå til innhold

Storesøster på 1,5år var med på fødslen:-)

Anbefalte innlegg

Det er søndags morgen å jeg våkner som vanlig av at jeg må tisse gry tidlig om morgene. MEn denne dagen føler jeg at ikke jeg kan legge meg igjen,føler jeg har så mye som må gjøres klart. Så jeg starter dagen 05.00.. Vasker huset,bretter klær gjør egentlig en hel ukes husarbeid bare på noen timer:-) Selv om det er fire uker til termin har jeg en følse av at nå skjer det snart... Ut på degen får jeg en plutslig trang til å gå tur så drar med hele familien med meg å stress går en tur på en halvtime...

Ut på kvelden har jeg å gubben en skikkelig runde i senga,å hva skjer i det jeg stter meg på do etterpå?? Joda da går slimproppen å jeg blør litt.. Noen timer senere kjenner jeg noen tak i magen,men disse forsvinner før jeg legger meg..

00.30 våkner jeg av at jeg vrir meg i smerte i senga,jeg er litt trøtt så skjønner ikke med engang hva det er så jeg går på do...Men der kommer det ikke noe så jeg går å legger meg igjen. Får ikke ligge lenge før det gjør vondt enda engang å jeg står opp... Setter meg i stua å tar tiden,riene kommer ca hvert 11 minutt...Etter 40 min og 4 rier vekker jeg gubben å sier at ting er på gang... Han spretter opp av senga å inn i klærne sine klar til å hjelpe meg:-) Vi spiser noen brødskiver sammen før jeg ringer føden. De ber meg komme inn om ikke så lenge siden det er 4 uker for tidlig.. I det jeg skal reise meg opp er jeg sikker på at vannet går,så jeg skifter klær og tar på meg en av storesøsters bleier:-)

03.30 sitter vi i bilen alle tre på vei til sykehuset,bil å rier er ikke noe kult!!!

04.15 annkommer vi føden å blir tatt i mot av en veldig ung jormor,jeg tror ikke blekke på vitemåle hennes har tørka engang... Jeg blir lagt til registrenring å alt er fint med den lille.. Når de sjekker meg har jeg 4 cm,men ingen vannavgang!!! Jormor sitter inn hos oss ei stund å maser veldig om at jeg må ta klyster,noe jeg ikke vil. Å jeg kjenner jeg gleder meg til vaktskifte!!!

06.00 blir jeg sjekket igjen fortastt 4 cm!! Skikkelig nedtur,jeg føler jeg har hvert flink til å bevege meg får å få ting til å gå framover,men dette hadde ikke hatt noen virkning:-( Jeg følt meg helt knekt,var kjempe sliten etter ikke å ha sovet noe og jeg hadde kjempe vondt. Så nå kom tårene..

07.15 Vaktsifte å ny jordmor kommer,en engel på jord vil jeg kalle henne!!! Hun sjekker meg med engang å da er det plutselig 8cm... Jippi!!! Hun setter seg ned å spør om mine ønsker. Jeg forteller at jeg ønsker ikke så mange mennesker inne hos meg på engang,jeg vil ikke ha noe smertelindring og mannen min å datteren min skal være tilstede så lenge de vil...

08.30 Jeg har så vondt så vondt at kroppen får feber,jeg er så sliten at jeg sovener de 2min mellom riene. Jeg roper på både morra mi å gud å jeg klorer meg fast i gubben hver gang jeg får rier... Men jeg veit det kommer noe godt ut av det...

09.30 Det er bare en liten kant igjen så de begynner å gjøre klart til fødsel. Men denne kanten vil ikke gi seg så lett... DE bestemmer seg får å ta vannet,å får en befrielse!!! Men nå kommer trykk riene!!! Jeg greier ikke holde igjen å må bare trykke... Jeg bestemmer meg for å stå oppreist,ihåp om at dette vil hjelpe!!! Jeg er helt i svime der jeg står å til slutt må jeg gi etter å legge meg i senga...

10.30 Jormor klarer å dytte bort denne kanten å jeg begynner å trykke på alvor. Jeg trykker å trykker å føler jeg ikke kommer noen vei.. Men jormor sier at jeg er kjempe flink... Nå ser jeg hode sier hun,3 press til å hun er ute.. Ikke f tenker jeg å på ett press av rein vilje kommer ungen ut. Jeg er sikker på at jeg ar revna fra navlen å helt rundt,men trengte ikke et eneste sting:-) Men jeg er så sliten at jeg sovener kunn få min etter at morkaka har kommet ut...

11.07 kommer prinsesse nr 2 til verden,4 uker før tiden:-) 48cm lang 3220gram..

Jeg dro hjem dagen etter å nå bare koser vi oss. Noe amming fikk jeg desverre ikke til( denne gangen heller)...Lykke til alle sammen:-) Gled dere..

Nå bar koser vi oss masse:-)

Fortsetter under...

gratulerer med den lille. :) kordan reagerte storesøster på fødselen? Syns hun det var skummelt? Min hadde vært så nysjerig at hun hadde nok fått med seg det meste. Både de gode tingene og de tingene som kan være mer skremmende.:)

Det gikk kjempe fint. Hun syns det var kjempe spennende,masse ny ting å kikke på inne på fødestua,og nye mennesker som ga henne oppmerksomhet... Siden vi måtte kjøre av gårde på natta sov hun en del,hun sov blant annet helt på slutten når det sto på som værst og når babyen kom ut... Jeg var veldig stille under fødselen ikke noe spseielt mye skriking fra meg...

Jeg syns det var veldig greit at hun var med. Nr 1 fordi jeg fikk noe annet å følge med på enn meg selv. Var morro å følge med på alt det rare hun finner på... Nr 2 fordi jeg følte jeg hadde full kontroll,hun har aldri vært passet av noen andre en meg,pappen eller barnehagen så tror jeg hadde slitt med tanken på at hun skullle være hos noen "fremmede"..

Er ikke sikkert det passer for alle,men jeg syns det var det eneste riktige!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...