Gå til innhold

Negative sider ved keisersnitt!!

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest litt her inne, hvor en overvekt av dere forherliger ks, synes jeg det er på tide med en litt mer kritisk vinkling på dette. Alt som står nedenfor er hentet fra lommelegen.no, der dere kan lese artiklene i sin helhet.

"Når det er medisinske årsaker til det, kan selvsagt keisersnitt redde liv, men når det ikke er nødvendig kan det medføre flere komplikasjoner for både mor og barn.

Mange studier har vist at risikoen for å dø under en fødsel mangedobles ved keisersnitt, hvorav hastekeisersnitt medfører den største risikoen. Men de langsiktige konsekvensene kan kanskje være enda mer alvorlige.

Keisersnitt kan gi økt sykelighet hos kvinnen etter fødselen, lavere fruktbarhet, føre til mindre amming og forårsake alvorlige problemer med morkaken i senere svangerskap. De vanligste komplikasjonene ved keisersnitt er som regel ufarlige, som for eksempel urinveisinfeksjon og sårinfeksjon, men dette er likevel kjedelige komplikasjoner for en nybakt mor.

Barnet kan få respiratoriske problemer etter fødselen – risikoen for dette er opptil fem ganger større enn ved vaginal fødsel, selv når keisersnittet blir tatt rundt termin. Barnet kan kanskje også være mer utsatt for å få atopisk sykdom, særlig matallergi og astma, i tillegg til at det som nevnt kan bli mindre amming.

En stor studie har også vist at barnet kan ha rundt 70 prosent større risiko for å dø i nyfødtperioden. Barn som blir forløst ved keisersnitt har også en ikke ubetydelig risiko for å bli påført større eller mindre skade av skalpellen under inngrepet. Dette gjelder 1,4 prosent av barn i hodeleie og 6 prosent av barn i annet leie.

I tillegg er det selvsagt betenkelig hvis unødvendige keisersnitt beslaglegger ressurser som ellers kunne ha vært brukt på nødvendige operasjoner."

Kilder:

Staff, Annetine (2009) ”Keisersnitt – til nytte eller skade?” i Tidsskrift for Den Norske Legeforening, vol. 129, s. 1321.

Tollånes, Mette Christophersen (2009) ”Økt forekomst av keisersnitt – årsaker og konsekvenser.” i Tidsskrift for Den Norske Legeforening, vol. 129, s. 1329-1331.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140604900-negative-sider-ved-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, dette var vel strengt tatt gammelt nytt for de aller fleste, vil jeg tro?

*gjesp*

Sannsynligvis er det like mange grunner til keisersnitt her inne som det er jenter som poster innlegg. Jeg er enig i at man ikke bør forherlige keisersnitt, men ta det for det store inngrepet det er. Likevel - det kan ligge både fysiske og psykiske grunner bak et keisersnitt. Merkelig nok er det mange - spesielt dem som ikke er involvert i det hele tatt, hjelpsomme anonyme som regel - som ikke ser ut til å akseptere at psykisk helse er viktig, det også.

Hilsen meg, som har et akutt keisersnitt i bagasjen, og som har en medisinsk grunn for keisersnitt i mine neste svangerskap som hvem som helst vil synes er "god nok". Og - som fikk fødselsangst etter min første fødsel, og som ikke har problemer med å forstå at noen faktisk ikke makter å føde vaginalt.

hehe :)

er selv helsepersonell.. og har "sponangst" for å føde etter forrige fødsel som forsåvidt endte opp i et hastekeisersnitt.

jeg synes det er vanskelig å føle meg stigmatisert fordi jeg har fått innvilget ks denne gangen. at valget er enkelt er ikke rett. og det er fortsatt vanskelig selv om keisersnittet er INNVILIGET!

Jeg hadde et planlagt keisersnitt for 2 uker siden i dag(pga seteleie/størrelse) og er allerede i storform. Jeg er kjepe fornøyd med hvordan det hele ble gjort, og har ikke hatt noen problemer i det hele tatt i ettertid. Kiara tok puppen med en gang, og amming er ikke noe problem overhode for henne.

jeg er kjempe fornøyd med keisersnitt og oppfølgingen jeg fikk på Ullevål.

synest ikke det er noe negativt med keisersnitt i det heletatt. Greit det at det kan oppstå komplikasjoner ,men det kan også oppstå i alle slags operasjoner og inngrep ikke bare genitale deler av kroppen.

synest at hun anonym har ikke noe annet og gjøre enn og skremme folk her. Gå heller og se USA og Australia og prosenter hvor mye keisersnitt de har der. der er jo helt vanlig og ta ks,og alle tar det uansett ,så forstår ikke helt hvorfor egentlig diskuterere om det.

For min del så var ks eneste utvei. Men legene og deres politikk og skremte meg. Greit risiko,men det handler også om penger,det koster ,hallo halllo.

Hadde det vært en privat sykehus så hadde jeg helst gått der enn og høre dette .hm,

Gjeeesp. Må vi virkelig dra denne leksa om igjen? Trodde de fleste hadde fått med seg det mest grunnleggende innen nå:

Ja, lange studier viser at sjanser for å dø mangedobles ved keisersnitt. Ikke rart når du tenker på at 85 prosent av keisersnitt utføres fordi det er medisinske årsaker til det, f.eks for dårlig fremgang under fødsel, dårlig fosterlyd, oksygenmangel hos fosteret, alvorlig sykdom hos mor eller barn, sterkt prematurfødsel, svangerskapsforgiftning, flerlinger etc. Dersom en vaginalfødsel går alvorlig galt og man setter i gang et hastekeisersnitt, men ikke klarer å redde mor/barn kommer det i statistikken for dødsfall under keisersnitt. Men hva var egentlig det "farligste"?

Hvis du skal sammenlikne statistikk for keisersnitt med vaginal fødsel må du som de fleste vet se på tall for keisersnitt etter mors ønske og sammenlikne med vaginal fødsel med frisk mor og barn. Hvis ikke blir sykligheten naturligvis helt skjev. (Også de fleste "planlagte keisersnitt" skyldes en sykdom eller komplikasjon) Dette gjøres ikke i Norge, fordi keisersnitt kodes etter mors ønske ikke kodes spesielt. Ser du på store internasjonale undersøkelser, bl.a av den amerikanske jordmorforening er konklusjonen at det ikke går ann å "anbefale" keisersnitt fremfor vaginalfødsel ELLER vice verca. Kort: Keisersnitt gir noe økt risiko for mor, mens vaginal fødsel er noe farligere for barnet. (Tenk selv, i et keisersnitt er barnet omringet av leger og sykepleiere, og løftes til verden etter ti minutter. En vaginal fødsel kan ta døgn, navelstrengen risikerer å komme i klemme, havne rundt halsen, oksygentilførselen stoppre opp, barnet drikker forgiftet fostervann, brekker skulder/arm på vei ut etc)

De respiratoriske problemene det vises til er fostervann som ikke er tilstrekkelig klemt ut, en svært udramatisk tilstand, som sjelden eller aldri fører til noe mer vansker. Barnet ligger simpeplthem til ekstra overvåkning det første døgnet, til fostervannet er ute av seg selv.

Fordi helsevesenet ønsker at kvinner skal føde vaginalt (bl.a pga økonomi) lages det aldri en lignende artikkel om komplikasjoner etter vaginal fødsel. Noen høydepunkter: Sphinxter ruptur, fistula, inkontinens.

Til sist: Grunnen til at kvinnene her inne fokuserer positivt på keisersnitt er naturligvis at de aller fleste (med de evindelige klagende anonyme som hederlige unntak) faktisk skal føde slik. På samme måte har adopsjonsforumet et positivt fokus på adopsjon. Jeg synes jeg ser deg legge ut en liknende artikkel om hvor grrrusomt traumatisk adoptivbarn får det der.

Ønsker deg et flott svangerskap og fødsel!

(om du er gravid da..)

Annonse

Så enig med SusyQ her...

For meg så virker hi veldig lite opplyst!!!! Selvfølgelig er det ikke vanskelig å finne sider på internett som tar for seg risiko ved keisersnitt. Det er da det er viktig å ha litt kunnskaper om det man leser noe hi nok ikke har.

Som hun over her også sier så finnes det ikke undersøkelser i Norge som skiller mellom planlagt keisersnitt på friske kvinner med friske svangerskap fra keisersnitt av medisinske årsaker. En trenger ikke å være blandt de skarpeste for å skjønne at dette kanskje er lurt å vite før en sluker al informasjon rått!

Det å føde vaginalt er heller ikke risikofritt så mange som 40 % vil oppleve å få en eller annen grad av skjede fremfall, men dette blir man ikke opplyst om.

HL: Lurer litt på hva du ønsker å oppnå ved å komme med slike innlegg? Er det ikke meningen vi skal søke støtte og oppmuntring i hverandre. Alle er vel klar over eventuelle konsekvenser og komplikasjoner, men hvert enkelt individ må i samråd meg seg selv, evet partner og helsepersonell fatte sine egne beslutninger.

Jeg synes det er mer skremmende at alle disse folkene som skriver inn og stigmatiserer og kritiserer andre, snart skal oppdra små vesener til å bli empatiske og velfungerende små mennesker. Det virker som mange her inne er mer opptatt av å spre skremselpropaganda og egne oppfatninger enn å støtte hverandre. Er det sånn dere ønsker å oppdra barna også??

SusieQ: Hadde stor glede av dine innlegg da jeg hadde mitt første KS for 2 år siden. Hyggelig å se deg her igjen.

Hmm

Så rart at mange tror at de som skal ha keisersnitt ender med det fordi de er for "svake" til å føde. At det er noe man nesten griner seg til bare fordi man ikke tør å ha det vondt.

De aller fleste som skal ha keisersnitt har rett og slett ikke valg!

Alle vet at det kan være farlig både for mor og barn, men noen ganger er KS det eneste riktige. Da er det ikke særlig lett å bli påminnet om alle farene ved det.

Jeg skulle ønske jeg kunne føde normalt. Desverre er bekkenet mitt for smalt. I januar 2008 fikk jeg en sønn som ble tatt med akutt KS etter et døgn med rier og 3 timer pressrier. Gutten satt fast og hjertet holdt på å stoppe. Legen fikk ikke tid til å bedøve meg en gang. Gutten ble hentet ut på tre sekund der og da, og de klarte akkurat å redde ham.

I dag er jeg umåtelig takknemlig for at det finnes en teknikk for å redde de som ikke kan gjennomføre en vanlig fødsel. Hvis dette hadde vært for 100 år siden hadde verken jeg eller gutten min levd i dag. Da snakker vi ikke lenger om farene ved keisersnitt!!!

Anonym: Takk for det, var et koselig sted å være i 07 også dette her :-)

Mira: Godt poeng!

For de som ikke vet er dette en oversikt over årsakene til KS i Norge. (Hentet fra Folkehelseinstituttet)

Fosterstress (tegn på oksygenmangel) 21,9 prosent

Langsom framgang 20,7 prosent

Tidligere keisersnitt 8,9 prosent

Seteleie etter 34. svangerskapsuke 8,4 prosent

Mors ønske 7,6 prosent

Svangerskapsforgiftning 6,2 prosent

Mislykket igangsetting av fødsel 4,0 prosent

Andre indikasjoner 21,7 prosent

Indikasjon ikke oppgitt 17 prosent

Ref. Kolås m fl 2003. Gjengitt med tillatelse fra førsteforfatter.

Som du ser er kun 7,6 prosent av alle keisersnitt utført etter mors ønske. Ergo er 92, 4 prosent av alle keisersnitt utført fordi en vaginal fødsel ikke ville vært medisinsk trygt.

Og av de 7,6 prosentene er den aller største andelen mødre med vanskelige fødsler bak seg. (Rupturer, fødselsskade på barnet etc.)

Verdt å tenke på før man legger inn slike innlegg som HI igjen.

Jeg har mine grunner for å ønske keisersnitt denne gangen, hovedsakelig en dramatisk fødsel sist. Måtte ha keisersnitt, men det medførte ingen komplikasjoner hverken for meg eller barnet. For min del veier det tungt at keisersnitt medfører mindre risiko for barnet, selv om det "naturlige" er å bli født vaginalt. Jeg sier også "gjesp" til listen med faremomenter ved keisersnitt, rart at alle faremomentene ved vaginal fødsel sjelden nevnes. Selv kjenner jeg ingen som har vært uheldige med keisersnitt, men jeg har flere i min omgangskrets/familie som har opplevd totalruptur, livmorbetennelse, betennelse i stingene i skjeden, revne og bli feilsydd, baby med brukket krageibein, fosterdød etc - som resultat av "vanlig" fødsel.

Mamacita -

Takk for dette som du skrev (om at ingen var uheldig med ks, flere uheldige med vaginal fødsel). Jeg har sett noe av det samme, og det var virkelig på tide at noen sier det.

Selv skal jeg snart tilbake til fødeavdelingen for journalgjennomgåelse/ samtale med jordmor ang. den (vaginale) fødselen som jeg har vært gjennom. Jeg lurer på hvor mange får et behov for en slik samtale/journalgjennomgåelse etter en PLANLAGT keisersnitt. Jeg mener, siden det er så ille med alle disse planlagte keisersnitt ...

hei alle sammen!! jeg var veldig uheldig med mitt ks. jeg begynte i vaginal fødsel, men pga for langsom fremgang så måtte jeg ta ks. det var ikke det som var min plan, jeg ville føde vaginalt. men sånnn gikk det ikke.. blei skrekkelig forkjøla etter ks for frøys under hele operasjonen.

men værste av alt var at jeg fikk betennelse i ks etterpå.. lå på sykehuset i en uke, måtte opereres for å fjerne all verk, 5 dager etterpå måtte jeg sy igjen såret, for det måtte være åpent så all verk kom ut.. hadde en crp på langt over 300, så var i ganske dårlig form.. heldigvis for meg hadde jeg fått et sovebarn.. følte meg som en dårlig mor, men kunne jo ikke no for det..

jeg skjønner godt de som må ta keisersnitt. men til dere som trur keisersnitt er en lettvind måte å få ut barnet på tar dere feil.. jeg var å lenge plaget med vondt i såret etter ks.. først nå siste halvåret det har bedret seg.. og min sønn blir nå 2 år..

men forall del hetser ingen.. frihet til å velge =)

stå på alle sammen.. uansett om dere velger vaginal eller ks.. jeg selv håper på vaginal denne gang så jeg får prøvd begge deler =)

Annonse

Uff, trist å hørest din fødselsopplevelse ikke ble fin birthe.

Det understreker også det vi andre har forsøkt å si: Det er stor forskjell på et planlagt keisersnitt og et som skjer på grunn av komplikasjoner ved den vaginale fødselen. Å sette i gang et keisersnitt etter at riene har startet mangedobler sjansen for komplikasjoner. Man får på en måte "worst of both worlds".

Selv tok jeg planlagt keisersnitt sist og var oppe og gikk samme kveld. Litt øm i magemusklene i dagene som fulgte (som om jeg hadde tatt veldig mange situps), men ellers i fin form. Håper på en like fin keisersnittfødsel denne gang :-)

Beklager men jeg kjenner noen som fikk planlagt KS og ligger på sykehus med en alvorlig infeksjon nå. Så det er ikke sant at planlagt snitt er lik ingen komplikasjoner. Kjenner en til som fikk pl.KS og fikk en infeksjon. Jeg er aldeles ikke i mot KS og må ha et pl.KS selv av medisinske grunner, men ville bare si at pl.snitt kan føre til komplikasjoner det også. Så en dame på Oprah som fikk et planlagt snitt og endte opp med en alvorlig sykehusinfeksjon og endte opp med å amputere begge armer og bein. Selvsagt vil jeg ikke skremme noen, skal jo ha pl. KS selv, men tenker selvsagt på dette med infeksjoner. Bare fordi du ikke fikk en infeksjon betyr ikke at jeg ikke får det. Jeg blir glad når det er over helst uten infeksjon i såret.

Syns det er helt tragisk å skrive sånne innlegg på denne debatten.. skulle jeg gått inn på 3. trimester og skrive om hvor grusom og fæl min fødsel var, hvor skadet jeg ble etterpå.. hvordan jeg fremdeles er ødelagt i underlivet og derfor må ha pl. KS denne gangen? Det hadde de sikkert satt stor pris på de som snart skal føde...

Vi som skal ha KS, VET da for pokker om farene, men vi trenger ikke å høre om skrekkhistorier om amputerte lemmer for det! Er bare helt idiotisk å skrive rett og slett!

Grrrrrrrrr!

Shame on you! Dette blir nesten som å fortelle en kreftpasient om hvor brutal cellegiften er.....man har kanskje ikke noe reelt valg. Og for dem som faktisk har valgt dette, så kan du være 100% sikker på at at risikofaktorene ligger tungt på deres skuldre. Dette var unødvendig og vitner om dårlig kunnskap, både faglig og mellommenneskelig.

Alle er utsatt og kan få infeksjon etter keisersnitt uansett om det er planlagt eller akutt,det er fordi de sykehus bakterier som de kaller gule streptokkoker som angriper såret som er på sykehuset. Man får ikke infeksjon i selve såret av sine egne bakterier som er på kroppen. dette sa kirurgen til meg når han besøkte meg. Derfor har de nå nye metoder på sykehuset.i så fall på KK, Haukeland yskehus, syr de med vanlig tråd som gror med såret og blir usynlig+ de legger bakterie drepende salve og legger skummetsvamp over selve snittet og limer gjennomsiktig tape over slik at man får ikke luft i såret og at disse gule steptokkoker ikke kommer til.

Alt dette skal falle bort når man kommer hjem i dusjen og skal ligge på selve såret i en uke ca.

Jeg har hatt 3 keisersnitt,og min 2 ks har jeg hatt infeksjon og vet hvordan det er uff helt forfarlig kan jeg bare si.'

Man skal se etter signaler når man kommer hjem. De 10 første dagene ligger man i faren om man får utviklet infeksjon.

Man må føle med om man har feber,om såret er øm og hovn, og renselse om den ill lukter enn vanlig,

Jeg fikk denne gangen urinveisinfeksjon og legen sa at det var helt vanlig etter keisersnitt.

og jeg hadde planlagt keisersnitt

Poenget er jo at disse tingene kan man fint få etter vaginal fødsel også- ved revning, ruptur etc som må syes er man like utsatt for infeksjoner. Man blir jo opplyst om tegn på infeksjon på sykehuset, så å hisse seg opp over det her inne som en negativ side ved ks (når mange her ikke har noe valg) blir litt dumt...

Jeg velger ks selv fordi jeg ikke ønsker å føde, infeksjonsrisiko og alt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...