Gå til innhold

Pumping og lagring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaringer med pumping, lagring og oppvarming av morsmelk? Jeg skal i utdrikkingslag snart og har tenkt å pumpe og fryse ned en del før festen slik at faren kan gi snuppa flaske mens jeg er borte. Jeg har pumpen som heter Medela med fryseposer. Det står at de skal kunne fryses i seks måneder i fryseboks og tolv måneder i fryser. Stemmer dette? Har tenkt å prøve å varme opp og gi henne en flaske før selve kvelden, men det er kanskje lurt at faren gir da også? Noen som kan gi meg noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det er abolutt lurt å øve litt på forhånd ja. Noen babyer trenger tid for å vennes til flaske, og det er sikkert ikke dumt for far å bli konfortabel i situasjonen heller. En annen ting du bør sjekke er om babyen liker morsmelk som har vært frossen. Det er vanlig å oppleve at melk som har vært frosset får litt rar lukt og smak, ikke alle babyer liker den. andre tar den helt greit

Nå har jeg ikke lenger oppbevaringstider friskt i minne, men hvis du går på www.ammehjelpen.no så finner du link til oppbevaring av morsmelk.

Hvis babyen ikke liker melk som har vært frosset, så holder i allefall nypumpet melk seg i kjøleskapet i 3-5 døgn, slik at det også kan være en mulighet. Og er det slik at du har mye overskuddsmelk så kan det være greit å fryse den i små posjoner (f.eks isterningspose) til å bruke i grøt og grønnsaksmos senere (hvis den ikke vil bli drukket).

Ja, det var vel det jeg kom på :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...