Gå til innhold

Hva slags maling bruker man på foliert overflate?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Slik folie KAN IKKE males med hell, den er for blank, glatt og "vokset" til det. Du kan nok, med en god grunningsmaling, få malingen til å sitte en tid, inntil folien slipper malingen, eller selv slipper underlager pga spenninger i malingen. Da går alt går rett vest....

Ta tak i folien og FJERN denne før maling. Å fjerne slik folie gjør du på samme måte som når du fjerner solid tapet, enten ved RIVING (en durabelig vask med temmelig varmt salmiakkvatn kan gjøre underverker før du river...) av folien eller ved bruk av en litt kraftig planpusser (koster 200-300 kr i innkjøp f eks hos Clas Ohlson, se f eks http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134167247) og en pakke (eller to eller tre) med grovt slipepapir (f eks dette: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=138070341, først 40, så 180, så 320 om kravet til finish er stort). Selvsagt kan du oppnå nøyaktig det samme med en manuell pussekloss til 10-12 kr - om du gidder.....

Etter dette: En god oljebasert grunningsmaling, f eks Nordsjø Häftgrunn, så to-tre strøk med f eks Nordjø Pansarol. Evt Jotun Fenom + Jotun Bengalack (evt Jotun Lady Classic, denne er litt mindre slitesterk, men mange synes den er litt lettere å jobbe med).

Så veldig mye JOBB er det egentlig ikke, en plansliper og rette slipepapiret gjør vei i vellinga ganske fort. Det er heller ingen spesielt TUNG jobb, om man ikke skal gjøre den for hånd (da blir den temmelig tung). Men om det er LØNNSOM jobb må enhver avgjøre. Du svir fort av 150-200 kr til maling og pussepapir. Og maskin koster jo også litt, men den kan nå brukes flere ganger.

Jeg malte et LACK bord fra Ikea, det er vel foliert om jeg ikke husker helt feil. Jeg bare pusset det lett og malte med akrylmaling oppå. Samme som vi bruker på veggene.

Sitter fint det, men det er ikke så mye slitasje på et lampebord da :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...