Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i starten i mitt andre svangerskap. Fikk konstatert kronisk bekkenløsning etter første. Nå har jeg så vondt i bekkenet at jeg greier ikke å ta meg av den første alene. Er fortsatt i permisjon med ham. Jeg kjenner at jeg greier ikke å være alene hele uka lenger. Hvordan er det for far å få være hjemme et par dager i uka for å hjelpe meg her hjemme? Er det noen som vet det?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140604324-noen-som-kan-svare-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det desverre lite som dekkes av NAV.

Det eneste alternativet her er at far bruker sine omsorgsdager. Disse kan han bruke fordi du som vanligvis er barnepasser er syk. Men det er kun inntil 10 kalenderdager i året så det vil jo ikke holde så lenge.

Sykepenger er ikke noe alternativ, for far er ikke syk.

Dersom du fortsatt er i permisjon kan et annet alternativ være at du blir sykemeldt med utvidet legeerklæring som sier noe om at du er for syk til å ta deg av barnet. Da kan far få din permisjon. Men det vil evt bare bli frem til maksdato, og du er vel ikke i permisjon helt frem til barnet blir født?

Joda, det skal kunne gå.

Det er åpnet for at far kan ta permisjon dersom mor er syk, også ved delvis sykdom.

Du vil da få sykepenger for eks 2 dager i uka. Dere kan da velge om dere vil utsette foreldrepengeperioden eller om far skal få de. I deres tilfelle vil de jo overføres til far.

Men om far er hjemme noen dager i uken vil det ikke gjøre at permisjonen er lenger. Dere kan ikke både utsette og la far få. Så dersom far får foreldrepenger og du blir sykemeldt så vil far "spise av" permisjonen, uansett om han er hjemme noen dager i uken eller hele uka.

For de dagene han ikke er hjemme får du foreldrepenger.

Men dersom han enda ikke har tatt ut fedrekvoten kan han fordele disse utover et lengre tidsrom.

Du vil jo mest sannsynlig bli sykemeldt når din permisjon er over, og det er ingenting som sier at du ikke kan være sykemeldt mens far tar fedrekvoten.

Takk for svar!:)

Jeg skal til doktor på fredag angående dette. Så da får vi høre hva hun sier.

Ble i allefall litt klokere:)Han har ikke tatt ut fedrekvoten sin enda. Håper i hvertfall at det er finnes noe vi kan gjøre, for slik det er nå så greier jeg ikke dette selv.

Dersom du har mulighet ville jeg om jeg var deg tatt en telefon til mitt lokale NAV kontor og snakket litt med de før du skal til legen.

Så vet du på forhånd hva du trenger av dokumetasjon fra legen din.

Håper dere finner en god løsning.

Lykke til :)

Annonse

Jeg ringte nav i dag. Men nav her er litt kranglete/uvitende på det meste. Så som vanlig visste de ingenting om saken. Men skal ringe igjen i morgen å prøve å få snakket med noen andre.

Håper på en løsning jeg også. Og takk for svarene:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...