Mamasan*i*januar Skrevet 2. september 2009 #1 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg har et tips til alle som begynner å kjenne smerter i bekkenet: Jeg har hatt god hjelp av noen tøyningsøvelser jeg lærte under behandlig hos naprapat: forsiktig tøying av lysken og setet. Selv om du bare har vondt på én side, er det lurt å tøye begge sider, foran og bak. Det er to øvelser, som går slik: 1: Stå med venstre kne på gulvet (ha gjerne en yogamatte, genser eller noe mykt som demper litt på gulver under kneet), og det høyre benet med foten plantet godt på gulvet, og kneet i 90 graders vinkel. Sørg for at vekten ligger på det fremste beinet, ned mot gulvet. Det kan være greit å støtte seg litt til en vegg, senga e.l., så du greier å slappe av, eller bare støtt høyre albue mot kneet, hvis du har god balanse. 2: Tøy forsiktig lysken ved å la det bakerste kneet gli sakte bakover, mens underlivet går ned mot gulvet. Prøv å ikke presse, men heller slappe av og tøye forsiktig mens du puster rolig ut. Tærne på venstre fot kan peke fremover eller bakover, alt etter hva du synes er behagelig. 3: Gjør samme øvelse med høyre kne i gulvet. 4: Ligg på ryggen på en matte eller i senga (gulvet er gjerne alt for hardt hvis du har vondt i bekkenet), og bøy litt i begge beina. Vri forsiktig venstre bein slik at du kan legge venstre fot oppå høyre lår, rett under kneet. Det skal ikke stramme når du har høyre fot i bakken og venstre fot (legg) bare hviler på høyre kne. Ta tak med begge hendene, og trekk forsiktig høyre kne mot deg (slik at foten følger med mot ansiktet ditt), slik at du kjenner at det tøyer i setemuskelen. Prøv også nå å tøye forsiktig mens du puster rolig ut. Dersom bekkenet har låst seg og det gjør vondt, kan du prøve forsiktig å dytte venstre kne litt oppover og fra deg før du trekker høyre kne mot deg. 5: Etter å ha ligget en liten stund og sakte tøyet på hver utpust, så legger du begge bena flatt ned og slapper av litt før du bytter ben og gjør det samme. Dette ble veldig detaljert og omstendelig, men det er i alle fall stor sannsynlighet for at dette kan hjelpe, og særlig hvis du gjentar øvelsene hver kveld, fra du begynner å kjenne smerter i bekkenet. Håper dette kan hjelpe mange sånn som det har hjulpet meg! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140604056-tips-for-%C3%A5-lindre-smerter-i-bekkenet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå