Gå til innhold

Dilemma!

Anbefalte innlegg

Jeg er så utrolig usikker på hva jeg skal gjøre. Da jeg fikk sønnen min for 4 år siden fikk jeg totalruptur under fødselen. Jeg har heldigvis ikke hatt noen plager med dette i ettertid.. MEN, tanken på å føde et barn til og muligens revne like mye frister svært lite! Har vært i samtale med Ahus i dag, og de gav meg liksågodt valget selv mellom fødsel og KS. Jeg fikk høre fordeler og ulemper med begge deler, men det gjorde meg egentlig enda mer engstelig.

Det er 5% sjanse for at jeg revner like mye en gang til under fødsel. (mot 1% for "vanlige" folk)

Revner jeg like mye igjen, så er det større sjanse for lekking av luft og avføring

Jeg får ikke føde baby større en 4 kg. ( noe som hun sannsynligvis blir, dermed blir det igangsatt fødsel 2-3 uker før termin før hun rekker å blir så stor)

Igangsatt fødsel kan likvel ende med haste-KS.

Men KS er for meg skikkelig skummelt. Det er jo en operasjon som kan føre med seg verre komplikasjoner enn fødselen.

Jeg får ikke babyen på brystet rett etter fødsel.

Jeg har en svært klengete 4-åring hjemme som jeg vil være istand til og ta meg av samtidig med en liten baby.

Lurer også på om man blir veldig bundet til senga når man blir igangsatt? Jeg MÅ får bevege meg rundt og helst bade litt under fødselen så dette er også et stort poeng for meg.

Så da kan jeg velge... Igangsatt fødsel eller planlagt KS. Jeg er helt blank på begge deler, og syns dette er så utrolig vanskelig!! Kan noen hjelpe meg litt her??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140603743-dilemma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner flere som har hatt (sub)totalruptur som har født vaginalt uten problemer etterpå, noen til og med uten en eneste rift! Så hvis du ikke er plaget er det er reeel mulighet å føde vanlig. Legene ber deg velge selv fordi de ønsker at du skal være komfortabel med valget. Jeg har selv hatt totalruptur men fordi jeg var plaget lenge med det etterpå blir jeg nødt til ha ta KS, selv om jeg ikke vil.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140603743-dilemma/#findComment-140610764
Del på andre sider

jeg fikk totalruptur under fødsel for 17 mnd siden og har som deg ikke hatt noe plager i ettertid. skal ha nr to om to mnd og skal ha ks. jeg tør ret og slett ikke føde vaginalt. tenk om det blir like j.... denne gangen?!?! jeg fikk ikke barnet på magen ved første fødsel, så ham faktisk ikke på 8 timer fordi jeg måtte rett opp på op, legges i narkose og lappes sammen av to spesilaister. denne gangen føder jeg på riksen, der får du barnet opp på magen med en gang og der blir den! jeg skal ha med den jordmoren jeg har gått og snakket med i 7,5 mnd og hun skal passe på at alt forløper etter mine behov og ønsker. da kan jeg bare slappe av og "nyte" ks og min lille pike.

lykke til med valget ditt hi. uansett hva du velger håper jeg du finner ro etter å ha tatt valget og kan bare nyte graviditetet. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140603743-dilemma/#findComment-140616195
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...