Gå til innhold

Finnes det fler? Ang amming og lite melk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I over 2,5 mnd nå har jeg slitt med altfor lite melk.

Jeg bare fatter ikke hvorfor jeg ikke får opp produksjonen. Har prøvd alt føles det som. Pumpe hver 2. time, amme ofte, nesespray, ammete, vann, mat, havre. OSV. Men jeg får den bare ikke opp!!! :-(

Igår pumpet jeg ut 30 ml. Så lite har det ALDRI vært før. Husker før jeg. Pumpet ut 200 ml osv.

Hva har skjedd? Og hvorfor er det sånn????

Noen som har hatt det slik, og som fant en løsning?

Har jo seff begynt med NAN, gutten min skal ikke gå sulten ihvertfall.

Men jeg klarer bare ikke gi opp å prøve ammingen, selvom jeg føler jeg har prøvd altfor lenge nå.

Gutten min er forresten 4 mnd.

Håper på svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Thessa!

Under Flaskemelk debatten finner du masse pumpe tips, også mine tips:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/140050539

Jeg har på det meste pumpet 8 dl per dag, og regner min mengde melk som moderat. Jeg pleier få ut totalt 2 dl på nattpumpingen, og 1-1,5 dl de andre pumperundene. Pumper fem ganger i døgnet og ammer for kosen 3-5 ganger (ineffektiv amming - 3 mnd baby sovner fort ved pupp).

Det som hjelper meg utover de tingene du har prøvd er at jeg bruker Afipran (reseptbelagt medisin), som økte min produksjon fra ca 5dl/døgn til ca 7,5 dl/døgn.

I tillegg må du ikke være stresset, overtrett eller kald når du pumper, da strømmer ikke melka selv om du bruker nesespray. Adrenalin i kroppen hemmer utdrivningen av melk.

Jeg supplerer også med NAN-måltider, spesielt fordi jeg fryser ned et måltid (en full medela frysepose) hver dag.

mvh

Skrevet

sorry, tråden ligger på ammedebatten..

Skrevet

Pumping er ikke en indikasjon på hvor mye melk du har! Du skal ikke gå utifra det om du lurer på hvor mye du har.

Jeg pumpet ut 20 ml når puppene min var så sprengt at jeg sikkert kunne knekt en pinne over de..

Kutt ut pumpingen og slapp av. Amm ofte, men ikke stress med det. Stress kan føre til mindre melk. Forresten så fungerer det visst veldig bra å øke produksjonen ved å amme masse om natten, det er visst da man mest av et hormon i kroppen som produserer melk.

Lykke til:)

Skrevet

om natten er de eneste gangene jeg faktisk ammer. Kan mamme så mange ganger som 3 ganger. Men det har ingen virkning tydeligvis. :-(

Kanskje jeg stresser veldig underbevisst. Hvordan slutter jeg med det a? :-) Hehe...

Skrevet

Og ang afipran. Leste om medikamentet nå, og synes det virket skikkelig skummelt, jeg. Er sikkert ikke så ille som det står, men det er jo et ordentlig medikament. Folk kan bli sløve og til og med ikke kjøre bil etterpå. Men godt mulig det ikke stemmer altså.

Tok du tablettene? Hvor mange og hvor ofte, og hvor lenge?

Hadde du noen bivirkninger?

Skrevet

Dytter litt jeg,

Fortvilet her. Helt nede i 20 ml ved pumping her nå :-(

Skrevet

Hei igjen!

Ja, jeg tar 1-2 tabletter i døgnet. Jeg tar 1 når jeg legger meg og supplerer av og til med 1 til midt på natta. Ja,tablettene har søvninghet som en bivirkning, derfor best å ta dem om natta. Kunne aldri sovnet bak rattet av dem, det er langt fra noe sovetablett.

Jeg hadde også kløe i starten, men det har gått bort. Er midt i min andre kur med 50 tabletter. Kuren er anbefalt av kompetansesenteret for amming i mitt tilfelle, og jeg merket klar økning i melkeproduksjonen og kunne redusere antall pumpiner i døgnet uten å miste melk. De positive sidene oppveier de negative - helt klart!

Hvis du har generell medikamentforbi er ikke dette noe for deg.

I starten hadde også jeg bare 20 ml melk per pupp per pumping, men jeg måtte jo pumpe meg opp da. 8 pumpinger i døgnet i starten pluss litt amming. Det er tungt, så du må ikke hive deg på dette for enhver pris. Hadde ikke småtten min forlangt litt pupp som kos og nattmat hadde jeg kutta pumpingen og gått 100% inn for mme på flaske.

Skrevet

20 ml på en pupp eller tilsammen på begge?

Av og til har også jeg bare 20 ml på den dårligste puppen, men noen timer senere, etter litt god søvn, har jeg 100 ml på den samme puppen.

Skrevet

Men om du ammer kun på natten så er det jo ikke rart du ikke får opp melkemengden. Amme hver 3 time, helst hver 2 i en periode framover. Dersom du ikke ammer på dagen så er jo nattammingen helt forgjeves desverre..

Skrevet

darknight. jeg tror nok du har et poeng. :-)

Kutte ut dumme pumpingen, og bare amme.

Blir jo enda mer stresset når jeg pumper, og ser de få ml som kommer ut, at sikkert bare det stresset der ødelegger mye produksjon.

Tuuusenhjertelig takk for alle svarene! :-)

Skrevet

Må bare spørre...for det kommer liksom ikke fram.

Er babyen din misfornøyd da? Virker det som han får for lite mat? Eller er det bare det at du har sett hvor "lite" du får pumpet?

Jeg får bare noen dråper ut når jeg pumper, klarer ikke å slappe av nok til at det går bra.. Men snusken min er fornøyd og legger på seg, så jeg er trygg på at han får mat nok.

Min lille sover stort sett hele natta, og jeg var litt redd for at produksjonen skulle gå ned dersom jeg ikke vekker han. Men jeg har spurt på helsestasjonen, og der får jeg beskjed om å ikke vekke han. Han våkner når han er sulten, og når han i tillegg er så fornøyd og rund så er det ikke grunn til bekymring:)

Kanskje er du som meg da.. At du bare bør kutte ut all pumping, iallfall en periode, og bare slappe av og kose deg med ammingen og babyen din:)

Skrevet

Jeg har også slitt litt de siste dagene med lite melk. Lillemor er 7 uker, og la så fint på seg den første mnd og jeg var veldig selvsikker på at her var det masse melk. Hun legger fortsatt på seg, men ikke like mye, og det gikk to uker mellom veiingene nå. De siste dagene har hun vært så sulten at hun har skriki 3 timer på kvelden. Nå jobber jeg med å få opp produksjonen, og det har økt pittelitt foreløpig. Kunne pumpe 100 ml før, men nå kommer det kun 20, på begge puppene til sammen.... Ammer ofte, og pumper hvis hun sover en stund på dagtid, og da har jeg et ørlite lager til kvelden. Hun er sikkert sulten i kveld også, og da håper jeg at jeg kan ha en flaske klar..

Jeg ser at jeg nok har vært litt tilbakeholden med puppen. Hun la så greit på seg, og helsesøster sa hun ikke trengte å få mat om natta. Hun har stort sett fått mat en gang, men det har vært netter vi har sovet hele natta begge to. Jeg har vært strålende fornøyd og tenkt at da blir nattavvenning etterhvert kanskje lettere, men tror at dette er en av grunnene til at produksjonen har gått ned. Hun har ofte sovet mye på formiddagen, og da har det kunnet gå 4 timer mellom ammingene. Jeg har vært så rolig på at hun legger fint på seg, og så har nok produksjonen sakte men sikkert gått ned. Det er jo ikke krise, vi får den sikkert opp igjen. Men det er så fælt å sitte med en gråtende baby om kvelden og ikke ha mat til henne! Føler at det er min skyld, men det hjelper jo ikke mye. Nei, vi får håpe produksjonen tar seg opp og at hun igjen legger godt på seg fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...