Gå til innhold

Oppkjøring imorgen (noen Tips)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gruer meg veldig mye til oppkjøringen imorgen på hamar. Har dere noen tips til hvordan jeg kan gjøre det bra? hva hvis man ikke klarer å rygge bilen?

Takk på forhold :o)

Skrevet

Du bør jo kunne rygge en bil, og det er ikke så veldig vanskelig. Kan ikke noen vise deg noen tips på hvordan du lettest gjør det? Andre tips er å holde deg ROLIG - ikke vær nervøs for noe i verden, eller stresset. Ikke bry deg om hva sensoren evt. måtte skrive - gjør ditt beste. Merker du at du gjør en feil, så driter du i den og fortsetter - ikke la det ødelegge for resten av oppkjøringen. Vær nøye på å overholde vikeplikt/høyrereglen, og fartstilpassning inn rundkjøringer - raskt opp i fart etterpå. Det kommer nok til å gå bra om du holder deg rolig=)! Lykke til!

Skrevet

He he, hvis du ikke klarer å rygge en bil så tror jeg du trenger noen flere kjøretimer..:)

Ellers sier jeg som hun over her at du må ikke bli nervøs over at sensor tar notater, det gjør de "hele tiden", de skriver også ned positive merknader.

Enkelte feil gjør ikke at du automatisk stryker, så ikke sitt og tenk "herregud, gjorde jeg feil nå?"

Dersom du blir mindre nervøs av småprat, sier du det til sensor. Trenger du stillhet for å konsentrere deg, sier du det. De tilpasser seg det du ønsker.

Det aller, aller viktigste er å ikke bryte vikeplikten, så husk å se deg veldig godt for før du skifter fil, svinger osv. Og så må du huske å se etter fotgjengere ved fotgjengerfelt!

De er også veldig opptatt av at du skal ha "god oversikt over trafikkbildet", dvs være flink til å se i speilene. Kjørelæreren min sa alltid at blikket ikke skal "låses", men vandre fra speil til veibanen og til speil igjen, mer eller mindre konstant. Fikk skryt under begge oppkjøringene (strøk første gang) fordi jeg var flink til å bruke speilene.

Ellers får du huske på at HVIS du skulle stryke så er ikke det verdens undergang, men hvis du klarer å holde deg rolig går det sikkert bra:)

Lykke til, husk å fortelle hvordan det går!

Skrevet

Har ikke noe tips. Vil bare ønske deg lykke til. Håper du klare det i morgen :)

Skrevet

Takk for svar!

Jeg skal si ifra hva som skjer imorgen. Jeg klarer å rygge bil, men aldri riktig. Har en kjøretime rett før oppkjøringen. Siste gang jeg hadde kjøretime sa kjørelæreren at jeg kjørte fint, men litt for fort.

Problemet at jeg er i begynnelsen av en graviditet og er derfor veldig kvalm. Hvis jeg blir nervøs så blir jeg enda mer kvalm :(

Skrevet

Hvis du blir veldig kvalm, synes jeg du skal spørre sensor om det er greit at du stopper for å trekke litt frisk luft utenfor bilen, så du får roet deg. Det er jo mye bedre enn å presse deg selv slik at du mister konsentrasjonen. Bare forklar hvorfor, så er det sikkert helt i orden:)

Skrevet

Har ikke sensur en begrenset tid? Jeg regner med at jeg er den siste siden jeg har time kl.14.00. Håper at det ikke går over oppkjøringen.

Skrevet

Ett tips er at du ikke UANSETT må rygge. Hvis sensor sier: parker på en ledig plass, ja da gjør du det enklest mulig. Jeg hadde min oppkjøring for 1 uke siden, hadde god plass til å bare kjøre rett inn på parkeringen med "snuten" først, heh. Så at andre strevde med å rygge, jeg slapp! Fikk og rygging under oppkjøring, men den var enklere enn parkering på Biltilsynet.

Du bør også være flink på det tekniske spørsmålet/service av bilen du får helt i starten, dette er førsteinntrykket du gir til sensor.

Vær rolig, og bruk speilene!

Hvis du kjører for fort, ikke gjør det - vær flink med å avpasse farten fram mot kryss, rundkjøringer etc.

Sensor vil nok forstå du er nervøs, men se på det som en vanlig kjøretime. Gjør du en liten feil, drit i det og konsentrer deg om kjøringen din.

Husk at det er helheten som teller!

Lykke til!!!! :)

Skrevet

En ting til, du må kunne rygge skal du kjøre bil! Spør læreren din om han/hun kan vise deg litt mer på de tingene du er usikker på.

Skrevet

Jeg regner med at du kan rygge, men ikke er så god på det og dermed ikke føler deg sikker på ryggingen. Sånn er jeg fortsatt etter over 10år med førerkort. Når jeg hadde oppkjøring så måtte jeg rygge, ikke for å parkere, men for å vise at jeg kunne rygge. Jeg måtte rette opp mange ganger fordi jeg ikke klarte å rygge helt i den retningen jeg skulle, men rygget veldig sakte. Mens jeg rygget bakover, så kom det en annen bil som også hadde oppkjøring, han rygget rett inn foran meg (jeg var et stykke lengre inn i veien) og kjørte videre med en gang, for han kunne rygge.

Jeg sto oppkjøringen! Kommentaren til sensor om ryggingen min var at jeg rygget så sakte at det var jo aldri farlig selvom jeg ikke rygget helt riktig, så det viktigste er å vise at du har kontroll. Han som rygget foran meg og så ut som han hadde full kontroll strøyk sin oppkjøring, så rygging er på ingen måte det viktigste når man skal kjøre opp:-)

Pass på å følge med på hvor fort du kjører og kjør heller for sakte og lag kø, enn å kjøre for fort. Og som en annen skrev, gjør det enkelt. Unngå å rygge hvis du kan det, parker på den enkleste parkeringsplassen. Og hvis du gjør en feil, legger deg i feil fil el, så se deg godt om før du legger deg riktig og vis at du er klar over feil du gjør. Ting du syns er store feil trenger ikke å være det, så ikke bli stresset selvom du gjør noen småfeil.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...