barbalala Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Hvordan har dere fått til gode rutiner til pumping i løpet av dagen? Syns særlig det er vanskelig å få til når babyen er våken og sambo ikke er hjemme. Utfordringen er spesielt hvis babyen våkner akkurat i det jeg skal pumpe meg slik at jeg må ta en hurtigpumping ofte med en skrikende baby ved siden av meg.. Og da rekker jeg ofte ikke å få tømt brystene skikkelig. Blir fort stressa da.. Pleier å pumpe meg hver 3.-4. time. Babyen min er 4 uker gammel. Noen som har gode tips?
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 Tja, jeg sliter med samme utfordringern, men siden min gutt er tre måneder nå og har komt inn i en slags rytme, så pumper jeg til nesten faste tider. Passer på å sette meg med pumpa rett etter at han er lagt og jeg er sikker på at han sover. Da er det også lenge til han skal ha neste måltid. Pumpingen tar bare ca 10-15 min med elektrisk dobbeltpumpe og syntocinon spray. Jeg lukker døren til soverommet godt og sitter en etasje under babyen, og hører ikke om han evt begynner å gråte når jeg pumper (det stresser). Ttenker han kan tåle å gråte noen minutter, men sjelden det skjer. Sjekker imidlertid at han ikke gråter rett etter pumpingen. Pumper meg like før han får nattflaska og jeg legger meg ved 22:00 tiden. Pumper meg like etter at han har fått die mellom 02:00-04:00. Pumper meg deretter ca 08:00, 12:00-13:00 og 17:00-18:00. mvh
Mor Løvehjerte Skrevet 1. september 2009 #4 Skrevet 1. september 2009 All ære til dere som orker dette! = )
Gjest Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 Signerer Anita 1308. Ble utslitt etter 7 uker med pumping....
Prusseluskan Skrevet 2. september 2009 #6 Skrevet 2. september 2009 Det ligger en kjempefin tråd på ammedebatten med gode tips til "pumpere" http://www.dinbaby.com/forum/thread/140050539 Min "redning" var å legge pumpingen til faste tider, og flest mulig til tiden pappen var hjemme, før og etter arbeidstid, og til lilles lange lur midt på dagen. Jeg pumpet ca kl 7.30, 11.00, 16.00, 18:00 og 23:00. (Klart det ble litt sprengt når det nærmet seg 16:00, men jeg hadde på ingen måte overflod så det var helt overkommelig). Jeg pumpet også på natten når lille våknet og fikk mat. På natten tok pappaen matingen, mens jeg pumpet slik at det ikke tok alt for lang tid. Jeg prøvde å ligge et par måltider foran, men hadde også et par kartonger ferdigblandet Småfolk stående, slik at jeg visste jeg hadde mat til lille dersom jeg ikke fikk pumpet til "rett" tid. Nå vet jeg jo ikke om du har masse melk, og har fått laget et lite lager i fryseren, men dersom du som meg har lite melk kan det være lurt å ha kartongen stående som en liten stressdemper:) Spesielt når lille begynte å spise mer pr måltid enn jeg fikk ut på en runde med pumpen var det betryggende å vite jeg hadde mat i hus. Dersom du har litt dårlig utdrivning kan syntocynon spray være til god hjelp, jeg hadde aldri klart å holde på med pumpingen så lenge som jeg gjorde uten den. Jeg må bare legge til at du er superflink som pumper, men ikke ta det som noe nederlag dersom du må ty til litt mme innimellom, du er ditt barns beste mamma uansett:) Lykke til, og kos deg med vidunderet. Klem fra meg
Cruella De Vil Skrevet 2. september 2009 #7 Skrevet 2. september 2009 Hei, jeg ser du allerede har fått mange bra svar og tips om den fine tråden om fullpumping på amme-forumet. Jeg fullpumper til sønnen min som er snart 12 uker, og slet med samme problemet som deg da han var mindre og jeg var alene hjemme. Jeg vil bare si at alt blir mye enklere etter hvert! For meg ble det store endringer da sønnen vår ble ca. 6-7 uker, da kunne han legge ham i vippestol og sitte og vippe med foten mens jeg pumpet hvis jeg måtte pumpe når han ikke sov. Nå er han blitt så gammel at han gjerne kan ligge og kose seg under babygymmen mens jeg pumper, ting blir så mye enklere når de kan ligge og leke litt for seg selv. I tillegg får man rutiner på ting, slik at vasking, sterilisering, klargjøring av flasker osv. ikke blir like stort tiltak. For meg hjalp følgende ting veldig i forhold til pumpingen: * Gå til anskaffelse av dobbeltpumpe (pumping tar kortere tid, *og* det kommer mer melk) * Ha et lite lager mm i kjøleskapet (eller drikkeklar mme), så slipper du å stresse med at han ikke får mat hvis du ikke får pumpet deg Jeg har gått ned til å pumpe 5 ganger i døgnet nå (ca. hver 4. time), og det fungerer fint. Så du får trøste deg med at hvis du får opp produksjonen med all pumpingen nå, kan du antageligvis gå ned i antall pumpinger senere. Lykke til videre med pumpingen, det blir altså mye enklere etter hvert. (Selv om jeg fortsatt skulle ønske jeg kunne ammet, da - *det* hadde vært enkelt, det... )
barbalala Skrevet 5. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 5. september 2009 Tusen takk for gode svar! Ser at dere har samme utfordringer som meg, og trøster meg med at de blir enklere etterhvert :-) Og så får jeg se hvor lenge jeg holder ut... Har MASSE melk så langt, og har begynt å gi overskuddet til morsmelksentralen i tillegg til at jeg har fryseren full. Setter foreløpig små delmål på hvor lenge jeg orker dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå