Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Så senest i dag at noen gikk rundt å trillet i mange timer på et shoppingsenter, i et bilsete satt fast på vognunderstellet. Disse vognene burde ikke være i salg! De kan i værste fall føre til at barnet får ryggproblemer senere. Norge er så trege til å plukke opp slike ting, det er helt utrolig. Alle leger og fysioterapeuter er enig om dette, og det gjelder også diverse vippestoler og bæreutstyr. Noen av disse er forbudt i utlandet! Det holder ikke å si at "jeg har gjort dette med flere av mine barn og det har gått helt fint". Det vet du ikke før barnet blir mye større! Jeg har to barn fra før, og ingen av mine barn skal slite med ryggen senere fordi mor skal ha det enklest mulig.. Det er egoistisk! hilsen fysioterapeut
Gjest ->>- Skrevet 1. september 2009 #3 Skrevet 1. september 2009 Jeg tror ikke et øyeblikk på at "alle leger og fysioterapeuter er enige om dette." De siste anbefalingene jeg har hørt går mer på at babyer selv sier i fra når de er ukomfortable i bilstolene, og at man ikke behøver å fiske opp ungen i ett kjør. Har du kilder til det du sier? Hvilke vippestoler og bæreutstyr er det som er forbudt i hvilke utland?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #4 Skrevet 1. september 2009 Unger kan helt fint sitte i bilstol noen timer i slengen. Bare la dem strekke litt på seg innimellom. Hvis de sover, ikke vekk dem. Dette fortalte min fysioterapeut meg.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 Helt enig i at det er mange som ikke tenker på barnas beste når det gjelder bruk av bilstol (både i bil og på vognunderstell), men det finnes jo unntak. Med Besafe Izi Sleep kan man legge ned ryggen når man tar setet ut av bilen, og da blir jo saken en helt annen...
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #6 Skrevet 1. september 2009 En normalt oppegående mor setter ikke ungen i vippestolen og gjør husarbeid eller noe i flere timer. De har ikke vondt av bilstol,vippestol,gåstol,hoppestol osv i korte tidsperioder. Om man kjører langt så tar man den jo opp, mater evt bærer litt for ett avbrekk. Jeg skal ha baby nå, og jeg ska kjøpe denne vognen. Den virker kjempe praktisk. istedenfor å vekke baby'n når jeg skal ut i butikken i 15 min, og NEI det er ikke sikkert jeg kan vente med å dra i butikken i og med at det er flere personer i familien enn meg og baby'n- Også stakkars mor, gikk du flere timer og fulgte etter henne for å sjekke om hun hadde baby'n i stolen?? ikke rart hun ikke tok den opp, hun var vel redd du skulle stikke av med ungen. Det hadde jeg vært om noen hadde gått etter meg i flere timer.. Og om du ikke fulgte etter hun, kanskje hun skiftet på barnet, kanskje hun matet den, kanskje hun bar litt på den i løpet av disse timene??
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #7 Skrevet 1. september 2009 Da er ikke du , HI, særlig bevandret hva gjelder typer av bilstoler for babyer. Det finnes bilstoler som kan legges langt bak i ryggen, bl.a izi sleep, som hun over nevner. Og si meg, fulgte du etter vedkommende i timesvis på kjøpesenteret for å se om de lot barnet ligge i stolen hele tida? Hilsen fysioterapeut med en annen mening.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #8 Skrevet 1. september 2009 Siden det er 2 fysioterapeuter her så benytter jeg anledningen til å spørre dere: Hva synes dere om bæring av barn i meitaier, det sies jo at dette er ergonomisk riktig stilling når man bærer barnet i disse, hva er deres oppfatning av disse bæreselene?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #9 Skrevet 1. september 2009 Her var det tydeligvis mange som følte seg truffet og fikk dårlig samvittighet etter responses å dømme, HAHA.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #10 Skrevet 1. september 2009 En bæremeis er bra for barnet, da det ikke gir belastningpå rygg eller hofter som en bæresele vil gjøre. Spesielt hvis ban holder barnets ben samlet.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #11 Skrevet 1. september 2009 Enig, med deg. Et barn skal ikke sitte lenge av gangen før det kan sitte av seg selv. Når ryggen er sterk nok, vil man se at barnet gjør dette selv.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #12 Skrevet 1. september 2009 Hvor lenge er det forsvarlig å la en baby sitte i en bilstol da? Vi har 2.5 timer å kjøre til familie, og til nærmeste by. Hvor mange pauser bør man belage seg på for en nyfødt baby? Det er også 1.5 times kjøring fra sykehuset og dit vi bor.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #13 Skrevet 1. september 2009 når vi gikk på svangeskaps kurs så var den en fysioterapeut der og hun sa at barn under 4 mnd kun skal sitte 20-30 min max i bilstol.. selv om ryggen på den kan legges ned.. for de er for dårlig postret og barne ligger ikke ergonomisk riktig i stolene...
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #14 Skrevet 1. september 2009 Det er er dummeste jeg har hørt... De ligger da ikke ergonomisk riktig på en madrass heller, og "anbefalingene" sier at den ikke skal være for myk... Så der røk den om "dårlig polstring" også... Nei, man får bruke fornuften og alt med måte. Sover barnet mitt så vekker jeg han ikke nei, om vi skal på butikken eller ikke!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #15 Skrevet 1. september 2009 Vår fysioterapaut sa max 30 minutter av gangen, men at hvis det var enkelt tilfeller så ville det gå greit. Men at baby aldri skulle ligge timesvis hver dag i en stol med rygg. Så da hører jeg på det, samma hva alle andre sier som tror de vet alt om barn fordi de har et par selv.. bedre safe then sorry!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #16 Skrevet 1. september 2009 Så da må vi ha 3 pauser på tur hjem fra sykehuset da. Nesten meningsløst hvis ungen sover. Tenker at om babyen sitter lenge en sjelden gang i blant så kan det ikke være så farlig. Blir det ubehagelig vil nok babyen gi tegn. Tror det er verre når man lar ungen sitte for lenge for ofte. Og hvis ungen ikke kan sitte mer enn 30 minutt og vi skal kjøre fra sykehuset som tar minimum 1.5 time, hvor lang tid kan det ta før vi setter ungen ned i bilstolen igjen og kjører videre? Synes det er masse rare teorier ute og går. Finnes vel en gylden middelvei og sunn fornuft angående dette med å lag babyen sitte.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #17 Skrevet 1. september 2009 Ehh....hva? anonym 13.14. Håper ikke du er en av de som kaller seg fysio. her for det der stemmer jo absolutt ikke. En ergonomisk riktig bæresele (da ikke babybjørn) er mye bedre for babyen enn bæremeis!!!!!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #18 Skrevet 1. september 2009 Ja leger og fysioterapauter tar sikkert feil, - og du har helt sikkert rett...
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #19 Skrevet 1. september 2009 Trafikk og Statens Vegvesen anbefaler at små barn ikke bør sitte lenger enn en time i stolen.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #20 Skrevet 1. september 2009 Jeg skal være enig i det at det at barnet ikke skal ligge i evigheter i en bilstol unødvendig, men man må jo se an situasjonen litt!! Dersom jeg hadde vært den stakkars damen som du fulgte etter ville jeg ha tilkalt sikkerhetsvaktene!!! Flere timer innpå et shoppingsenter er drøyt å følge etter folk, bare for å se om barnet ligger i vognen hele tiden. Følge etter må du ha gjort, fordi hvis du bare så henne av og til kan ikke du vite om barnet ble løftet opp av og til! Ikke legg nesa di opp i ting du ikke har noe med!! Og nei, jeg har ikke fått barnet mitt enda, så jeg føler meg ikke truffet på noe måte, jeg liker bare ikke bedrevitere....
partyoffive Skrevet 1. september 2009 #21 Skrevet 1. september 2009 HI, Hvilke land er det du sikter til hvor disse stolene ikke er i salg og er 'forbudt'? Det vil jeg gjerne vite. Det er min oppfatning at de kan man få tak i over hele verden, og at dette du sikter til mtp babyer og ikke sove i bilstoler er en utdatert teori. Bilstolene man f9r kjòpt i dag er så og si i 'liggestilling' for de aller minste babyene. Så lenge man er liten nok til og fremdeles sitte/ligge i babysetene/nr.1 setene, er dette ingen fare. Når de blir eldre/stòrre og er tungere og lengere kan jeg se faren du beskriver. Da burde de nok helst strekke på seg mere under sòvn hvis man snakker om flere timer. Dette er det flere barneleger og fysioterapauter som konfirmerer, så her er du stikk i strid med fagfeltet ditt 'HI'.
partyoffive Skrevet 1. september 2009 #22 Skrevet 1. september 2009 Anni 13:43 'små barn'...???? hvilken alder referer du til? store forskjeller mellom en på 2 mnd som sitter/ligger et par timer i en bilstol, og en på 15 mnd. f.eks.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #23 Skrevet 1. september 2009 Pass dine egne saker, HI! Jeg er sikker på at du ikke er fysioterapeut heller! Kan ikke folk få ta egne avgjørelser, så er du grei!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #24 Skrevet 1. september 2009 da jeg ble flytta fra det ene sykehuset til det andre da mine jenter var nyfødt ble vi sent i taxi. ja taxi! spurte legen å et par barnepleiere på intensivavdelingen mine hadde hatt noen dager etter fødsel om dette med bilstol siden vi skulle sendes i taxi. å fikk beskjed at hvis barna sov var det ikke nødvendig å ta dem ut av stolen i løpet av de 2 timene turen tok. å de sa at det var ingen skadelige effekter som følge av dette. disse jentene er i dag 5 år å jeg har brukt både vippestoler hoppetusse i dørkarmen gå stoler YOU NAMIT av hjelpemidler å det eneste man merker på de er at de faktisk er FYSISK STERKERE enn sine gjevngamle. orker mer har bedre utholdenhet. dette har både legene som har undersøkt dem i ettertid konkludert med! og de ansatte i barnehagen som ikke fatter at de orker å ta seg frem OVER ALT i skog å mark mens flere av de andre barna gir opp å ikke gidder. mine jenter kunne sitte selv da de var 4 mnd ennå til at de var 1mnd prematur. dvs 3mnd hvis en skal følge vanlig termin. å gikk selv da de var 8mnd. så dette hysteriet med at ALT ER SKADELIG ALT ER SÅ FORFERDELIG holder ikke mål hos meg. får de vondt i ryggen senere kan det like godt være andre innspill som en feil landing på hånbal banen eller en duell på fotballbanen. hadde det vært gåstolen sin feil hadde vi nok sett antydninger nå. så HI har du barn selv ? har du brukt noe av dette selv å sett skadelige effekter.? både jeg å mannen hadde gåstoler da vi var små å ingen av oss er plaga med ryggen å vi ble plassert ganske mye oppe i de!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #25 Skrevet 1. september 2009 Da kommer du til å drepe meg HI for jenta mi satt 3-4 timer i gangen på en biltur på 9 timer. Stoppet to ganger så hun fikk sove i vogna si og strekke på seg i 20 min. Og hun var 5 mnd gammel. Babyer tåler mer enn du tror.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå