Gå til innhold

Flere som har fått åreknute?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Finnes flere metoder, men her i Norge er det foreløpig opeasjon som gjelder.

Men ikke for å være kjip.... Jeg var til utredning for mine åreknuter for ca ett år siden og jeg har flere en knute. Fikk beskjed om at de er restriktiv på fjerning av åreknuter å. Om de fjerner dem så er det fordi at det har begynt å gå ut over blodtilførselen i beina.... :(

Og for å si det mildt: jeg ser ikke ut på leggene!!!!

Neeeeeeeeeeeeeeei!!!

Huff... hva med privat klinikk? Det koster sikkert flesk da men.

Det eneste jeg er skikkelig fornøyd med med meg selv er bena.

Og nå er de "ødelagt". Fillern og.. hehe...

Tar i mot alle tips!

Har jo fått trøstende svar fra jordmor og lege om at de kan "blekne" etter fødselen, så hvem vet... Kanskje du er heldigere enn meg? Jeg har dessverre en mor som ble operert for åreknutene på 70-/80-tallet.... Ikke et pent syn akkurat.... Håper jo at jeg kan få "maset" til meg en operasjon for jeg synes leggene er så fæle nå at jeg skjemmes. Vil ikke vise meg i shorts, skjørt eller badetøy...:( Bruker tykker strømpebukser for å skjule knutene om jeg skal pynte meg....

Jeg er også i faresonene, sterkt arvelig belasta med åreknuter.

Går med støttestrømper og forsøker å legge beina høyt når jeg kan, men det er ikke så praktisk å få gjort det så store deler av dagen. Har allerede fått noen blå merker av små blodkar som har vært der ei stund, og blodårene ser veldig store og tydelige ut, men har ingen "ordentlige" åreknuter ennå.

Er i uke 31. Når kom deres åreknuter?

Hva annet er det som anbefales enn fysisk aktivitet, støttestrømper og å legge beina høyt? Er villig til å prøve det meste av kjerringråd, litt kjipt å være nødt til å gå med langbukser resten av livet...

Annonse

Mine åreknuter poppet ut for en uke siden, var i uke 27 da.

Jeg har brukt støttestrømper på flyreiser, konserter og andre ting der jeg vet jeg vil stå endel - og litt ellers - og sittet med bena høyt om kvelden og ligget med bena på puta når de har vært vonde om natten.

Nå har det jo også vært sommer, så jeg har jo ikke kunnet gå med støttestrømper og skjørt/shorts hver dag. :)) Det hadde sett herlig ut... He he.

Det er skikkelig vonde knuter, når man tar på dem, to rett under hverandre og knallblå! Det er virkelig stygt. Vips så var de der! Uten noe forvarsel av merker eller blodkar.

Er det noen flere som har prøvd noe eller hørt om noe?

Her står det noe: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1529

"Kirurgisk behandling av åreknutene kan være aktuelt hvis du har mye plager eller det er tendens til sårdannelse. Kosmetisk uakseptable åreknuter kan også være en indikasjon for operasjon. Kirurgen fjerner da rett og slett de overflatiske blodårene ("stripping"). Ulempen med inngrepet er at det oppstår bloduttredelse med blålig misfarging i området hvor venen ble trukket ut. Dette gir seg vanligvis i løpet av et par-tre uker. Noen får nedsatt følesans og stikninger i leggen som følge av nerveskade. Det er alltid en risiko for at åreknutene kan komme tilbake etter en slik operasjon ved at andre vener utvider seg. Disse nye åreknutene er imidlertid som regel mindre enn de første."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...