Gå til innhold

Kan jeg spise røkt laks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må få i meg noe mat snart, og alt jeg har lyst på er røkt laks!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det. Mener jeg har lest at man ikke skal spise det...

Skrevet

nei det bør en visst ikke spise. Les på matportalen.no

Skrevet

ta å sjekk ut om du kan fryse det ned for så å spise det. Hørt du kan det med spekemat. Om det blir dypfryst et par døgn så dreper man de farlige bakteriene. Men du får sjekke ut da, for vet ikke.

Skrevet

Hei, fikk beskjed av lege og min gyn om at det var helt ok å spise røkt laks så lenge det var lang holdbarhet på pakken-så fersk som mulig. Ikke la pakken ligge til holdbarhetsdatoen nesten er gått ut

Skrevet

Joda det kan du spise, men som sagt over her: Ikke vent til nærme utløpsdato! spis den så fersk som mulig!

Spis og kos deg :)

Skrevet

Jeg ville kanskje ha droppet røkelaksen ( + gravlaks og annen rå laks).

Det hender ofte at laks er infisert med en bakterie som heter Listeria. Listeria trenger noen dager på å vokse seg "store og sterke" (les mange og farlige), og derfor sies det at det er greit å spise fersk fisk, men at man ikke skal spise fisk som nærmer seg utløpsdato for holdbareheten.

Om det er høyt nok antall listeriabakterier i den maten man spiser, kan man få noe som heter Listeriose. Listeriose er svært farlig for gravide. Det var et tragisk tilfelle av listeriose for ett par år siden. En høygravid kvinne var blitt innlagt på sykehus i oslo, der spiste hun upastirusert ost. Hun fikk listeriose og mistet begge barna.

Listeriabakterien tåler å bli fryst, den dør ikke av det. Men den tåler ikke varme, da dør den. Har du skikkelig lyst på smaken av røkelaks, kan du steke den, og deretter ha den på brødskiva, eller så er f.eks stekt røkelaks med pasta med fløtesaus - nam nam!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...