Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva synes dere?

Jeg ser at mange her inne trenger hjelp til å finne navn som skal passe sammen med søskens navn. For meg er det et "ikke-tema". Sønnen min heter Max, men jeg stiller meg helt fri for det navnet når jeg skal ha navn til nummer 2. Det kan være kort eller langt, internasjonalt eller norsk. Det blir jo 2 totalt forskjellige personer uansett.

Jeg for min del er mere opptatt av at det skal passe til etternavnet. Synes feks Hanne Hansen og Ole Olsen blir litt platt.

Vil gjerne høre andres meninger om saken.

Fortsetter under...

Synes ikke at søskennavn nødvendigvis må passe sammen. Men jeg stusset litt da naboene kalte datteren for Nathalie-Chantelle - broren heter Oddvar;)

Er, som deg, mer opptatt av at navnet skal passe sammen med etternavnet. Og søsken bor jo alt i alt ikke sammen store deler av livet. Resten av livet deler de kanskje med noen andre som man ikke kan bestemme navnet på.

Finn det navnet du/dere liker best og gå for det:)!

Jo, jeg ville nok tenkt på at søskenes navn skal passe sammen. Og vil tro at navnesmaken til en person gjør at de navnene de velger faktisk passer sammen også, ved at en velger navn innenfor en viss ordlyd eller div. -navn som ligner litt. Men ville ikke tenkt på det til den grad at hvis jeg valgte et latinsk navn først så måtte nr. to også få det.

At det skal passe til etternavnene er også viktig- Chantelle Bondelia blir helt feil i mine ører. Da er det bedre med et norsktlydende navn til et norskt etternavn. Hvem ellers skal bruke de norske navnene hvis ikke nordmenn gjør det?

Ole Olsen blir jo bare komisk- da har foreldrene skikkelig dårlig fantasi, tenker jeg ... :-)

Jeg har faktisk litt tro på at navnet former oss.

Og jeg syns navn skal være gjennomtenkt, også i forhold til søskennavn, men bare sånn at det ikke skjærer helt ut.

Max og Susanna går helt fint, mens Max og Hjørdis blir så rart at det blir tøft ;-)

Annonse

Ja, det meste passer faktisk sammen også Men ikke ytterpunktene som Oddgeir-Johan og Alexis hehe Mange ville nok sagt at jeg burde valgt 3-4 bokstavsnavn til de 2 lange etternavnene på ungene mine, men jeg tenker at de kan jo velge å bare bruke det siste. Det er viktigere at man liker navnet, og i 95% i hverdagslivet sier man jo bare fornavnet..

Jeg syns det er fint når søsken har navn fra samme 'kultur', f.eks alle har et gammelt godt norsk navn, eller alle har et bibelsk navn, eller alle har et navn som er mer vanlig i engelsktalende land, det siste er blitt mer vanlig for folk som regner med å bo i utlandet kortere eller lengre tid.

Håkon og Marit og Erik

David og Ruth og Rebecca

Ann og John og Emma

f.eks

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...