Gå til innhold

Første legetime?

mamma06_endelig-liten-spire<3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok en test nå nettopp og det var helt klart resultat :)

Så nå venter vi nr 2 :D

jeg er overlykkelig og vil fortelle alle jeg kjenner, denne nyheten.. men må vel vente litt til for sikkerhets skyld.. det er jo enda tidlig.

Er SÅ glad! Det er ganske nøyaktig 1 år siden jeg sluttet med p-pillen og vi begynte å prøve :)

Endelig klaffet det! Weee

Men så var det spørsmålet:

Når gikk dere til legen på den første kontollen?

Jeg synes det er litt tidlig å ringe legen med engang liksom...

Hva mener dere?

Og var det noen som var hos jordmor og ikke lege, på den første kontrollen?

Jeg syns det er litt mer naturlig å gå til jordmor... men er litt usikker :P

Sist jeg var gravid så viste jeg det ikke før jeg var 2 1/2 mnd på vei..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan dra til jm men greit å dra til lege første kontr. Der tar de de nødvendige blodprøvene også (ikke alle hs som har lov til å ta blodprøver (annet enn stikk i fingern-prøver)

Vanlig er første kontr. rundt uke 12. Med mindre det skulle oppstå komplikasjoner eller noe sånt. De vil gjerne ikke ha før, da det desverre er en del som mister og det blir mye papirarbeid og ressursbruk.

Bestill deg time til uke10-12 ca. og ha med morgenurinprøve. Det vil bli fyllt ut journal, testet urin, tatt blodprøver, vekt, blodtrykk, søke om fødeplass/ord ul. Samtale dersom man lurer på noe og satt opp ny time evt få nr til hs så man kan bestille neste time der.

Vanlig med lege uke 11-12 og jm uke 15. Ord ul uke 18-20 og så varierer det bveldig om man velger lege el jm resten av svangerskapet. Er vel bare 8 kontr. inkl ul som er standard nå.

Skrevet

Tusen takk for svar, og fin info.

Ikke alt jeg husker fra forrige gang :)

Etter kalkulatoren her inne så er jeg bare i uke 6 nå, så jeg har jo litt tid til å vurdere om jeg skal gå til jm eller legen..

:)

Skrevet

hei og gratulerer!!!

Jeg testet positivt forrige uke.. og siden dette er min første ringte jeg til legen i dag for å høre..og de sa at jeg burde komme inn til en kontroll rundt uke 10-11 - frem til det kunne jeg bare slappe av, passe på hva jeg spiser, ta folat og nyte det (og selvfølgelig ringe hvis behov)

Skrevet

Takk :) Og gratulere til deg også.

Jeg tenker jeg skal ta det med ro,og kose meg at jeg er gravid.

Tror ikke jeg blir å stresse med å komme meg til legen siden det er andre gang, og så lenge alt går bra da.

Er du langt på vei forresten?

Lykke til videre :)

Skrevet

Jeg fikk også positiv test idag (overlykkelig btw) og jeg ringte legen med en gang og bestilte time. Fikk time om et par uker. Også sa jeg at jeg hadde lst på nettet at det var vanlig at man ikke fikk legetime til første kontroll før man var 12 uker på vei. Det hadde aldri hun hørt om, så jeg fikk tidlig time. Fornøyd med det jeg da.

Hvis du helst vil ha time før, så er det bare å si det, så får du det. Og det som er så greit når man er gravid er at legetimen er gratis!

Skrevet

Hei og gratulere :))

Jeg måtte innom legkontoret idag, og på tur dit fant jeg ut jeg kunne ordne meg time.. Fikk time når jeg er 10 uker på vei, og time hos jordmor 2 uker etter. Traff på jordmoren selv, og fikk et veldig godt inntrykk :))

Bodde ikke her sist jeg var gravid så jeg var spent på jordmoren...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...