Knotten & lille persille Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 Hvordan vet jeg at vannet jeg skal blande denne ut i holder 50 grader? Tenker at jeg koker vann til flere flasker og setter kaldt for deretter å varme opp i micro. Jeg kan vel ikke akkurat ta tempen heller??? ny flaskemamma kan man si:)
Lea Laus Skrevet 31. august 2009 #2 Skrevet 31. august 2009 Jeg pleier å varme den i microen til den er litt for varm bare, har ikke giddi å styre med steketermometer og greier.. Tipper den ligger på rundt 40 grader.. Er det noen bakterier som blir borte ved 50 og ikke 40 grader ? Og at det er derfor den skal holde 50gradeR? Noen som vet?
blomstre Skrevet 31. august 2009 #3 Skrevet 31. august 2009 Mia: Jeg har akkurat sendt en mail med spørsmål om hvorfor hipp skal tilberedes ved 50-60 grader. Legger svaret ut når og hvis jeg får det... Knotten: Helt enig. Umulig å finne 50 grader uten termometer... 40 er litt varmere enn kroppstemp, og 50 enda litt varmere... Kjøpe mat-termometer på Claes Olson?... Alle ferskinger: Ny tråd om riktig tilberedning av mme ligger nå på forumet Flaskemelk, løp og les! :-)
Maya_1 Skrevet 1. september 2009 #4 Skrevet 1. september 2009 Jeg tror circa 50 grader er passe for å løse opp pulveret, ser det blir vanskeligere når det er litt for kaldt. Nå er vel de "offesielle" anbefalingene at vannet blandes med pulveret over 70 grader for å ta knekken på den der melkebakterien, men vet ikke om HIPP mener pulveret blir ødelagt ved høyere temperatur eller om det bare er raskere å kjøle ned fra 50 enn nykokt..
Mor Løvehjerte Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 Joda, du kan bruke termometer!! Vi gikk staks på Clas Ohlsson og kjøpte et digitalt termometer som kan brukes helt påå til 300 grader hvis jeg ikke husker feil. Kjempefint! Med eget beskyttelseshylster. Trykk på knappen, putt oppi det oppvarmede vannet, og så rett inn i hylsteret igjen. Når man følte for det, var det bare å helle kokt vann på det (samboeren min la det hele tiden fra seg på kjøkkenbenken, noe jeg ikke likte). Jeg sluttet å bruke det etterhvert, men for å lære seg hvor lenge flaska med vann skulle varmes i microen, eller når vi en gang i blant blandet kaldt og varmt, så var dette vår perfekte løsning!
Knotten & lille persille Skrevet 1. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 1. september 2009 Da skal jeg jammen ta en tur på Clas Ohlsson:) Takk for gode råd til alle sammen! Godt å ha noen å spørre når man er rådløs:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå