Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I hope someone in this group can help (and tolerate that I write in english).

I am German and I have recently married a Norwegian and moved to Norway. We will have our first child in September 2009. I have worked full time in Germany (and paid taxes etc) until the end of July 2009. My husband has also worked full time in Norway.

Our question is:

Are we entitled to forldrepenger in Norway since I have worked 6 of the past ten months - however this was in Germany.

Is my husband entitled to anything ? For example – “pappa permission” if I study next year?

We have researched a little - however only find vague references to EØS rules (for example Hilde Olsen - Director, Arbeids- og velferdsdirektoratet) stated that this was correct - http://tux1.aftenposten.no/nettprat/olsen120308.

Thanks for any help you can provide!

Alex

Fortsetter under...

Hi.

tricky question, hope that someone can answer you.

have you called NAV? they should know.

Hilde Olsen claimes that you need to be a member of "folketrygden", are you a member?

further down, i qoute "Det betyr at arbeidsforhold i EØS-land teller med ved vurderingen av om du har arbeidet 6 av de siste 10 månedene. "

my English sucks, sorry, but what she meens is that NAV evaluate your aplication, it doesnt necessery meens that u are intitled "foreldrepenger".

do u understand my bad English?

I dont know what the rules are for a german student and foreldrepenger.

Hm, yes tricky:(

I checked the nav regulations on how to handle cases after folketrygdloven chapter 14. From what i can see, the eøs trygdeforordning gives the possibiliy to add working in norway with a period of work in another eøs country. You have to work at least 1 day in norway to use this rule. If not, it may be that you are entitled to parent benefits from germany but not from norway. If this is the case, your husband is not entited to fedrekvote/pappaperm in norway. I could not see whether work in just germany qualifies, but likely not the way the rules are written.

There are a couple of people on this forum that knows nav rules very well, maybe one of them will reply. Otherwise you probably have to call the local nav office.

I wish you good luck on your pregnancy!:))

Du må ha vært medlen i folketrygden og hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de 10 siste mnd. Så om du ikke har vært frivillig medlem av folketrygden og skattet til norge har du nok ikke rett på foreldrepenger fra Norge.

Men du har kanskje rett på noe fra Tyskland.

Om du melder deg inn i folketrygden nå kan du få rett på engangsstønaden.

Siden du ikke har jobbet deg opp noen rett i Norge har heller ikke faren rett på fedrekvoten, men om du går ut i minst 75% jobb eller 100% studier etter fødsel kan faren ta ut permisjon på eget opptjeningsgrunnlag.

Jeg svarer på norsk for jeg er elendig i engelsk. Så håper jeg du finner noen snille som kan oversette for deg :)

Hovedregelen er som nevnt over her at du må være medlem i trygden. Der finnes imidlertid egne regner ift EØS-land.

Dette reguleres i Hovednummer 40-14. Her er det noe som kaller sammenleggingsbestemmelsen.

Dette går ut på at du kan ta arbeid i Norge før fødselen og legge denne perioden sammen med tidligere arbeidsperioder i andre EØS-land som man har hatt de siste 10 mnd før fødselen. Man kan derfor få rett til foreldrepenger etter norske bestemmelser, selv om man ikke har arbeidet i Norge i hele opptjeningstiden.

Det er nok at man arbeider i Norge i en dag for å komme inn under sammenleggingsbestemmelsen.

Når grunnlaget skal beregnes er det det siste arbeidsforholdet som legges til grunn.

Dersom du har opparbeidet deg rett til foreldrepenger i Norge på bakgrunn av sammenleggingsbestemmelsen, har far rett på fedrekvote etter vanlige regler.

Dersom du ønsker konkrete svar rundt din sak vil jeg anbefale deg å ringe NAV internasjonalt. Her sitter det folk som er eksperter på EØS-regler og rettigheter i utlandet.

Tlf nr dit er: 21 07 37 00

Lykke til :)

Tusen Takk!! - not that it is much good news - but best prepared.

Its a pity that I was too pregent to start a job when I arrived in Norway and we always understood that within the EØS agreement that this would be automatic and have never heard of the issues related to sammenleggingsbestemmelsen..

From what I now understand, even if I have worked full time in German, paid normal taxes and "pension" (to a EØS land) and my husband has worked full time in Norway and paid taxes and pension (another EØS land), we will not be entiteled to anything in Norway as I did not work for one day in Norway... hmmmm... its hard to accept that we fall between two systems and than men do not have an independent right for leave - so I could study next year.

Thanks again to all who have replied! I look forward to a nice telephone conversion with NAV in Oslo.

Alex

Annonse

Slik det ser ut må du ha jobbet i Norge, men jeg er ikke 100% sikker.

Er veldig sjelden borti EØS-saker så tør ikke å svare deg konkret på om det holder at du har jobbet i Tyskland.

Men slik det står i hovednummeret forstår jeg det slik, i og med at det presiseres at det holder at du jobber en dag i Norge.

Men det kan nok NAV internasjonal svare deg på, så ville absolutt ringt dit og dobbel-sjekket om jeg var deg.

Her er linken til hovednummer 40-14 om du ønsker å lese det selv:

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/148341.cms

Se på punkt 14.2 - de står det om sammenleggingsbestemmelsen.

Thanks ok... we will check with Oslo..

it is not really the money that is important as such - we can survive on one income - but we had planned that I would try to go to school full time (norsk!) next year and my man would have the right stay at home - something he was looking very much forward to..

Alex :-)

Err.. from what I can understand the following applies:

For å regnes som bosatt, må du oppholde deg i Norge i minst 12 måneder. Når du flytter til Norge for å være her i minst 12 måneder, blir du medlem fra innreisedatoen.

As i have a personnel no., a big stamp in my passport :-), and am (legally) in norway with family and intend to be here for more than 12 months - then I am a member of folketrygden... :-) - which is very good :-)

A

Ja, hvis hun på fødselstidspunktet er bosatt i Norge og er medlem i folketrygden så vil hun ha rett på engangsstønad.

Man er pliktig medlem i folketrygdloven dersom man er bosatt i Norge. Det er en forutsetning at oppholdet er ment å vare i minst 12 måneder.

Hovednummer 40-14 sier bare noe om fedrekvoten og ingenting om regler der bare far har opptjent rett.

Om fedrekvoten sier den at for å få fedrekvoten er det et vilkår at både far og mor har opptjent rettigheter til foreldrepenger i Norge. Dvs at det ikke foreligger rett til fedrekvote dersom bare faren har opparbeidet seg rett til foreldrepenger fra Norge.

Jeg tenkte på det samme som deg da jeg leste at hun hadde planer om å studere, men tok ikke sjansen på å skrive noe om at far kanskje hadde rett på foreldrepenger på eget grunnlag - for her er jeg ikke sikker.

Men etter og ha lest litt så tror jeg nok at han kan ta ut på eget grunnlag, jmf § 14-4.

Men det forutsetter jo at han tar ut foreldrepenger etter mors seks uker er over dersom han ikke vil tape stønadstid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...