Gå til innhold

Genetisk veiledningstime i dag

coscos

Anbefalte innlegg

I dag var jeg innkalt til genetisk veiledningstime. Tok med mannen min, slik at vi kunne være to som tok i mot informasjonen. Det var heldigvis ikke noe ventetid, kom rett inn til veilederen. Hun tok noen personalia og så fikk vi beskjed om at vi skulle se på en video. Så tok hun frem PC'en og satte på filmen. Den var om forskjellige par som fortalte om hvorfor de hadde valgt å gå for fosterdiagnostikk. Mest pga. alder, men også noen pga. tidligere opplevelser. Så ble det vist hvordan de tok blodprøver, ultralyd (hvordan de så etter nakkefolden) og hvordan de tok fostervannsprøve. Til slutt var det hvordan de forskjellige parene tok i mot informasjonen fra prøvene.

For så vidt ganske informativ video, men dett var også dett. Når veilederen kom tilbake, så lurte hun på om vi hadde noen spørsmål. Jeg spurte om forskjellen på morkakeprøve og fostervannsprøve, og det viste seg at jeg hadde fått feil informasjon tidligere. Morkakeprøve blir bare tilbudt kvinner over 44 år og som har hatt noen komplikasjoner tidligere. Morkakeprøven blir tatt i uke 11, men hun sa at det er større abortfare med dette enn med fostervannsprøve, som blir tatt i uke 15. Så leste hun på papirene om at jeg ønsket duotest, og så fikk jeg beskjed om å vente så jeg kunne få tatt blodprøven. Da gikk mannen min, for det var jo ikke nødvendig at han skulle holde meg i hånda mens jeg tok den prøven :-)

Vi snakket om det senere, at det var litt bortkastet tid. Hadde holdt å bare få tatt de blodprøvene. Kanskje hadde vi forventet litt mer informasjon, uten at jeg vet hva det ville ha vært. Kanskje leser vi for mye på forhånd selv, at vi er så opplyste at informasjonen som vi fikk ikke ga oss noe mer. Ikke vet jeg.

Nå venter jeg bare på informasjon fra Riksen for å få time til UL. Sist når jeg ringte inn til Ullevål fikk jeg beskjed om at de hadde tilgang til kalenderen til Riksen, så jeg kunne bestille time i dag. Men, det var visst feil. De måtte sende inn papirene mine først, og dersom jeg ikke hørte noe før fredag, måtte jeg ringe dem selv å purre! Ja, ja, jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet. Ikke akkurat det jeg har mest av, liker å ha kontroll på ting :-)

Fortsetter under...

Gjest Sensitiv er gravid!

Hei! Da jeg hadde veiledning så jeg ingen film, fikk bare informasjon. Og det synes jeg gikk greit. Litt ulikt hvordan de gjør det tydeligvis. Jeg var også vel informert på forhånd. Sånn er det vel i dag. De er nok pliktig til å gi denne informasjonen uansett.

Jeg tok forstervannsprøve og alt gikk bra. Fått svar på hurtigtesten og alt er helt fint, helt normalt :-)

Håper du snart får vite tidspunkt for UL - og at alt går bra med duotesten.

Heisann,

jeg var til genetisk veiledning for vel en uke siden. Først grei informasjon om risiko, deretter blodprøve, og så rett på UL for nakkefoldmåling. På UL viste det seg at det var 2 stk, og blodprøven ville derfor ikke kunne brukes. Men nakkefolden var tynn på begge, og jeg ville derfor ikke gå videre med noe fostervannsprøve e.l., jeg er 40 år, og tror jeg er voksen nok til å takle det om noe skulle være galt med en eller begge.

Tror vel de fleste er "voksne nok" til å takle det om noe skulle være galt. Personlig tok jeg fostervannsprøve fordi jeg ikke ønsket et barn som lider. Heldigvis var alt bra. Har tidligere hatt ekstrajobber med syke barn. Mye har vært vondt å se. Vi har alle ulike historier, meninger. Viktig å respektere at vi tar ulike valg. Ang abortrisikoen ved forstervannsprøve så er den svært liten ved de store sykehusene. Det er mange farer i hverdagen, f eks i trafikken, som kanskje er mye større?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...