Gå til innhold

Når du dekker bordet, hvordan legger du bestikket? Hvilken side, og hva på hvilken side?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Gaffel på venstre side av tallerkenen, kniv på høyre side. Taggene på kniven skal peke innover mot tallerkenen. Hvis jeg bruker flere sett bestikk, legger jeg det likt, med det jeg bruker først, ytterst. Servitøryrket jajaja ;-))

Skrevet

Kniv til høyre, gaffel til venstre vanligvis. Hvis det er spagethi og jeg dekker med skje og gaffel legger jeg begge deler på høyre side. Suppeskje til høyre og desertskje over tallerkenen med skaftet mot høyre.

Skrevet

Kniv og gaffel sammen på høyre side.

Gaffel til venstre, kniv til høyre, knivens tenner mot tallerkenen.

Glass på venstre side.

Skrevet

Kniv: Alltid til høyre for tallerken, med eggen vendt innover (kniv skriv er en fin huskeregel her :)

Gaffel: Til venstre for tallerken.

Dessertbestikk: Foran kuverten (altså over tallerkenen).

Dessertskjeen legger jeg med skaftet mot høyre

og gaffelen pekende mot venstre.

Skal det kun brukes gaffel, overtar den skjeens plass.

Glass: Til høyre på kuverten, med ett glass til hver vintype. Her pleier jeg å ha vannglass ytterst, deretter hvitvinsglass og røvinsglasset innerst.

Legg det bestikket som skal brukes først ytterst. Er det suppe til forrett legges suppeskjeen til høyre ved siden av kniven.

Skrevet

...også bruker jeg å legge bestikket et tommel-ledd eller en tommel fra bordkanten, hvis det skal ligge helt parallelt

Annonse

Skrevet

Herregud så mange skriveleifer det snek seg inn der da, hehe.. Gikk litt fort i svingene ser jeg :) Men regner med at du skjønte hva jeg mente allikevel :)

Skrevet

Kommer veldig an på hva jeg dekker til, hvem jeg dekker til og hvor jeg dekker.. ;)

Dekker jeg bordet til vanlig, legger jeg enten kniv til høyre (med eggen inn mot tallerkenen) og gaffelen til høyre eller både kniv og gaffel på høyre side (da med kniv ytterst, med eggen mot gaffelen). Dekker jeg med suppeskje eller dessertskje, legger jeg denne foran/over tallerkenen. Dekker jeg skje til f.eks. spagetti, legger jeg denne på høyre side av tallerkenen, enten innenfor kniven eller istedetfor kniven (men stort sett i stedet for...)

Min sønn er venstrehendt, og bruker foreløpig veeeldig sjeldent annet enn gaffel eller skje. Denne legger jeg alltid på venstre side av tallerkenen hans, da han uansett vil bruke sin venstre hånd til å spise med. Når han skal ha kniv, legger jeg da denne på høyre side.

:)

Skrevet

Kan du ikke å dekke et bord? Hvor gammel er du, da? Har du vokst opp blant villdyr?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...