Gå til innhold

Noen som er gode på oppussing?

Anbefalte innlegg

Vi flytter inn i nykjøpt leilighet om 1 uke og jeg har termin om 8 uker. Vi hadde egentlig ikke tenkt å pusse opp med det første men etter å ha sett leiligheten uten møbler og bilder lurer vi på om vi skal kaste oss rundt å gjøre noe med stua og de to soverommene. Det er bare det at vi er "grønne" på oppussing.

Alle rommene har malte strietapeter over murvegger. Ettersom det er murvegger er det blitt endel store og stygge hull etter bilder o.l. Så tanken er vel at vi må fjerne stria og tette hull. Etter dette er vi litt blanke..

Hva liker dere best? Tapet, panel, Strier?

Noen som har noen gode tips å komme med til bra nettsider om oppussing eller som vil dele av egen erfaring?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140595110-noen-som-er-gode-p%C3%A5-oppussing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som interiørkonsulent vil jeg si at det fineste er gipsplater, sparkle og slett strie over...Er mye jobb, men er kjempe fint, og ser veldig rent og fint ut. Da kan du male hva slags farge du vil....ta gjerne en smal vegg meg tapet, så får du litt nyanse :)

Rehab-plater er billigere enn gipsplater. Og tynnere. Limes på mur ja.

Blir et penere resultat om du legger nye plater på veggen, enn om du skal begynne flikke på det gamle. Tar kortere tid også. :)

Har en viss erfaring i oppussing ja, etter å ha renovert et hus fra 1930-tallet to ganger. Første gangen "light" (hva MÅ gjøres for å gjøre huset beboelig, budsjettet er "så lite som overhodet mulig"). Andre gangen "skikkelig" (hva VIL vi ha gjort for å få det akkurat som vi vil, vi KAN betale hva som helst, det er bare å ta oppussingen over noe lengre tid og økonomien er svært god).

Mitt utgangspunkt her ville være en "kjemisk" rydding. Først noe sparkelmasse (glem at du ikke "kan" sparkle akkurat nå) for å TETTE (ikke "reparere", men "tette"!) dype (ikke store, men dype, over 2,5 - 3 mm dype) hull. Deretter kan du med fordel "limvaske" veggen (så du er sikker på at strielimen HOLDER, også etter at stria er blitt tung av maling...) hvordan du gjør dette og hvilken lim som pt er best egnet for jobben vet nærmeste fargehandel som VET hva de selger.

Deretter MASSE maling av (nesten) billigste type for å fylle stria (her kan du regne med 10 liter maling pr 5 kvm vegg, så her gjelder "billig", Jotaplast/Bindoplast 03 er ypperlig, den koster 250 - 300 kr pr 9 liter (den er mye, MYE dyrere i småbokser!!) , Hvit, selvsagt, den er billigst! Først "flekkmaling" med kost på alle steder du "burde" sparklet. Både to og tre ganger, og litt fyldige strøk, slik at du får "nivåutjevning" høydemessig med omgivelsene (glem utseende nå!) Så "helpåført" med kost (av utendørstypen) på første og andre strøk (da hører du omtrent bare en strie som sier "slurp", så da må du dyppe ofte, og på første strøk er det viktig å GNI, slik at du kommer inn i ALLE luftrom i strien, på langs, på tvers og på langs igjen...). Etter dette ser veggen aldeles miserabel ut.....Deretter er det tid for å bruke rull som har "lang" fiber og gi veggen 3-4-5-6 strøk. Inntil veggen er helt fylt, tilnærmet glatt, begynner å oppføre seg "normalt" og du kan dekke ca 5 kvm med en liter maling, i stedet for 0,5 som da du begynte.

DA der det tid for å tenke finish! En LETT finpussing, så en god maling (f eks Jotun Strax 07 eller Nordsjø MesterLatex 07) i den fargen du ønsker veggen, en halvkort rull og to (i absolutt verste tilfelle tre, om veggens skal være virkelig mørk...) strøk.

Å prøve å FJERNE strie er blod, svette og tårer (du kan se for deg ca 1 dags arbeid pr kvm uten proffutstyr til noen hundre tusen...), og ender som regel med en håndverker som må rydde opp etterpå (til 80-100 kr pr kvm + 8000-10000 kr for "rigg"). Å prøve å legge noe utenpå strie, unntatt panel (da må du først "lekte ut", ellers får du "råtten strie" bak panelet etter noen år, utlekt + panel gjør rommet 16-18 cm mindre i alle retninger totalt sett...) krever gode evner som oppusser. Men å limvaske strie og så FYLLE strie og hull med "drittmaling", slik at man har en malingsklar flate er enkelt nok, det krever bare MYE maling. Men prisen blir ikke så høy likevel:

Først litt sparkling i dyphull, da kommer du langt med et par tuber sparkel (ca kr 100 pr tube), en billig sparkelskje koster 15-20kr, du trenger en stor og en liten, en smal (5 cm) japansparkel og en bredsparkel på 12-15 cm. Så limvask, en enkel jobb. Kostet, med den limen som var aktuell for 6-7 år siden (Araldit "Blått" Tapetklister) ca kr 4 pr kvm, i dag vil jeg tro du kommer greitt i mål for rundt 10 kr pr kvm her). Så "fyllmaling", ca 60 kr pr kvm (med nødvendig utstyr, en STOR sirkelrund kost (så stor du kan finne.....), gjerne også en rund ekstrakost på 24-25 mm for "finere arbeid", det sparer litt tid i lengden og en rull (22-23 cm, så billig som mulig, men viktig at den har "lang pels") med skaft og et kort forlengerskaft, gjerne også en "rullebøtte"), om du skal ta minst 50 kvm vegg. SÅ kan du male veggen. Da går det noe "penmaling". 2 strøk med Strax 07 koster deg f eks (inkl litt utstyr til et par gode pensler (sirkelrund på ca 15 mm vidde er ypperlig for det meste, har du FINdetaljer i kanter og hjørner gjerne også en på 10 mm), en rull eller to, (velg GOD kvalitet og "halvlang pels" nå), gjerne også en "ekstrarull på 8-10 cm med tilhørende skaft, fint for mindre steder) et malertrau etc...) kr 25-30 pr kvm om du skal ta minst 50 kvm vegg, med MesterLatex et par kroner mer pr kvm men også litt flottere resultat.

Alt i alt altså greitt i mål med "ny vegg" for kr 100 pr kvm. Det samme som du betaler (eks rigg...) for proff fjerning av strie. Eller for verdien av en dags "blod/svette/tårer" ved egen fjerning. (Kr 100 pr dag er ganske dårlig timebetaling, selv skattefritt....)

Tyngste arbeidet da består i å bære maling. 50-60 kvm vegg betyr jo 10-12 store spann (9 liter) med Jotaplast eller Bindoplast + 6 små spann (3 liter) med Strax 07 eller MesterLateks 07 + en "tube" (1 kg) eller to med f eks Hurtigsparkel eller Snekkersparkel (Snekkersparkel er best, hurtigsparkel tørker fortest, slik at du kan komme videre i arbeidet...).

I totalforbruk kan du regne 2 spann Jotaplast/Bindoplast og 1 spann MesterLatex/Straks pr 8-9 kvm vegg. Kanskje enda noe mer Jotaplast/Bindoplast om strien er litt grov.

Oppskrift på framgangsmåten finner du på emballasjen og fås som råd hos fargehandleren. Her får du også vanligvis (om du spør, mange fargehandlere tar for gitt at dette kan du når du gjør en slik handel.....) en brosjyre med generelle gode råd for maling av vegg.

Annonse

Det finnes ruller med tapet som kalles helsparkling. Jeg ville dyttet sparkel i store hull og sprekker, tapetsert hele rommet med helsparkel, altså rett over stria, for deretter å enten male denne tapeten, eller bruke den som underlag for den tapeten dere vil ha...

Denne tapeten dekker ujevnheter og man får glatte, fine flater. Spør og grav litt i fargehandelen, så får dere gode fremgangsmåter på sparkling, tapetsering og maling...

Vil tro du får ca samme resultat som hun ovenfor har hatt en lang utgreiing om, men med langt færre arbeidstimer...

For et rom på 12kvm brukte jeg i underkant av 1000 kroner på tapeten / helsparklinga, tapetlim, sparkel, samt maling til tak og vegg, noen ruller og koster, plastunderlag og mengder av maskeringstape:)... Klarte nok å holde meg under 3000 totalt for oppussing av hele soverommet, så om du velger den metoden så vet dere sånn ca hva det vil koste...

Godkjente rehab-plater koster, for et rom på ca 25 kvm (om vi sier 6 x 4,2 m) ca 10000 kr. Før du kan sette opp disse må du (om du skal unngå fuktig og råtten strie om 8-10 år) enten lekte ut (koster 500-1000 kr etter snekkerferdighet, det finnes et par måter å feste slike "strø" man bruker ved utlekting til murvegg, men utlekting spiser en del romareal) eller "kapsle" den gamle limen kjemisk (da kan du regne med 3000 kr i kjemikalier, det er en ganske enkel jobb, men ikke GARANTERT 100 % sikker).

Etter montering skal platene sparkles og males eller tapetseres... 2000 kr går det lett på den jobben.

Kuren jeg beskrev i annet innlegg koster for en tilsvarende flate til sammenligning mellom 4500 og 5500 kr, inkl det utstyret jeg nevnte.

I alle utregninger har jeg forutsatt standard takhøyde på 235-240 cm.

"Helsparklingstapet" er ypperlig i forhold til de fleste "problemvegger", men ikke i forhold til strie og lintapet. Denne er nemlig organisk og råtner om man gir den en slik behandling. Hyggelig om 10 år når det begynner å lukte av veggene...

Om man med "strie" mener GLASSFIBERstrie er jeg derimot helt enig med deg i valg av løsning, 11:26. Da finner du knapt bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...