Gå til innhold

Situps


TinaP

Anbefalte innlegg

Akkuratt som jeg en gang har lest at en ikke bør ta situps når en er gravid men husker ikke hvor. Noen andre som har lest dette?

Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg anbefaller at du leser heftet Gravid utgitt av helsedirektoratet. Du kan laste det ned eller bestille det (tror det er gratis). Der står det tips til mage og bekkenbunnstrening.

 

Situps er vel ikke direkte farlig under graviditeten, men du får liten effekt av det etter at magemusklene har startet å strekke seg.

 

Lykke til med treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I boka "Trening for kule mager", skriver Jill Jahrmann at man ikke skal droppe magetreningen i svangerskapet. Det finnes mange fine mageøvelser man kan gjøre når man ikke orker å ligge på ryggen lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Løpejenten - jeg underskriver på den. "Trening for kule mager" er en veldig bra bok. Den tar for seg trening under og etter graviditet, både for de som trener fra før og de som vil begynne å trene. Den dreper effektivt alle gamle myter om trening og graviditet. Nå er jeg selv i uk 17 og trener magen som før. På de rette magemusklene kjører jeg stangrulle (eller ab roll på engelsk) - den går også på mange kjernemuskler. Jeg gjør det så lenge det går. Får heller kompensere med mere øvelser av typen sideplanken etc etter hvert hvis/når jeg opplever diastasis recti (splittelse av de rette magemusklene).

Lykke til med sit ups (men husk at det trener hofteleddsbøyeren i like stor grad som magen...)!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...