megogdetretrolla Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 Lille jenta får rett og slett ikke ut bæsjen, trykker og kaver noe verre. Vært veldig urolig både natt og dag i det siste, og jeg tror det er dette som plager henne. Noen som har tips til hvordan jeg kan hjelpe henne? Får både mm og mme. Gir maltestrakt når hun får flaske.
blomstre Skrevet 31. august 2009 #2 Skrevet 31. august 2009 Sakset fra Apotekerforeningens brosjyre "Når ditt barn har forstoppelse": "Spedbarn som får morsmelkserstatning til hvert måltid, eller som får litt morsmelk, har oftest avføring hver dag. Hvis det går mer enn et par dager uten avføring, kan du mistenke at forstoppelse er under oppseiling. - Du bør da gi tillegg av maltekstrakt i melken. Blander du ferdig hele døgnmengden morsmelkserstatning på en gang, kan du tilsette 1-3 teskjeer maltekstrakt eller mer pr. liter ferdig blanding, eller tilsette 1 teskje maltekstrakt i en tåteflaske (250 ml) ved 2-3 måltider pr. døgn. - En annen mulighet er å tilsette et legemiddel som inneholder laktulose. I døgnmengden ferdigblandet melk tilsettes 3-6 ml laktulosemiddel, eller du kan dele laktulosemengden i to og tilsette dette i tåteflasken to ganger daglig. *) Du må selv finne ut hvor mye maltekstrakt eller laktulose som trenges for at barnet skal ha minst en daglig avføring av passe myk konsistens. Det tar noen dager å få full effekt av laktulose. Noen barn kan få luft i magen av større mengder laktulose, særlig til å begynne med. *) Laktulosepreparat kan trygt brukes av spedbarn selv om noen produsenter på pakningen angir en nedre aldersgrense på 3 år. Etter noen uker kan du redusere dosen litt etter litt, og se om avføringen holder seg myk. Tarmen tar ikke skade av langvarig bruk av maltekstrakt eller laktulose. Hos morsmelksernærte spedbarn er de nevnte råd i praksis unødvendige." Brosjyren finner du her: http://www.apotek.no/sw253.asp
Lykkelit1 Skrevet 31. august 2009 #3 Skrevet 31. august 2009 Vi leste overalt at babyer som kun får morsmelk ikke får forstoppelse. Men vår lille gutt fikk det ikke ut, og etter to uker måtte vi alltid få hjelp til å pirke det ut. Hjelpen kom med KISS behandling hos manuellterapeut. En låsning i ryggen i brysthøyde var grunnen. Her ligger nemlig nervene til tarmene. Send meg PM, så kan jeg tipse om behandlere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå