Gå til innhold

Vaksinering eller ei - et valg mellom onder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke en sort/hvitt problemstilling. Men de utallige problemene vaksinene fører med seg ser ut til å overskygge sykdommene vi vaksinerer mot. Det blir et veivalg vi tar. Et valg mellom onder. Å gjemme oss unna alt helsemessig ubehagelig, fører til at naturen lett svinger utenom - bare se på resistente bakterier pga overforbruket av antibiotika!

La vaksinevalget skje etter grundig informasjon. Ikke bare gå etter helsestasjonenes skrytebrosjyre. Den er virkelig mangelfull. Og utelater alle "ubehagelige" fakta som kan få oss til å snu i døren...

Sett ikke sprøytene uten å i allefall reflektere over hva du faktisk gjør.

Still spørsmål! Krev svar. Velg klokt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meldte meg inn i dag. Har lest litt på dette forumet siden før jeg ble gravid (er nå 12 uker på vei forresten). Har lest mye om vaksiner den siste tiden. Jeg er absolutt blitt veldig skeptisk til vaksiner. "Alle" har meninger, og ofte er det meninger en har arvet fra andre uten å tenke særlig selv. Jeg var der jeg også, helt til broder'n fortalte meg om fjorårets sesonginfluensa som inneholdt levende fugleinfluensavirus ved "et uhell". Da våkna jeg.

Nå som jeg er blitt gravid er det enda mer aktuelt for meg at jeg setter meg godt inn i det. Én ting er å bestemme over seg selv, noe annet er å bestemme for et lite barn. Foreløpig vil jeg takke nei til vaksinasjon av mitt barn. Evt. vente til immunforsvaret er blitt mer utviklet; ett år eller to. Vi får se. Men jeg blir veldig beroliget av deg mamma-x-3, og dere andre som skriver at dere har uvaksinerte barn som er friskere enn andre. Men så er det også mange vaksinerte barn som sjelden er syke (jeg er en av de, dog med et par lite plagsomme allergier). Eller de vaksinerte som får skader av vaksina, eller de uvaksinerte som blir syke (og får høre at det kunne vært unngått med vaksinering). For og i mot. Vektskåla vipper opp og ned...

Skrevet

Det er langt fra enkelt. Risiko er jo en del av livet hele tiden. Synes du i allefall gjør et svært klokt valg i å vente til babyen din er blitt litt "modnere". Klarer du å amme et år (i alle fall 9 mndr) samt at babyen din ellers er frisk og rask, så har dere allerede svært sterke kort på hånd i å takle evt. kommende sykdommer.

Apropos å lene seg tungt på antibiotika, vaksiner osv. for å unngå helseproblemer av alle slag. Dagens aviser viser til tre triste dødsfall i Sverige grunnet livsfarlige resistente bakterier pga av vårt utstrakte antibiotikabruk:

http://www.dagbladet.no/2009/09/01/nyheter/helse/smittefare/utenriks/sverige/7903079/

Hva viser historien om det høye vaksineringstempoet om f.eks 50 år? Vil vi få tilbake tiden da vaksiner ble satt kun på eldre unger pga skyhøye allergi/astma/matintoleranser/ADHD og andre immunrelaterte skader. Er det prisen vi godtar for å slippe meslinger og røde hunder?

Har forresten hatt alle barnesykdommene selv som barn - i lag med alle de andre ungene i gata.... Våre mødre møtte aldri helsehysteriet. De fikk råd om pleie og omsorg. Og tålte en uke og to med feberunger. Kanskje vi vaksinerer fordi vi i dag ikke har tid til å pleie syke barn. Vi skal jo på jobb...

Lykke til med ditt valg. Uansett hva du velger er det veldig inspirerende å lese at du tenker selv. :-)

Skrevet

Takk for støtten - jeg prøver å tenke selv, men noen ganger er det vanskelig å skille mellom egne tanker og de som er innlært...

Har irritert meg over denne svineinfluensaen med tilhørende vaksine i det siste. Dette fant jeg på nettdoktor for en stund siden (siden er fortsatt søkbar):

"Ved de senere epidemiene (etter 1957) er det ikke påvist noen økt dødelighet hos gravide som blir smittet. Derfor er det ikke nødvendig å vaksinere gravide spesielt. "

Så da lurer jeg på hvorfor i all verden vaksine mot svineinfluensa blir anbefalt for gravide, fordi vi visstnok er i risikogruppene...

Jeg leter etter tall og svar på følgende, men finner fint lite:

1. Tester for å påvise infl.A H1N1 brukes ikke lenger for de som ikke er i risikogruppene - hvordan vet man da hvor mange som faktisk er smittet? Statistikkene blir ubrukelige...

2. Hvor mange av de gravide blir faktisk smittet med svineinfluensa?

3. Hvor mange av de smittede gravide får komplikasjoner?

Dette er synsing, men noe sier meg at svært få gravide får komplikasjoner. I første omgang er det de med underliggende problemer som får komplikasjoner, eller om influensaen fører til lungebetennelse.

Jeg bekymrer meg minimalt for dette og kommer garantert til å holde meg langt unna denne vaksina. Er ikke revaksinert mot noe heller, og har klart meg fint til nå!

Legen tok også en rubellatest av meg - på skjemaet står det nå avkrysset for at jeg er vaksinert mot rubella (dvs har antistoffene). Jeg tror jeg er vaksinert, men er også temmelig sikker på at jeg hadde røde hunder som barn. En mild og kort sykdom. Er det latskap eller skjult propaganda at på "helsekort for gravide" krysses det av for "vaksinert mot rubella" som nevnt over? ...ikke vet jeg, men jeg ble litt irritert...

Jeg skal i alle fall lage "sykedagbok" for min lille med hva slags barnesykdom h*n får og når sykdommen slo til!

Skrevet

Som du sikkert vet så er det farlig for fosteret om du som gravid får røde hunder. En snakker om alvorlige skader. Jeg selv har en søster som er født med hjertefeil pga at min mor fikk røde hunder under graviditeten. Om du barre hadde vist alle de hjerte-opperasjoner og sykehus innleggelser hun har hatt. Jeg tror nok om min mor hadde fått valget mellom vaksine og det hun og min søster har vært gjennom så hadde valget vært enkelt. Problemet er at vaksinene er så effektive at vi nesten aldri ser disse sykdommene lenger. Så du skal være glad for at fu har antistoffer mot røde hunder. For en skal ikke reise langt før sykdommene sirkulerer i befolkningen.

Skrevet

Selvfølgelig vet jeg at graviditet og røde hunder er en uheldig kombinasjon. Det jeg så klumpete prøvde å formulere var min misnøye med helseskjemaet for gravide...

Som sagt husker jeg ikke om det virkelig var røde hunder jeg hadde som barn, eller om det var vannkopper. For alt jeg vet har jeg hatt begge. Vaksine mot rubella fikk jeg vel rundt 12 års alder, i følge barnevaksinasjonsprogrammet (selv om jeg trolig har hatt sykdommen). Skal sjekke vaksinasjonskortet og spørre faren min enda en gang om han kan huske det...

Når røde hunder ble tatt opp spesielt kan jeg jo også utrykke min undring rundt denne vaksina. Hvorfor gi den til barn når det først er sykdom i graviditet som kan gi fosterskade? Røde hunder er ikke farlig i seg selv, så hvorfor ikke la småbarn bli syke (og så immune)? Samfunnsøkonomi?

Det er slike spørsmål jeg har om dagen, og det er svært vanskelig å diskutere dette. Jeg opplever to rigide sider som ikke er villige til å diskutere, de fastholder kun sine egen synspunkter uten interesse for hva den andre siden sier. Det blir en svært svart-hvit diskusjon, mens det totale bildet er vel mer grått vil jeg tro... Jeg er fortsatt i den berømte tenkeboksen.

Skrevet

Når ein vaksinerer små barn mot røde hunder så er vel tanken at en skal oppnå flokkimunitet, slik at de som er gravide og ikke har antistoffer mot røde hunder, slipper å bli smittet. Om en hadde ventet med vaksinen så hadde jo smittet sirkulert.

En annen ting. Du trenger ikke følge vaksinasjonsprogrammet slavisk. Det fins en mellom ting. Om du ønsker å vente med MMR til barnet er 12? eller hva du måtte ønske, så er ikke det noe problem. Du må se på vaksinasjonsprogrammet for en tjeneste du har rett på, men bare om du ønsker det.

Vi ventet med alle vaksiner til han var 2år. MMR har vi ikke tatt, men den kommer nok før eller siden. Jeg var helt imot alle vaksiner, men har etter hvert begynt å se det litt mer fra begge sider.

Skrevet

En ting er flokkimmunitet. En annen ting er til hvilken pris. Det har vært mintt dilemma tidligere. Er dog mer og mr overbevist om at helseveseneti sin iver over å vaksinere alle ikke ønsker å spre skepsis og frykt. De holder igjen fakta for at vi ikke skal snu i døren, og gir oss FHI's borsjyre som et skjold mot kritikk.

Mitt hjertesukk er at så få av oss ser at vaksiering er et tilbud. Helsesøster står klar med sprøytene som om dette er noe du SKAL gjennom. Og stusser når du takker nei. At du faktisk kan vente evt. stå over blir dårlig informert. Dette kommer frem først du selv fremmer tvil/sier i fra. Det har vært min erfaring x 3.

Mener det er svært fornuftig å vente med sprøytene til babyen er mer utviklet. En god alder er to år. Eller senere. Da minskes i hvertfall en hel del av risikoen for alvorlige bivirkninger. Og hyppigheten av dosene elimineres. Trøkket mot immunsystemet blir ikke så massivt.

Gråsonen er stor. Vi har ikke gode nok svar. Og det er litt av et ansvar å være forelder å måtte informere/utdanne seg selv i emnet. Vi ønsker jo alle de aller beste for våre barn. Det er også min drivkraft her..

Hvorfor aksepterer vi da så mangelfull informasjon fra myndighetene (jeg mener det er mest propaganda vi får tildelt) om et så viktig tema som vaksinering????

Vi bør kreve langt bedre informasjon, mer forskning,bedre rapporteringssystem over skader og flere innrømmelser fra FHI. La oss begynne der.

Skrevet

Jeg er så hjertens enig.

Hvorfor tillater vi ikke at våre barn får naturlig immunitet ved sykdom, og dermed en god flokkimmunitet på den måten? Jaja, jeg kjenner argumentene om bl.a å unngå skader av sykdommen (men hvor godt kjenner vi til skader av vaksiner?).

Jeg for min del stilltiende "aksepterte" det du beskriver som mangelfull informasjon fra myndighetene nettopp fordi jeg stolte på myndighetene. Hvorfor skulle man ikke det? En kan jo umulig klare å sette seg inn i alt, men heller overlate en del av jobben til kompetente personer?

Dette var i alle fall hva jeg trodde før...

Nå vet jeg at det finnes kompetente personer i begge leire, men den ene siden høres/synes mye tydeligere enn den andre.

Og jeg tror ikke FHI kommer med innrømmelsene så lenge det er de som tjener (økonomisk) på å selge vaksiner her i landet. Men det hadde vært betryggende om de virkelig gjorde det (og at det de la fram var uforfalsket data)!

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...