Gå til innhold

Tøyser med maten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 1 1/2 år, og nå i det siste har han begynt å tøyse med maten.

Plutselig spruter han ut grøten, han åpner munnen slik at drikken renner ut, kaster brødskiva på gulvet- ja you name it!

Noen ganger ser jeg at det kan være fordi han begynner å bli mett, mens andre ganger kan det være i starten av måltidet.

Prøver å ikke gi så mye oppmerksomhet rundt det, men må jo si fra at dette ikke er lov.

Mener å ha lest at det kan være en fase i denne alderen,

så da lurer jeg jo på om det er flere som har det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kunne like gjerne jeg ha skrevet. Jentå mi på 18 mnd er helt likedan. Foreferdelig frustrende og håper denne perioden går over fort! :)

Skrevet

Kjenner meg så godt igjen. Gutten min er 15 mnd.

Skrevet

samme her, gutt 16 mnd.... har prøvd å skyve stolen hans unna bordet når han gjør det, men det ser ikke ut til å hjelpe.

han gjør det ikke i barnehagen, der sitter han eksemplarisk ved matbordet. typisk.....

Skrevet

tror nok dette er ganske vanlig ja... Når Mini gjør dette så tar vi enkelt og greit bort maten, vi fortsetter å spise vår egen mat så kan han sitte der uten noe... Hvis han maser etter maten igjen så får han det tilbake og får prøve igjen. SOm regel da så skjønner han at hvis han tuller blir maten borte. Det hender han ikke gir seg, såda gjør vi det samme om igjen. Gir han seg ikke etter 3 ganger så får han ikke noe. Enkelt å greit, da er han ikke sulten nok.

Han må fortsatt sitte ved matbordet til vi er ferdige, og han sitter å maser lenge. Vi prøver bare å spise opp litt fortere slik at det ikke blir for mye sutring. Han får ikke gå fra matbordet før vi er ferdig å spise... Tror kanskje vi ikke har fullført ett måltid sammen 1 gang...

Skrevet

Signerer zalto - bortsett fra at hun var yngre og det hjalp!

Skrevet

Frøkna her i huset har funnet ut at det er rasende festlig å ta i håret sitt mens hun spiser. Det er alltid en stor "hit" når hun klasker ei skive med smøreost i hodet. Gjør som de over her og tar fra henne maten når hun tøyser, uten at det hjelper nevneverdig. Spurte om det i barnehagen ved henting i dag, og der gjør hun det ikke... lille troll!

Skrevet

hehe vi sliter med det samme, men kan ikke si det er en periode her, mer at han har vært sånn så lenge han har spist... Har alltid hatt en egen skje i hånda siden han var mye urolig som baby. Nå er han 15 mnd, og jeg tenker mye på om dagen hvor mye slåing med skjea i bordet og grising med maten som skal være lov. Har så smått begynt å ta vekk tallerken når han tuller og gi den tilbake for et nytt forsøk som dere nevner over. Vanskeligere er det når han spiser grøt og flytende mat og nesten må få prøve selv med skje, og har like mye som å spise, tar skjea med eller uten mat og klasker over alt. Hva syntes dere, bør vi sette grenser for sånt? Er jo litt redd for at det gfort blir litt for strengt rundt matbordet hvis man skal passe på alt mulig, og måltidene ikke bli noe lystbetont. Men er jo greit å slippe å få en unge uten bordmanerer senere og;-) Noen som har oppskrift på den gyldne middelvei?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...