Gå til innhold

Hvilken hjelp har dere fått, hvis undersøkelser viser at noe feiler mannens svømmere??

Anbefalte innlegg

Skrevet

er opr for ekstrauterint svangerskap i april 08. fjernet hø eggleder. Ingen klaff etter dette, heller ikke ved hjelp av en dobbel pergotimekur i mai 09.

Føler at vi ikke kommer noen steder med det sykehuset vi har hatt kontakt med til nå, dem sier at vi har jo fått d til en gang før, så ta d med ro. (enklere sagt enn gjort)

Har bedt jordmoren i kommunen om å henvise oss til Tr heim, skal til henne for samtale førstkommende tirsdag. (skal sikkert skrive henvisning da)

Men over til spørsmålet... mannen min har ikke testet seg, men jeg vil bare være forberedt likevel og høre med dere som har vært i samme situasjon. Hvilken hjelp har dere fått, hvis undersøkelser viser at noe feiler mannens svømmere??

Undersøkelser på meg 6mnd etter operasjon, viste at alt så bra ut med meg...men noe må d være når d aldri kan klaffe... Bortsett fra at vi antakelig etter d leger sier, at vi bare har 6 forsøk i året, pga at eggløsningen skjer på annenhver side.

håper på svar :) takk :)

Skrevet

Hei Ire! :)

Gratulerer med overstått bryllup :)

Hvis det skulle vise seg at det er et problem hos mannen din, vil dere nok bli sendt videre til prøverørsbehandling.

Hvis svømmerne er dårlig er det sansynlig at dere får en ICSI-behandling, dvs at de tar en spermie og dytter den inn i egget. (Ved vanlig prøverørsbehandling svømmer de selv inn i egget).

Så det er jo veldig greit at han får testet seg, for det resultatet sier mye. Men nå har jo du vært gravid før, så det kan jo tyde på at svømmerne er ok, men det er jo en enkel og grei test å ta, så anbefaler at dere ber om å få en analyse :)

Lykke til da :)

Skrevet

tusen takk, elisabeth'77 :) hvordan går d med dere??

ja, vi har jo fått det til en gang før, så egentlig tror jeg bare timingen, jobben min (ambulansepersonell, borte en del døgn i mnd) tror jeg har hatt mange eggløsninger når jeg har vært på jobb + at psyken spiller en stor rolle.

Prøvde dere IVF i Tr.heim? ble dere henvist dit eller har dere brukt det sykehuset hele veien? tenkte på om det er lang ventetid...

Håper det klaffer for oss snart :):)

Skrevet

Ja, går bra her, vi skal i gang med tredje forsøk i nov/des, så satser på at vi lykkes da! :) I Trondhjem, ja. Der er ikke mye kø nå, tror jeg.

Jobber du døgnvakter? Mange døgn på da? Jeg går skift, i grunn helt greit det, slipper unna med få netter da ;)

Får håpe at det klaffer snart, ja, har dere planer om å starte med prøverør eller?

Skrevet

kunne tenkt meg å gått i skift jeg og, men da trneger man flere folk og vi sliter nok som det er... Jobber 8døgn i mnd på 100% stilling. Stort ssett 24t vakter,men helga går fra fredag ettermiddag til mandag morgen... Kan bli lange vakter, hvis dem er rolige og vi har jo rundt 400-450 turer for året,så d er jo ikke hver dag noe skjer.

Vært hos jordmor idag, og hun skulle sende brev til gynekologen som opererte meg i april 08 og forklare saken at vi vil gjerne til Tr.heim, s vi slipper å bytte sykehus, hvis vi må dit likevel,hvis vi må gjennom no prøverør.

Vi skal bare til utredning i Tr.heim, i første omgang, så får vi se :)

Skrevet

Hei ire86'married'

Jeg anbefaler dere å få testet mannen din raskt, og kreve at han kan få henvisning til levering av særdprøve ved første samtale.

Finner de ut at det er nedsatt kvalitet der, slipper dere mye av utredningen som kreves av deg- og ikke minst; dere sparer mye tid og verdifull tålmodighet! :=)

Selv har jeg trodd at jeg var "feilen" til at vi ikke fikk det til (lang syklus og usikker på manglende/treg EL), og håpet på at tålmodighet vår skulle medføre at vi klarte det selv til slutt. Men etter over 4 år og uten barn er vi nå i gang med prøverør og jeg er for første gang en ruger.

Mannen hadde bare litt lavere kvalitet enn optimalt, en reduksjon som egenelig ikke skulle ha medført at vi ikke klarer det selv.

Men nå gjennom første forsøk så forsøkte vi både ivf og icsi. Ingen av eggene som ble befruktet med ivf ble befruktet, mens eggene som ble befruktet via icsi metoden så ble hele 90 % av eggene befruktet!

Ingen hadde trodd det, var jo ikke noen spesielle feil med oss - utenom kanskje hvordan spermen og eggene trives ilag og klarer å befrukte hverandre. Kanskje de ikke har den beste kjemien der inne for å finne ut av det på egenhånd... he he :=).

Mitt beste råd er: få henvisning til testing av han først, få svar på den og gå direkte i gang med videre utredning. Klarer dere det selv, så klarer dere kanskje det i denne perioden da dere vet dere får hjelp, dere slapper gjerne mere av og vips... kanskje sitter spiren for dere før dere aner.

Men viktig å pushe på i det offentlige, for å få fart i utredningen, og da gjerne med å få sjekket mannen først.

Lykke til:)

Skrevet

ja, idag har jeg som sagt vært hos jordmor i kommunen, hun skulle sende brev til gynekologen på sykehuset jeg ble operert. Dem har liksom ikke villet hjelpe oss, fordi vi har klart d en gang før og mener at uten stress og bla,bla,bla så får vi d til, men d er enklere sagt enn gjort egentlig.

Jordmora sa idag at d kunne hende gynekologen ville ha en samtale med oss først, før han igjen henviser oss til Tr.heim, men da sa hun at vi får være harde på at en samtale er ikke d vi trenger, men en vurdering kjapt, siden d snart er gått 2år siden exu'en.

Håper d ikke går altfor lang tid noe av dette her.

Tok d lang tid fra da dere startet med utredning til spiren nå sitter, To snart tre??

takk for svar :)

Skrevet

hei. vil bare dele min historie med deg:) jeg og sambo har også vært slitere en stund. blei gravid etter nesten et år prøving, men måtte avbryte svangerskapet i uke 18 pga mange alvorlige feil på fosteret, som ble opdaga på ul.. etter vi hadde prøvd nesten et år igjen krevde jeg utredning., de mente vi ikke trengte d siden vi hadde fått d til før..

men d gikk så lang tid, og vi viste godt vi hadde truffet el flere ganger. vi fikk utredning, ikke noe galt med meg, men sambo hadde flere sædceller en normalt med unormal form, så da var d han d var noe med..

vi blei henvist til porsgrunn for prøverør.. jeg fikk brev derfra om time og hvor lang ventetid d var.. tror kroppen endelig slappet litt av, nå viste jeg at vi skulle få hjelp..

og vips så satt jeg med en positiv test i hånden:) vi greide d selv til slutt, etter 1,5 årsprøving fra vi mista. vært på ul og alt er bra:)

så jeg tror d er lurt og komme igang med utredning bare stå på!! d er helt umulig bare og slappe av så skjer d.. man har ikke kontroll over d selv. jeg slappet ikke av før jeg hadde full kontroll og viste når og hvor vi skulle få hjelp.. ønsker deg masse lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...