Gå til innhold

gulrotkake

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som hvet hva det er de pleier å pynte gulrot kake med i bakeriene, evnt hvor man får kjøpt det............??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lokalt bakeri her pynter med melisglasur (hvor melisen er utrørt med litt gulrotjuice i tillegg til vann) og små marsipangulrøtter. Det samme gjør jeg. Marsipangulrøttene lager jeg selv. Å lage litt marsipan tar ingen tid (100 gram mandler skåldes og knuses i noen få sekunder i hurtigmixer, tilsett 50 g siktet melis og evt noen få dråper vatn, kna godt sammen), å forme gulrøtter er heller ikke akkurat vanskelig, selv om "forming" ikke var favorittfaget på skolen. Litt bruk av kniv, og de får de naturlige hakkene gulrøtter skal ha, Dyppes de i ørlite kakao og deretter børstes godt, f eks med en tannbørste, ser de ut som skikkelige "uvaskede" gulrøtter. Da ser også "lauvet" på dem mer naturlig ut. Og "gulrot m/lauv" er absolutt finere pynt enn "vasket og skrellet gulrot"...

Litt gul + litt rød konditorfarge gir en "gulrotgul" marsipan, "lauvet" lages av litt marsipan farget med grønn konditorfarge. Konditorfarge tror jeg enhver dagligvarebutikk har, men apotekets er en smule bedre. En flaske med slik farge koster litt etterhvert, men du har den som regel i årevis.

Skrevet

Du får kjøpt det på blant annet Meny, i avdelingen for kakepynt.

• 2 uker senere...
Skrevet

de pleier å pynte med kremostglasur hvis det var det du tenkte på... F.eks philadelphia kremost, litt melis og litt sitronsaft. det blir namnam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...