Gå til innhold

Hvordan beregnes foreldrepengene når man har vært student de siste årene, men hatt full jobb året før permisjon?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært student på full tid, og jobbet kun i helgene de siste årene. Var ferdig studert til sommeren -09 og begynte direkte i full jobb. Kommer til å jobbe fullt helt frem til termin, som forhåpentligvis blir ca. i Juni -10 hvis vi blir gravide denne PP. Min inntekt i 2007 og 2008 har vært ca. 90 000 pr. år, mens jeg nå jobber i en stilling hvor jeg tjener ca. 340 000,- pr. år. Vil foreldrepengene beregnes utfra de siste tre år, eller ser de an situasjonen slik at de bruker det siste året hvor jeg har vært i full jobb? Dette vil jo utgjøre stooor forskjell på hva jeg vil få i foreldrepenger, håper noen har peiling på dette!!!

Fortsetter under...

Om man har fast stilling er det i utgangspunktet den inntekten man har de siste 4 ukene før permisjonen begynner som blir grunnlaget for foreldrepengene. I ditt tilfelle kan du regne med at det er inntekten du har hatt det siste året (og spesifikt de siste 4 ukene - kan jo komme en lønnsøkning innen den tid ;) før du går ut i permisjon som blir gjeldende. Dette med inntekt de siste 3 årene brukes egentlig sjelden som grunnlag....

• 4 uker senere...

Det kommer vel an på om man har fast jobb eller ikke. Sist regnet de ut fra de siste 3 årene da jeg ikke hadde fast stilling. Det er litt forskjellig praksis fra nav-kontor til nav-kontor og det brukes mye skjønn så jeg ville ha snakket med dem.

Dersom du har vært student tidligere, men ved start av permisjon er i full fast jobb er det denne inntekten som legges til grunn. Du vil få et avvik på 25% eller mer på din nåværende inntekt ifht snitt av de siste tre år. Det åpner da for en skjønnsmessig vurdering - i ditt tilfellet kan avviket forklares ved at du har vært student tidligere, men nå er i full jobb.

Det er altså få foreldrepenger etter grunnlaget du har i din nåværende jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...