Gå til innhold

eelis + guttespire

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle svare deg fordi det er ikke kult å være redd!

For en uke siden fødte jeg ei jente 32+3, og det har gått helt fint hittil. Var mer skummelt å bli innlagt for fare for vannavgang enn selve opplevelsene nå etter fødsel.. selvsagt slitsomt og super hormonell om kveldene så man tyr lett til tårer likevel...

Jeg ble lagt inn med 3 cm åpning og bukende vannblære den tirsdag 18 aug... da ble jeg satt på drypp og fikk to lungemodn sprøyter(med et døgn imellom).. natt til søndag gikk vannet og da var fødselen igang.. på ettermiddagen var hun ute.

Her på St Olavs er de veldig flinke med kengurumottak og fokus på at mor og barn skal være mest mulig sammen allerede fra fødselen. Jenta hadde både stabil pust og temperatus slik at jeg fikk ligge med henne på brystet i 2,5 t før jeg sa det var greit og at de kunne ta henne med ned til nyfødt intensiv.

Hun var 1940 g og 43,5 cm lang.

Ettersom hun hadde stabil temp ble hun lagt på varmemadrass (ikke kuvøse), hun trengte heller ikke respirator, men pga noen fall (som er helt vanlig og ufarlig da de overvåker og griper inn om det skulle skje) ble hun satt på koffeinsitrat noen dager. Hun har fått to lysbehandlinger pga gulsot, men dette er også helt greit dersom verdiene går ned. Babyen liker det ikke spes godt, men når man tar en del pauser går det bra =)

I dag ble hun tatt av varmemadrassen og fått fjernet de fleste overvåkninger... kun SAT målet og sonde igjen. De aller minste er ikke så flinke på å amme slik at de må få mat gjennom en sonde direkte ned til magen...

Hun er stabil og i fin form! Jeg ble allerede lagt på familierom etter noen dager...

Du trenger ikke være redd, bare vær klar over hva som kan møte deg. Det er ikke så arti å se den lille koplet til alt mulig rart, men det ordner seg som regel =)

Også på denne avdelingen sier de at det skal gå bra ettersom du har passert 32 uker!

Håper likevel mageboeren din vil være noen uker til!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140589016-eelis-guttespire/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...