Gå til innhold

Endring av lønningsdato. Har jeg noe jeg skulle sagt, eller kan sjefen bare gjøre det sånn uten videre?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Tipper sjefen kan gjøre det ja.

Skrevet

Du skal vel ha fåt vite det en viss tid på forhånd.

Skrevet

Kommer an på hva arbeidsavtalen sier. Står det her at lønn utbetales en fast dato, f eks 15. i hver måned, gjelder dette til dere er ENIGE om noe annet. Står det derimot at "lønn utbetales ihht bedriftens personalreglement, pt 15. i hver måned" kan dette endres ved at grunnlaget for datoen (i dette tilfellet personalreglementet) endres på en lovlig måte.

Står det ingenting, gjelder AML, som sier at lønn skal betales hver måned ved utgangen. Så da blir det DET sjefen/bedriften har å forholde seg til....

Skrevet

Okey, det står i kontrakten at lønnen skal betales ut den 20. hver mnd.

Så da må jeg godta det først da, eller vi må komme til en enighet?

Grunnen til at han vil gjøre det, er fordi et regnskapskontor skal overta det med og betale ut lønn, å de ville helst at jeg skulle ha den 30. hver mnd. Det ble visst lettere for dem.

Men det er ikke bare bare å skyve lønninga med 10 dager.

Får snakke med sjefen til mandag da. Takk for svar!

Skrevet

Står det enkelt å greit at "lønn utbetales 20. i hver måned" (ikke noe forbehold eller "pt"), er dette en avtale som binder dere begge. Så her må det ENIGHET til før flytting kan skje.

I så fall burde du ha gode kort på hånda for en samtale på mandag! Hva med f eks en avtale om at lønn skal utbetales 30. (så får sjefen sitt ønske oppfylt), men at du skal ha et forskudd på kr XXXXX den 15. (så får du ditt behov oppfylt)? Å håndtere et slikt forskudd er LETT for et regnskapskontor som kjører lønna, jeg er selv regnskapsfører!

Det krever i praksis sjefens underskrift 3 plasser (når ny avtale er på plass), at sjefen er i stand til få ETT papir pr mnd sendt til regnskapskontoret (ikke utfylt, men sendt, et papir fra banken som må videre til regnskapskontoret), og det gir regnskapskontoret toalt ca 10 min mer arbeid pr år! DEN prisen bør nok sjefen betale om du er villig til å endre....

Mange av våre kunder med "gammel" lønnsdato som var enn annen enn "siste hverdan i hver måned" har gjort slik når vi har overtatt lønnskjøringen......

Annonse

Skrevet

Ja, det er forsåvidt en god idè.

Men er det så mye jobb for et regnskapskontor og beholde den gamle datoen?

Takk så mye for svar!

Skrevet

Ja, det er ofte mye mer arbeid. Ikke for nødvendigvis for EN kunde, men lar man en kunde få SIN dato, må også kunde nr 2, 3, 4 og 5 få SINE. Da får man lite effektivitet i driften på et regnskapskontor. Noe som betyr høyere timepris for kundene. Og hvorfor skal kunder med lav effektivitsvilje få lov til å sørge for at kunder med høy effektivitetsvilje får unødvendig høy timepris?

Og med dagens oppdragstilgang hos regnskapskontorer (de fleste av dem, særlig de som har folk med kompetanse på å kjøre lønn, ikke bare nok til å klare en "nødlønning" drukner i arbeid!) er svaret til kunden ofte enkelt. "Vi kjører lønning for våre lønnskunder den .... " (underforstått: ønsker ikke du det, finn et annet kontor som passer dine ønsker bedre og slipp neste kunde i køen til!)

Regnskapsføreren

Skrevet

Bedriften jeg jobbet i flyttet også lønningsdatoen i våres, og det gikk helt smertefritt.

Fikk beskjed litt tid på forhånd, og de tre første månedene med ny dato var de villige til å utbetale forskudd på lønn etter behov så alle fikk ordnet nye trekkdatoer på lån osv.

Jeg ringte banken å flyttet datoene på lån og andre faste trekk og valgte leve litt billig første måneden så slapp jeg forskudd på lønn, men det var flere av de jeg jobber sammen med som valgte å få halvparten utbetalt på forskudd for å komme over kneika de første par månedene til man har tilpasset seg den nye datoen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...