*lykkelig mamma* Skrevet 30. august 2009 #1 Skrevet 30. august 2009 I natt har jeg klødd fryktelig under fotbladene og inni hendene. Kan dette være begynnelsen på svangerskapskløe? Er det farlig? Begynte å sjekke det ut på nettet nå å det står så forskjellig.. Blir litt nervøs av det jeg. Er i uke 37+5
annikken27 <3 Fødeklar <3 Skrevet 30. august 2009 #2 Skrevet 30. august 2009 Hei! Er på besøk fra 2.tri og tenkte jeg skulle svare deg:o) Fant dette i boka jeg fikk av jordmor "Intens kløe på magen, eller spesielt inne i hendene og under fotsålene kan være et symptom på opphopning av gallesyrer under huden. Dette krever behandling. Ta derfor kontakt med lege eller jordmor dersom du får plagsom kløe". Håper jeg ikke gjør deg mer nervøs altså, men det skader jo ikke å ta en tlf til legen da:o) Sto ikke noe mer enn dette, så kan ikke svare mer utfyllende enn som så.. Lykke til med siste del av svangerskapet:o)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 30. august 2009 #3 Skrevet 30. august 2009 Ta med en urinprøve og få målt blodtrykk hos legen i morgen om du har mulighet. Eller til jordmor. Det er flere symptomer som skal til for at det trenger å være svangerskapsforgifting, men akkurat kløe inni hendene og under føttene er ofte forbundet med dette. Som sagt over, det trenger ikke være noe, men kan være, så bedre å ta kontakt nå enn å se det an. Du er veldig nærme fødselen også, så da skal man være ekstra på vakt for unormale ting og tang! Lykke til!
Mamma til mia og knøtt i magen Skrevet 30. august 2009 #4 Skrevet 30. august 2009 Akkurat det samme skjedde meg for to uker siden. Fikk plutselig intens kløe på hender og føtter. Jordmor sendte meg til fastlege for å ta blodprøver for å utelukke feil verdier ved lever og galleblære tror jeg. Jeg tok blodprøver og lege hadde meg inne til kontroll to dager på rad, hun ringte meg så fort de hadde fått svar. I mitt tilfelle var det ikke noe, og nå har jeg to dager til termin og kløen har forsvunnet litt. Klør ikke lenger på føttene, kun litt inni hendene. I verste tilfelle må de sette i gang fødsel da det kan føre til fosterskader hvis det viser seg at leveren og galleblæren ikke fungerer som de skal. Det står veldig lite om dette på nett, men du må ta kontakt med lege for å få tatt de prøvene. Ring i morgen, så får vi krysse fingrene for at det ikke er noe.
*lykkelig mamma* Skrevet 30. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 30. august 2009 Tusen takk for svar alle sammen. Skal til jordmor på tirsdag. Kan det vente til da tro? Klør ikke konstant nå. Bare litt av og til.
Stephanie_ Skrevet 30. august 2009 #6 Skrevet 30. august 2009 oi guh... jeg har slitt med kløe på magen, inni hender og under føtter de siste dagene... jeg bare tenkte "crap...nok en svangerskapsplage å legge til listen", men nå skal jeg faktisk ringe legen i morgen å få time utenom kontrollene! vil jo heller sjekke om det kan være noe. er utrolig ubehagelig og irriterende å gå rundt med!
Mamma til mia og knøtt i magen Skrevet 30. august 2009 #7 Skrevet 30. august 2009 Du kan helt sikkert vente til tirsdag ja. Men det er viktig at det blir sjekket slik at det ikke er noe feil! Lykke til, så får vi håpe at du er like heldig som meg at det snart gir seg
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 30. august 2009 #8 Skrevet 30. august 2009 Ei venninne av meg opplevde dette og måtte ta keisersnitt 1 uke før termin pga forhøyede lever og galleverdier. Verdt å sjekke ut når du er såpass langt på vei!
milva76 Skrevet 30. august 2009 #9 Skrevet 30. august 2009 samme med en venninne av meg. måtte rett inn på ullevål og leververdiene var ikke bra. fødselen ble satt igang umiddelbart en måned før tiden. endte til slutt i hastekeisersnitt.
Marita med 3 barn ♥ Skrevet 31. august 2009 #10 Skrevet 31. august 2009 Jeg har fått diagnosen leverbetinget svangerskapskløe. Ikke noe godt klør som en idiot,men er satt på ursofalk medisin og ungen ble testet ekstra og jeg skal ta nye prøver om en uke og ekstra ul og registrering på babyen. Så lenge pillene virker og babyen har det bra ser de det an men om babyen ikke har det så bra blir man vurdert satt igang. Slik forstod jeg det,jeg er nå i uke 36 så det blir spennende å se hva som skjer men de er flinke til å følge opp siden dette kan være farlig for babyen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå