Anonym bruker Skrevet 30. august 2009 #1 Skrevet 30. august 2009 Hei folkens! Da trenger jeg litt hjelp.... For å gjøre en historie kort så fikk jeg i går rekning fra en bredbåndsleverandør. Abonnement på bredbånd helt tilbake til sommeren 2008. Det har vært mye frem og tilbake ang. abonnementet der leverandøren beklaget at de ikke har gitt meg det som ble lovet..etter ca 3 mnd med mye tull ble alt ordnet som det skulle vere...pr. tlf sa jeg at helt i orden alle kan feile, men håper at dere kan kompensere for alt rotet som har vert...da skal jeg fortsatt vere kunde hos dere.... ...og nå 1 år senere sender de faktura for hele året??? vet ikke om jeg skal le eller gråte...trodde denne saken var over for lenge siden håper det er noen som forstår...jeg har lite skriftlig...det har for det meste gått pr. tlf.. Noen som vet om leverandøren har lov til å sende faktura på etterskudd ang. bredbåndsabonnement?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2009 #2 Skrevet 30. august 2009 De har lov til og sende ut regning så lenge det ikke har gått mer enn 3 år. Men har du ikke betalt noe på 1 helt år??
Anonym bruker Skrevet 30. august 2009 #3 Skrevet 30. august 2009 hehe...nei jeg har ikke det... Men jeg var uten internett og tlf over lengre tid (leverandøren sin feil) så jeg trodde virkelig at dette skulle kompensere for alt rotet.. Jeg vet at det virker utrolig men...
Anonym bruker Skrevet 30. august 2009 #4 Skrevet 30. august 2009 Selvfølgelig kan de sende faktura på etterskudd, det er vel ingen som betaler på forskudd??? MEN, ring og snakk med de ang regningen, hvis det har vært mye krøll kan de sikkert slå av litt, eller i alle fall dele opp regningen i delbetalinger hvis du ikke kan betale alt nå. De fleste er utrolig medgjørlige hvis man ringer FØR forfall..
Anonym bruker Skrevet 30. august 2009 #5 Skrevet 30. august 2009 føler meg rimelig teit nå, men betaler man ikke abonnement på forskudd????
Anonym bruker Skrevet 30. august 2009 #6 Skrevet 30. august 2009 Det gjør man kanskje, litt usikker. Men det har ingenting med saken og gjøre. Du mottar en tjeneste, å det er din oppgave å sørge for at du betaler for det. Da må du ringe og etterlyse regningen. Alle skjønner vel at den regningen vil komme før eller siden? Hvis det har vært mye tull, så er det mulig de vil slå av litt, men trodde du virkelig at de lot deg la vær og betale for et helt år? =O
Anonym bruker Skrevet 30. august 2009 #8 Skrevet 30. august 2009 Fra 1. juli 2008 kom det et generelt pålegg om fakturering (av MVA-pliktig salg) på ETTERSKUDD. Det kan man gjøre i inntil 36 måneder etter at varen er levert, etter det er kravet foreldet. Men MVA-myndighetene begynner normalt å stille leverandøren en del spørsmål etter 12, uten at det behøver å være noe ulovlig inne i bildet av den grunn. En faktura (med MVA, noe jeg jo går ut fra at din har, ellers er den da ulovlig...) skal også inneholde en tydelig spesifikasjon av HVA som er fakturerert. Er spesifikasjonen "meget omfattende" (hva som er "meget omfattende" avgjør i praksis den som fakturerer selv) kan man la være å spesifisere og heller tilby en slik spesifikasjon (uten kostnad, selvfølgelig) bare til den som ber om en slik spesifikasjon. Så føler du deg usikker på om du er rett fakturert, HI, be gjerne om spesifisering. Og om du ikke er enig i varespesifikasjon/beløp(er), eller ikke klarer å forstå disse, gjør du oppmerksom på at fakturaen nr .....er "bestridt" (det må du gjøre skriftlig, med kopi av brevet du sender!!!) Du kan bestride fakturaen helt eller delvis, alt etter om det er noe av postene du ikke forstår/godtar (da bestrider du disse) eller om det er alle (da bestrider du HELE fakturaen). En "bestridelse" må begrunnes. Og "uklar spesifikasjon med hensyn til....." er MER enn god nok begrunnelse, om dette ikke er gjort åpenbart for å trekke ut en sak i tid (altså at dette mener en forliksrådsleder at du FORSTÅR, om du VIL forstå det og ikke er helt klart undermåls mht "normalt vett", du bare påstår at du ikke forstår fordi du ikke VIL betale) Så lenge en faktura er klart bestridt, er det ulovlig (og straffbart!) å la den gå til inkasso, bortsett fra på et punkt: Den kan sendes til forliksrådet for å få riktigheten av den avklart (og det er dere jo begge interessert i...), det er fakturaskrivers jobb. Så da må man i tilfelle møte i forliksrådet om man får innkalling og "forhandle om" riktigheten av fakturaen (OBS! Forliksrådet er "advokatfritt område" for dere begge, her har ikke advokat adgang, uten at advokaten er en ansatt jurist og møter som en ansatt jurist, ikke som advokat). I forliksrådet kan også avsies en "kjennelse" for om fakturaen ER riktig eller ikke, dersom en av dere ber om det, og dersom forliksrådets leder føler at rådet på stedet er kompetent for dette, denne binder begge parter, om ikke noen av dem angriper den ved reise rettsak om forholdet). I prinsippet er det som er sagt like bindende som det som er skrevet, men man har i praksis et STORT problem med det som er sakt: Å bevise (ikke påstå, men juridisk bevise!). Og uten bevis hjelper det sjelden å HA rett for å FÅ rett.... Så i praksis ender som regel en sak ut fra det som er skrevet i sakens anledning. Derfor: SKRIV når du gjør noe, ikke "ta en telefon". Særlig når du har med "rotekopper" å gjøre!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2009 #9 Skrevet 30. august 2009 En liten presisering til mitt forrige innlegg: Man kan fakturere på MVA-pliktig forskudd i to tilfeller) a) Når man har en signert avtale med et HELT FAST beløp pr gang (typisk husleie....) og har en avtale om forskuddsfakturering. Da for resten av skatteåret (i praksis kalenderåret). Når man fakturerer et beløp "A konto". Da skal faktuering skje uten MVA. Et fakturabeløp "a konto" er en "midlertidig" faktura" som skal korrigeres på en senere faktura. Typisk: 1. januar fakturerer man (uten mva) "a konto kr 300". 1. april fakturerer man: 1. kvartal, i henhold til spesifikasjon kr 420 Mva, 25 %, kr 105 Totalt kr 525 Fradrag a konto pr 1. januar kr -300 Å betale kr 225
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå